Κυριάκος Νασόπουλος
▸Αύξηση κερδών 118,6% το 2023 μόνο για την Attica Group, για ελεύθερη αγορά και «παρατηρητήριο τιμών» μιλάει η κυβέρνηση
«Ο καλοκαιρινός ήλιος λάμπει και οι ζεστές μέρες πλησιάζουν! Είσαι έτοιμος για αξέχαστες διακοπές γεμάτες γαλάζια νερά, χρυσαφένιες αμμουδιές και χαλάρωση; Εσύ για πού θα σαλπάρεις φέτος;». Αυτά μας ρωτάει, όλο… νόημα, η Anek Lines από την επίσημη σελίδα της στο facebook.
Θα μπορούσε βέβαια πολύ άνετα να χαρακτηριστεί και «τρολιά». Και αυτό διότι στην πραγματικότητα, όχι την εικονική του διαδικτύου, οι ολιγοήμερες καλοκαιρινές διακοπές σε κάποιο νησιωτικό προορισμό για μία μέση οικογένεια και τα λαϊκά στρώματα αποτελούν και φέτος όνειρο καλοκαιρινής νυκτός. Η «εκτόξευση» ναύλων που σημειώθηκε το 2023 συνεχίζεται και το φετινό καλοκαίρι, παρά τη μείωση στις τιμές των καυσίμων τις οποίες επικαλούνται συνεχώς οι εφοπλιστές αλλά και τον μειωμένο ΦΠΑ που έχει πέσει μόνιμα πλέον στο 13% από 24%. Στις περισσότερο περιπτώσεις, οι αυξήσεις ξεκινούν από 10% και φτάνουν έως 40%.
Αν τώρα τελικά μία τετραμελής οικογένεια (2 ενήλικες, 2 παιδιά) με ένα ΙΧ αποφασίσει να ταξιδέψει με πλοίο, θα πρέπει να βάλει πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη. Ενδεικτικά, για να ταξιδέψει από τον Πειραιά στο Ηράκλειο με συμβατικό πλοίο θα πληρώσει 564 ευρώ από 488 ευρώ το 2023 (αύξηση 15,6%). Για την Πάρο θα πρέπει να δαπανήσει 632 ευρώ (από 464 ευρώ, αύξηση 26,5%), για τη Ρόδο 1.029 ευρώ (από 924 ευρώ, αύξηση 10,3%), για τη Σκιάθο 419 ευρώ, για την Τήνο 430 ευρώ, για τη Χίο 596 ευρώ.
Για πολλοστή φορά, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, σε πρόσφατες δηλώσεις του, ξεκαθάρισε ότι το κράτος δεν μπορεί να παρέμβει στις τιμές γιατί η αγορά είναι ελεύθερη. Τόνισε δε πως μέσω του «παρατηρητήριο τιμών», το οποίο λειτουργεί στο υπουργείο, γίνονται… συστάσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Βέβαια, ο αρμόδιος υπουργός ξέχασε να πει ότι έχουμε τόσο… ελεύθερη αγορά που η Attica Group, η οποία έχει εξαγοράσει την Superfast Ferries, την Blue Star Ferries, την Hellenic Seaways και την ANEK Lines, το 2023 αύξησε τα κέρδη της κατά 118,6% σε σχέση με το 2022.
Να σημειωθεί ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024 έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται και στην ακτοπλοΐα η υποχρεωτική συμμετοχή των εταιρειών στην «αγορά δικαιωμάτων ρύπων», όπως προβλέπεται από τον κανονισμό της ΕΕ «Fit for 55». Συγκεκριμένα, η «αγορά δικαιωμάτων ρύπων» από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, για να καίνε το (αφορολόγητο) μαζούτ στα καράβια τους, θα προσθέσει ένα 10% στο κόστος των εισιτηρίων. Οι αυξήσεις αφορούν πρώτα όσους ταξιδεύουν σε προορισμούς με 200.000 κατοίκους και πάνω, δηλαδή στην Κρήτη και στις γραμμές της Αδριατικής, ενώ οι επιβαρύνσεις για τους υπόλοιπους νησιώτες και επιβάτες θα ξεκινήσουν από το 2029.
Τα πολύ «τσουχτερά» ακτοπλοϊκά εισιτήρια, σε συνδυασμό με την παρατεταμένη ακρίβεια, τον υψηλό πληθωρισμό και την «αχαλίνωτη» αισχροκέρδεια στην αγορά έχουν σηκώσει γενικό απαγορευτικό για την πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας, καθώς τα μποφόρ αφραγκίας έχουν γίνει πάρα πολλά. Υπολογίζεται ότι μια τετραμελής οικογένεια, για διακοπές μιας εβδομάδας σε κάποιο νησί θα χρειαστεί τουλάχιστον 2.500-3.000 ευρώ – συμπεριλαμβανομένων των εξόδων μεταφοράς, διαμονής και διατροφής. Δηλαδή, περίπου τρεις κατώτατους μισθούς για μια βδομάδα… Όπως επιβεβαιώνει και το ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι μισοί Έλληνες έχουν ήδη εγκαταλείψει τα σχέδια για διακοπές…