Κυριάκος Νασόπουλος
▸Δεκαεννέα μήνες μετά το πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών, η Ελλάδα… εξασφάλισε το χαρτοφυλάκιο «Βιώσιμων Μεταφορών(!) και Τουρισμού». Την ίδια στιγμή, η κατάσταση στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες παραμένει τραγική και οι πιθανότητες για νέο πολύνεκρο δυστύχημα τεράστιες.
«Θέλω να εκφράσω σήμερα τη μεγάλη ικανοποίησή μου για το χαρτοφυλάκιο των Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, για το οποίο έχει επιλεγεί ο Απόστολος Τζιτζικώστας». Αυτό ήταν το πανηγυρικό μήνυμα του Κυριάκου Μητσοτάκη την Τρίτη 17/9, μετά τις ανακοινώσεις της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σχετικά με τη σύνθεση της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεκαεννέα μήνες μετά το πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και η Ελλάδα αναλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο των «Βιώσιμων Μεταφορών». Την ίδια στιγμή, ήδη από τον Ιούλιο, η ευρωβουλευτής της ΝΔ Ελίζα Βόζεμπεργκ έχει εκλεγεί Πρόεδρος στην Επιτροπή Μεταφορών, Ναυτιλίας και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Ειρωνεία ή πρόκληση, το μόνο σίγουρο είναι ότι οι συγκεκριμένες αποφάσεις συμβαδίζουν με τις τεράστιες ευθύνες της ΕΕ για το έγκλημα καθώς η πολυδιάσπαση του ΟΣΕ, η εκποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η στοχευμένη υποβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου φέρνουν φαρδιά πλατιά την υπογραφή της. Παράλληλα, ενδεχομένως να αποτελούν και μια «επιβράβευση» προς την ελληνική κυβέρνηση για την εξόφθαλμη και προκλητική προσπάθεια συγκάλυψης του εγκλήματος, η οποία έχει εξοργίσει την ελληνική κοινωνία. Άλλωστε, ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε κατηγορήσει την Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέα Λάουρα Κοβέσι για υπέρβαση των εξουσιών της, όταν εκείνη «τόλμησε» να προτρέψει την ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις για την πιθανή ποινική ευθύνη δύο πρώην υπουργών Μεταφορών, του Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα (Αχιλλέα) Καραμανλή, χωρίς να υπάρξει κάποια αντίδραση από τις Βρυξέλλες.
Το προσωπικό στον ΟΣΕ μειώθηκε κατά 150 εργαζόμενους μετά το έγκλημα των Τεμπών
Την ίδια ώρα, οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες «φλερτάρουν» καθημερινά με το επόμενο πολύνεκρο δυστύχημα, καθώς όπως αποδεικνύεται περίτρανα εκείνη η βαρύγδουπη δέσμευση Γεραπετρίτη για «επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου με όρους απόλυτης ασφάλειας» ήταν γραμμένη στο χιόνι. Αντιθέτως, το «πάμε και όπου βγει» της κυβέρνησης και της Hellenic Train να έχει κιόλας αναβαθμιστεί, με νέα «Τέμπη» να αποφεύγονται κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή την περασμένη Παρασκευή 13/9 μέσα στην Αττική. Μετά από μια λάθος εντολή του σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), δύο τρένα του προαστιακού κινούνταν με αντίθετη κατεύθυνση πάνω στην ίδια γραμμή στο ύψος των Αγίων Αναργύρων. Η έγκαιρη παρέμβαση του σταθμάρχη Αθηνών καθώς και του μηχανοδηγού της μίας αμαξοστοιχίας, αποδείχθηκε σωτήρια, καθώς δόθηκε εντολή για άμεση ακινητοποίηση του δεύτερου συρμού και η μετωπική σύγκρουση αποφεύχθηκε για μερικά εκατοντάδες μέτρα.
Σύμφωνα με καταγγελία της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), στο συγκεκριμένο σημείο δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) και τα φωτοσήματα, διότι είναι σε εξέλιξη έργα υπογειοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου. «Το περιστατικό ήταν σοβαρό μόνο στη θεωρία, αφού στην πράξη δεν υπήρξε κίνδυνος για κανέναν {…} Οι σατανικές συμπτώσεις είναι καλές για τα μυθιστορήματα. Εδώ μιλάμε για την ασφάλεια του κόσμου. Τα Τέμπη ήταν ένα τραγικό, πολύ κακό περιστατικό. Όμως, δεν έχουμε τέτοιες περιπτώσεις. Υπάρχει δικλείδα ασφάλειας», είπε από την πλευρά του ψευδόμενος ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου.
Σε πολύ σοβαρή καταγγελία προχώρησε και ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΣΕ Νίκος Τσικαλάκης. Όπως είπε, το προσωπικό στον Οργανισμό μειώθηκε μετά το έγκλημα των Τεμπών λόγω συνταξιοδοτήσεων και με βάση το οργανόγραμμα βρίσκεται κάτω από το 30%. «Θα έπρεπε να είναι 2.090 εργαζόμενοι, στα Τέμπη ήταν 750 και τώρα 600», τόνισε χαρακτηριστικά.
Την ίδια ημέρα (13/9) με την παραλίγο μετωπική στους Αγίους Αναργύρους, στο Διακοπτό ένα δέντρο έπεσε πάνω στις γραμμές λίγο πριν φτάσει στο σημείο γραμμή του προαστιακού. Δύο μέρες μετά όμως, την Κυριακή 15/9 το τρένο που εκτελούσε το δρομολόγιο Χαλκίδα-Αθήνα, έπεσε πάνω σε δέντρα τα οποία βρίσκονταν πάνω στις γραμμές, στο κομμάτι μεταξύ Σφενδάλης και Αφίδνων. Κατά τύχη δεν υπήρξε κάποιος τραυματισμός επιβάτη, αφού ένα μεγάλο κλαδί του δέντρου, τρύπησε το τζάμι σε ένα βαγόνι του μηχανοδηγού.
Και ενώ η δικαιοδοσία και η ευθύνη για την κοπή των δέντρων κατά μήκος των γραμμών… αναζητείται μεταξύ ΟΣΕ και δασαρχείων, το «μυστικό» ίσως να κρύβεται για πολλοστή φορά στην τραγική υποστελέχωση των υπηρεσιών. Από την πλευρά τους, η Πανελλήνια Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), κρούει για ακόμη μια φορά στην κυβέρνηση το καμπανάκι κινδύνου και προχωράει σε 24ωρη απεργία στις 10 Οκτωβρίου με κεντρικά αιτήματα τη διασφάλιση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και τη λειτουργία βασικών συστημάτων ασφαλείας.