Άννα Μπαχτή
▸ Βαθαίνει η ταξική διαφοροποίηση του δημόσιου σχολείου
Προνομιακή πρόσβαση «εκλεκτών», ταξικοί φραγμοί, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), αποκλεισμοί, παραπαιδεία εν μέσω διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης για τα παιδιά του λαού περιέχει το νέο δωράκι της κυβέρνησης και του Κυριάκου Πιερρακάκη στα ιδιωτικά συμφέροντα! Εξαγγέλλει νομοθετική ρύθμιση εισαγωγής του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate – IB) στα δημόσια σχολεία, μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Το IB θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά στη δημόσια εκπαίδευση το 1995 από τον τότε υπουργό Παιδείας Γιώργο Παπανδρέου, το οποίο δεν εφαρμόστηκε ποτέ εξαιτίας των αγώνων του εκπαιδευτικού κινήματος.
Στο όνομα της «μείωσης των ανισοτήτων» χτυπά την καρδιά της δημόσιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα ακόμη εργαλείο ιδιωτικοποίησης και ταξικής διαφοροποίησης στο εκπαιδευτικό σύστημα. Οι εν λόγω «εκλεκτοί μαθητές» θα παρακάμπτουν όλο το κανιβαλικό σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων και τον κόφτη της ΕΒΕ έχοντας πλέον, πέρα από τη δυνατότητα εισαγωγής στα λεγόμενα μη κρατικά πανεπιστήμια σύμφωνα με τον νόμο 5094/2024, και δυνατότητα εισαγωγής στα δημόσια πανεπιστήμια, με την προϋπόθεση καθολικής εφαρμογής του Baccalaureate στα δημόσια σχολεία.
Οι ευκαιρίες που τάζει στους μαθητές η κυβερνητική πολιτική, βγαλμένες από τα κιτάπια του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, ανοίγουν την πόρτα στο επιχειρηματικό κεφάλαιο στην εκπαίδευση να επενδύσει σε όλη τη δομή του δημόσιου σχολείου με πολλαπλές ταχύτητες, δίδακτρα και αποκλεισμούς. Όπως και στα αναλυτικά προγράμματα, τα οποία εμπορευματοποιούνται – διαφοροποιούνται με «λαγό» τα πρότυπα σχολεία που, ως μοχλός πίεσης και εφαρμογής, καθιερώνουν την αριστεία και την εκπαίδευση δυο ταχυτήτων, εντείνοντας τους ταξικούς φραγμούς.
Η καμένη γη που θα αφήσει στο δημόσιο σχολείο θεωρείται δεδομένη, επιδιώκοντας την επέκταση της εμπορευματοποίησης και τη μετατροπή των σχολείων σε οχήματα άντλησης ιδιωτικών πόρων, ώστε να συμβάλλουν στην κερδοφορία της αγορά. Η καθιέρωση του IB θα έχει αντίκτυπο στις εργασιακές σχέσεις με όξυνση του ανταγωνισμού και διάσπαση των εκπαιδευτικών, αφού ουσιαστικά προαναγγέλλει τη δημιουργία ειδικού σώματος καθηγητών το οποίο θα διδάσκει σε αυτό.
Η αποτροπή της νέας μπίζνας, για το εκπαιδευτικό κίνημα σε καμιά περίπτωση δεν γίνεται από την σκοπιά της υπεράσπισης των πανελλαδικών εξετάσεων και της ισότητας που ευαγγελίζεται το αστικό μπλοκ. Έχοντας πλήρη γνώση για το ταξικό φορτίο που κουβαλά το δημόσιο σχολείο στον καπιταλιστικό κόσμο, συνεχίζουμε να δίνουμε τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση και την επιχειρηματική λειτουργία της εκπαίδευσης. Απέναντι στην αντιδραστική, ταξική επίθεση της κυβέρνησης, η απάντηση του εκπαιδευτικού, νεολαιίστικου και εργατικού κινήματος πρέπει να είναι ανατρεπτική. Με αγώνα για την ανατροπή των αντιεκπαιδευτικών νόμων της κυβέρνησης, για τη διεκδίκηση του ενιαίου δημόσιου και δωρεάν δωδεκάχρονου σχολείου με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά. Για την πραγματική ελεύθερη πρόσβαση σε μια ενιαία πανεπιστημιακή εκπαίδευση κόντρα στους ταξικούς και εξεταστικούς φραγμούς.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 21-22 Δεκεμβρίου