Δημήτρης Σταμούλης
«Ένας εργατοτεχνίτης στο έργο σήμερα λαμβάνει μεροκάματο μόλις 45 ευρώ καθαρά την ημέρα κι ενώ καλείται να εργαστεί υπογείως, σε επικίνδυνες εργασίες και σε επιβαρυμένες συνθήκες», τονίζει στο Πριν ο Βασίλης Κλουβάτος, πρόεδρος του σωματείου.
Με αποφασιστικότητα συνεχίζουν για τρίτη εβδομάδα τον απεργιακό τους αγώνα οι εργαζόμενοι στα εργοτάξια της γραμμής 4 της «Αττικό Μετρό», ένα έργο που έχει αναλάβει ως ανάδοχος η ΑΒΑΞ. Οι διαδοχικές απεργίες προκηρύσσονται από το Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό και αποφασίζονται με μαζικές γενικές συνελεύσεις στα εργοτάξια. Αιτήματα της απεργίας είναι γενικές αυξήσεις 15% σε μισθούς και μεροκάματα, επίδομα 10% για υπόγειες εργασίες, εφαρμογή 5ημερου – 8ωρου και τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας.
«Ένας εργατοτεχνίτης στο έργο σήμερα λαμβάνει μεροκάματο 45 ευρώ καθαρά την ημέρα κι ενώ καλείται να εργαστεί υπογείως, σε επικίνδυνες εργασίες και σε επιβαρυμένες συνθήκες», τονίζει στο Πριν ο Βασίλης Κλουβάτος, πρόεδρος του σωματείου, ο οποίος επισημαίνει ότι παρά την τεράστια έκρηξη κερδοφορίας των κατασκευαστικών εταιρειών, αρνούνται να δώσουν έστω τις ελάχιστες αυξήσεις που ζητούν οι εργαζόμενοι. Τα χρήματα που παίρνουν σήμερα αντιστοιχούν σε μισθούς που δίνονταν πριν από 10-15 χρόνια, πρόσθεσε ο πρόεδρος των εργαζομένων, ενώ επισήμανε ότι και η υπάρχουσα συλλογική σύμβαση είναι πια πολύ πίσω από τις ανάγκες τους.
Όπως καταγγέλλει ο Β. Κλουβάτος, «η στάση της εταιρείας είναι άτεγκτη, αρνείται να διαπραγματευτεί με το σωματείο, δεν θέλει με τίποτα την οργανωμένη ταξική διεκδίκηση και θέτει ως προϋπόθεση για συνάντηση την διακοπή της απεργίας». Σε ερώτησή μας γιατί δεν κάνει αυτό τον ελιγμό το σωματείο, η απάντηση του προέδρου ήταν ότι οι εργαζόμενοι έχουν τεράστια δυσπιστία απέναντι στην εργοδοσία και εκτιμούν ότι έτσι θέλει να σπάσει τον αγώνα τους και μέσα από ατέρμονες και μακρόχρονες διαπραγματεύσεις τελικά να αποφύγει να δώσει αυξήσεις. Μάλιστα τέθηκε μια τέτοια πρόταση στη γενική συνέλευση αλλά απορρίφθηκε με μεγάλη διαφορά από τους εργάτες.
Σχολιάζοντας τη στήριξη που έχει έως τώρα από την κυβέρνηση αλλά και τα συστημικά ΜΜΕ η στάση της εταιρείας, καθώς έχει παγώσει ένα από τα πιο μεγάλα κατασκευαστικά έργα στην Αττική, ο Β. Κλουβάτος υπογραμμίζει ότι σε κάθε άλλη περίπτωση διακοπής του έργου θα είχε ξεσπάσει σάλος, αλλά τώρα με την απεργία και τους εργαζόμενους που διεκδικούν αυξήσεις, υπάρχει κάλυψη υπέρ της εταιρείας.
Η ΑΒΑΞ πήρε… πριμ και αύξησε κοστολόγια χωρίς να δώσει στους μισθούς ούτε ευρώ
Προκλητικό πάντως είναι ότι λεφτά υπάρχουν και μάλιστα πολλά στα ταμεία της εταιρείας. Το 2023, ο κύκλος εργασιών της αυξήθηκε κατά 12,6% σε 453 εκατ. ευρώ, τα ΕΒΙΤDΑ αυξήθηκαν 4,4% και τα κέρδη μετά φόρων τη διετία 2022-2023 ανήλθαν σε 22 εκατ. ευρώ. Έχει δε ιστορικό υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων (έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί) της τάξης των 3,3 δισ. ευρώ, ενώ οι μέτοχοί της θα μοιραστούν με μέρισμα τα μισά κέρδη της.
Ο Β. Κλουβάτος βάζει και μια άλλη παράμετρο, ότι οι κατασκευαστικές εταιρείες έχουν κάνει αναπροσαρμογές στις τιμές τους λόγω ανατίμησης σε πρώτες ύλες με +15% από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία και άλλες ακόμα στη συνέχεια. «Στο μεροκάματο όμως δεν κάνουν αναπροσαρμογή!», δήλωσε με έμφαση, απορρίπτοντας δε ως υποκριτικές τις δικαιολογίες της εργοδοσίας και της κυβέρνησης που τη στηρίζει, περί «αντοχών της οικονομίας», αναρωτώμενος με νόημα «ποιες είναι οι αντοχές όταν πρόκειται για κερδοφορία»…
Είναι προκλητικό δε ότι τον Γενάρη του 2023, πριν καν αρχίσουν τα ουσιαστικά έργα στη γραμμή, η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ έλαβε πριμ (!) 57,7 εκατ. ευρώ από την «Αττικό Μετρό», το οποίο έχει θεσπιστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους (υλικά, ενέργειας) για τις κατασκευαστικές εταιρείες! Μάλιστα η κοινοπραξία υπέβαλε σχετικό αίτημα για το πριμ που ανέρχεται βάσει του Ν. 4938/2022, σε ποσοστό 5% επί του υπολειπόμενου συμβατικού ανταλλάγματος του. Ουσιαστικά η κατασκευαστική εταιρεία πήρε παχυλή «αύξηση» πριν ξεκινήσουν τα έργα στις σήραγγες, ενώ αρνείται πεισματικά κάθε κουβέντα για αυξήσεις στους εργαζόμενους στο έργο. Ο Β. Κλουβάτος αναφερόμενος στη σημασία της ταξικής αλληλεγγύης στον αγώνα τους, τόνισε ότι πολλά ταξικά σωματεία από όλη την Ελλάδα από τις κατασκευές μέχρι τον κλάδο ορυχείων, έχουν εκφράσει τη στήριξή τους στην απεργία.
Κοινός αγώνας Ελλήνων και μεταναστών εργατών
Το Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό ιδρύθηκε το 2012 από εργαζόμενους στη γραμμή 3 με ανάδοχο και τότε την ΑΒΑΞ, η οποία πήρε ακολούθως και τη γραμμή 4. Η απεργία έχει νεκρώσει όλα τα εργοτάξια και σε κάθε συνέλευση συμμετέχουν πάνω από 200 εργαζόμενοι, κυρίως εργατοτεχνίτες αλλά και κάποιοι από το διοικητικό προσωπικό. Ανάμεσά τους υπάρχουν και πολλοί μετανάστες εργάτες, κυρίως από Αλβανία, Ρουμανία και άλλες βαλκανικές χώρες. Απαντώντας στην εργοδοτική σπέκουλα περί «υποκινούμενης απεργίας», ο Β. Κλουβάτος τόνισε ότι όλες οι απεργιακές αποφάσεις λαμβάνονται με ομόφωνες αποφάσεις, μέσα από γενικές συνελεύσεις και πραγματική συζήτηση και όχι με αποφάσεις Διοικητικού Συμβουλίου. «Αυτό είναι ένα ποιοτικό στοιχείο στον αγώνα μας που πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη και κατάκτηση στον κλάδο και γενικότερα», υπογράμμισε και κάλεσε την εργοδοσία να άρει το αδιέξοδο, και να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις, χωρίς προαπαιτούμενα, με στόχο να ανοίξει ο δρόμος για αυξήσεις τόσο στα εργοτάξια της γραμμή 4, όσο και για τους άλλους εργαζόμενους στις κατασκευές.