Λογοκρισία στην ταινία Animal επειδή τόλμησε να δείξει τη σκοτεινή πλευρά της τουριστικής βιομηχανίας
Γι’ άλλη μια φορά το υπουργείο Πολιτισμού απέδειξε ότι έχει ταλέντο στην τέχνη της αδιαφάνειας, της αυθαιρεσίας και της αυτογελοιοποίησης. Αυτή τη φορά με αφορμή την επιλογή της επιτροπής που θα γνωμοδοτούσε για την ελληνική ταινία που θα εκπροσωπούσε τη χώρα μας στα Όσκαρ. Καταρχήν, διορίζονται και ανακοινώνονται τέσσερα γνωστά ονόματα ανθρώπων του κινηματογράφου. Ύστερα από λίγα εικοσιτετράωρα, «μας συγχωρείτε, τα ονόματα μπήκαν εκ παραδρομής, λάθος μιας υπαλλήλου», λέει το υπουργείο που καταργεί του τέσσερις και διορίζει άλλους τέσσερις! Προς τιμήν τους, δύο από τα μέλη της νέας επιτροπής (η σκηνοθέτιδα του βραβευμένου Πίσω από τις θημωνιές Ασημίνα Προέδρου και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) παραιτούνται και αρνούνται να συμμετάσχουν στην απαράδεκτη αυτή διαδικασία.
Προφανώς τα απαράδεκτα αυτά μαγειρέματα δεν οφείλονται σε γραφειοκρατική δυσανεξία αλλά στην επιθυμία του ιερατείου του ΥΠΠΟ να μην προταθεί από τη γνωμοδοτική επιτροπή το πολυβραβευμένο φιλμ της Σοφίας Εξάρχου Animal, που κατά γενική ομολογία ήταν η καλύτερη ταινία της χρονιάς, καθώς η αισθητική και το περιεχόμενό της δεν συμβαδίζει με την εικόνα της Ελλάδας που εναρμονίζεται με το «τουριστικό όνειρο», με μια γραφική, κατασκευασμένη και ξεπερασμένη αντίληψη περί ελληνικότητας. Έτσι, ξηλώθηκε η πρώτη επιτροπή καθώς η σύνθεσή της ήταν πιθανότερο να οδηγήσει στην επιλογή του Animal, με άλλα λόγια αυτές οι παλινωδίες υπαγορεύτηκαν από καθαρά ιδεολογικά και πολιτικά κριτήρια που οδήγησαν στο μεγαλειώδες φιάσκο της θεωρίας περί «επιτελικού κράτους».
Τελικά σύμφωνα με ανακοίνωση του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, η νέα αρμόδια επιτροπή επιλογής συνεδρίασε το απόγευμα της Τρίτης και ενέκρινε τη συμμετοχή της «Φόνισσας» στη διαδικασία των Οσκαρ, «κρίνοντας ότι πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία». Το έργο ήταν το μοναδικό υποψήφιο μετά την απόσυρση όλων των υπολοίπων ως διαμαρτυρία για την κυβερνητική λογοκρισία.