Ματίνα Παπαχριστούδη
Τυπικά, η προεκλογική περίοδος για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιούνη άρχισε στις 25 Απριλίου – από αυτή την ημερομηνία μετρά την «πολιτική πολυφωνία» το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο. Η μόνη προεκλογική κίνηση έως πρόσφατα αφορούσε στα χαζοβιντεάκια του Μητσοτάκη, που εμφανίζεται ως κακός stand- up comedian στο TikTok με υπόκρουση το «Ζάρι» της Eurovision και οι εμφανίσεις Κασσελάκη μετά του συζύγου του ή οι ατάκες του ως καλού stand-up comedian.
Όμως, όπως είναι ανύπαρκτη στα μίντια η κάλυψη σοβαρών πολιτικών γεγονότων, εξίσου ανύπαρκτη είναι και η συζήτηση για τις ευρωεκλογές, το ρόλο της ΕΕ, τη δομή και τη λειτουργία της. Στην καλή περίπτωση, τα μίντια προβάλλουν και ασχολούνται με τις δημοσκοπικές επιδόσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ ή με τις δημοσκοπικές πρωτιές των τηλεστάρ υποψηφίων του ψηφοδελτίου της κυβερνητικής παράταξης. Μια κατεύθυνση που ενισχύει η κεντρική επικοινωνιακή πολιτική των ίδιων των κομμάτων, αφενός επειδή η πολιτική τους σε ό,τι αφορά στην ΕΕ είναι απόλυτα ταυτόσημη και, αφετέρου, διότι δεν στοχεύουν σε ουσιαστική ενεργή πολιτική συζήτηση για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα.
Θέματα που διαβάζουμε στα ευρωπαϊκά ΜΜΕ, όπου οι ευρωεκλογές μπήκαν στο επίκεντρο –όπως η στροφή στην πολεμική βιομηχανία στην ΕΕμε αφορμή την Ουκρανία ή η σκιά της ανόδου της Ακροδεξιάς στην ταραγμένη Ευρώπη– τα βρίσκουμε στα ελληνικά μίντια χωμένα στις πίσω σελίδες, χαμηλά στις διαδικτυακές ροές. Σίγουρα, λοιπόν, δεν αποτελούν κεντρική επιλογή των ιδίων των συστημικών κομμάτων και των ΜΜΕ.
Επίσημα, η προεκλογική περίοδος άρχισε για τα ΜΜΕ με κατακλυσμό εμφανίσεων πολιτικών αρχηγών και υποψήφιων ευρωβουλευτών σε όλων των τύπων τις τηλεοπτικές εκπομπές. Με κατακλυσμό διαφημιστικών μηνυμάτων για τους λίγους συνδυασμούς που εξασφάλισαν δωρεάν τηλεοπτική διαφήμιση. Εξάλλου, μέσα σε δεκαπέντε ημέρες θα πρέπει να καταναλωθεί διαφήμιση συνολικού ύψους 5 εκατ. ευρώ, 4,8 εκατ. στα πανελλαδικά κανάλια και 200 χιλ. ευρώ σε Nova και Cosmote, που αφορά μόλις δέκα συνδυασμούς κομμάτων. Όλα τα υπόλοιπα θα αρκεστούν στο υποχρεωτικό 10λεπτο προβολής, το οποίο συνήθως στριμώχνεται είτε τις πολύ πρωινές ώρες είτε τα μεσάνυχτα.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Η είδηση λέει πως οι Τράπεζες ανακοίνωσαν κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2024 άνω του ενός δισ. ευρώ. Η ενδιαφέρουσα παράμετρος πίσω από την είδηση είναι πως μόλις πρόσφατα, στελέχη των τηλεοπτικών σταθμών είχαν εκτεταμένες συζητήσεις με στελέχη των τραπεζών για τη δυνατότητα αύξησης της διαφήμισης των τραπεζών στην τηλεόραση. Σημειώνεται πως δίνουν ήδη για διαφήμιση στα μεγάλα κανάλια 16 με 18 εκατ. ευρώ ετησίως…
Μετά την Ουγγαρία και την Ελλάδα, οι διεθνείς δημοσιογραφικοί Οργανισμοί παρεμβαίνουν για την επιχείρηση κυβερνητικού ελέγχου των μίντια και στην Ιταλία. Οι πρόσφατες ευθείς παρεμβάσεις της κυβέρνησης Μελόνι στον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα της RAI και η απόλυση δημοσιογράφου προκάλεσαν την κινητοποίηση των ενώσεων. Όπως και στη χώρα μας το 2023, η αντιπροσωπεία των οργανώσεων που βρέθηκε στην Ιταλία μιλά για απειλές μέσω αγωγών, έλεγχο και λογοκρισία.
Νέα τακτοποίηση για την εκπομπή των ραδιοφωνικών σταθμών πανελλαδικά προωθεί η κυβέρνηση. Όσα συνεχίζουν να εκπέμπουν με το καθεστώς της προσωρινής νομιμότητας μέσω βεβαιώσεων, έχουν πλέον τη δυνατότητα να το κάνουν από δυο σημεία, αρκεί να το δηλώσουν στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών έως και το τέλος του 2024. Για πρώτη φορά,επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε σταθμούς να διεκδικήσουν και δεύτερη συχνότητα στα ερτζιανά υπό προϋποθέσεις.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (25.5.24)