Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Η δεύτερη ματιά

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…

28/01/2024
σε Η δεύτερη ματιά
Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Αιμιλία Καραλή

Στην ταινία του Θ. Αγγελόπουλου Το βλέμμα του Οδυσσέα βλέπουμε ένα κομματιασμένο άγαλμα του Λένιν πάνω σε ένα ποταμόπλοιο στον Δούναβη.
Η εικόνα του αποκαθηλωμένου και σπαραγμένου ομοιώματος του Λένιν γίνεται λόγος ενάντια στη σιωπή, γίνεται λόγος της Ιστορίας.

Σε μια από τις σημαντικότερες σκηνές της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995), βλέπουμε ένα κομματιασμένο άγαλμα του Βλαντιμίρ Λένιν να αναπλέει τον Δούναβη πάνω σε ένα ποταμόπλοιο. Προορισμός του η Γερμανία, προκειμένου να πουληθεί σε Γερμανούς συλλέκτες. Το δάχτυλο του αγάλματος δείχνει αόριστα το κενό, σαν να μην έχει τίποτα πια να δείξει, πουθενά να κατευθύνει. Και στις όχθες του ποταμού κόσμος παρακολουθεί το ταξίδι· μερικοί σταυροκοπιούνται σαν να παρακολουθούν μια κηδεία, άλλοι είναι ακίνητοι και σιωπηλοί. «Η σιωπή των αγαλμάτων και η σιωπή της Ιστορίας», γράφει ο Αγγελόπουλος. Η εικόνα όμως του αποκαθηλωμένου και σπαραγμένου ομοιώματος του Λένιν γίνεται λόγος ενάντια στη σιωπή, γίνεται λόγος της Ιστορίας.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ας πούμε κάτι άλλο, για αλλαγή

Φωνές που δεν βοούν στην έρημο

100 χρόνια πέρασαν από τον θάνατο του Λένιν τον Γενάρη του 1924, 12 χρόνια από τον θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου τον Γενάρη του 2012. Σύμπτωση είναι βέβαια ο μήνας που «έφυγαν» από τη ζωή και τα μεγέθη τους διαφέρουν σε πολλά. Οι τρόποι όμως που διαμόρφωσαν την ιστορία του καθενός και σφράγισαν την πορεία τους έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Είναι όλα εκείνα που συνθέτουν μια πολύπλευρη προσωπικότητα που τέμνει καθοριστικά την εποχή της και επηρεάζει την πορεία της, εμπνέει με το παράδειγμά της, τη δύναμη της σκέψης της, την επιμονή και το πείσμα της να κάνει δυνατά τα αδύνατα. 

«Η ποίηση, η μουσική και η επανάσταση πάντα θ’ απασχολούν το έργο μου», έλεγε ο Αγγελόπουλος σε μια συνέντευξή του μετά τη βράβευσή του με τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία του Μια αιωνιότητα και μια μέρα, το 1998. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, στα έργα του όλες οι τέχνες συμβάλλουν στην ιδιαίτερη επαναστατική κινηματογραφική του σύνθεση. Η κοινωνική και πολιτική επανάσταση σαν αίτημα και σαν στόχος, οι προσδοκίες και οι ματαιώσεις, η συντριβή και η διάψευση, οι ήττες αλλά και ο συνεχής αγώνας, το πείσμα, διαπερνούν το έργο του σκηνοθέτη. Στον Θίασο οι νεαροί επαναστάτες διαβάζουν αποσπάσματα από τη Χρεωκοπία της Β΄ Διεθνούς του Λένιν για τα χαρακτηριστικά των επαναστατικών συνθηκών, προκειμένου να προετοιμαστούν για ό,τι μετέπειτα επέρχεται. Στους Κυνηγούς ο νεκρός αντάρτης του Δημοκρατικού Στρατού γίνεται ο εφιάλτης των εκπροσώπων της αστικής τάξης με τη χαίνουσα πληγή του. Στον Μεγαλέξανδρο οι αναρχικοί «δανείζονται» τα λόγια του Α. Μπέρκμαν για να καταγγείλουν τον δεσποτισμό που απειλεί να συντρίψει το πνεύμα της επανάστασης. 

Στην «Αθήνα» είναι ακόμη ορατά στους τοίχους τα αποτυπώματα από τις σφαίρες των Δεκεμβριανών και κρατά ο απόηχος από το «Παιδιά σηκωθείτε…». «Η απάντηση του ονειροπόλου στη λογική των ισορροπιών» γίνεται ένα διαρκές ερώτημα για «όσους μιλούν τη γλώσσα των κυνηγημένων» στο Ταξίδι στα Κύθηρα, για «όσους ξοδεύτηκαν στα ραντεβού με την Ιστορία», «πιστεύοντας πως θ’ αλλάξουν τον κόσμο» στον Μελισσοκόμο. Κι αν «τίποτε δεν ήλθε όπως θέλαμε» όπως ο Σολωμός της Αιωνιότητας εξακολουθεί να θέλει να «τραγουδήσει την επανάσταση, να κλάψει τους νεκρούς και ν’ ανακαλέσει το χαμένο πρόσωπο της ελευθερίας». Και το κάνει και στο Λιβάδι που δακρύζει, όπου οι θυμοί της Ιστορίας μάτωσαν τους αθώους. Και θυμάται τους «πολιορκητές του ουρανού» –όπως ονόμασε ο Μαρξ τους επαναστάτες της Παρισινής Κομμούνας– στη Σκόνη του χρόνου, που αν και «τους σάρωσε η ιστορία», εξακολουθούν να προσπαθούν να φτάσουν το «τρίτο φτερό», τη δύναμη των ιδεών που θα πλάσει έναν κόσμο ανοιχτών οριζόντων.

Σαν εκείνων που προσδοκούσαν και οι ιδέες του Λένιν όταν άκουγε, για παράδειγμα, στον Μπετόβεν τα θαύματα των ανθρώπων, όταν προέτρεπε το 1911 τους εργάτες να διαβάσουν –τον πολιτικά αντιδραστικό Τολστόι– για να καταλάβουν βαθύτερα την εποχή και να μπορέσουν να κάνουν την επανάσταση. Έναν κόσμο όπου οι επαναστάτες δεν θα αναμασούν διατυπώσεις του Μαρξ αλλά θα εμπνέονται από τον τρόπο που ο Μαρξ έγινε Μαρξ: αφομοιώνοντας όλον τον πολιτιστικό πλούτο της ανθρωπότητας (από τις τέχνες, τις επιστήμες, την φιλοσοφία) και διαμορφώνοντας μια κοινωνία όπου όλοι οι άνθρωποι θα είχαν πρόσβαση και δικαίωμα σε αυτόν, για να δημιουργήσουν το δικό τους πρωτότυπο. Όπως έκανε και ο ίδιος στο δικό του έργο· όπως στήριξε και ό,τι πρωτοποριακό έθρεψε η εποχή του.

Και η δική μας εποχή έχει –ακόμη– ποτάμια. Έχει  και θάλασσες και φουρτούνες.  Έχει και πλοία

Και η δική μας εποχή έχει –ακόμη– ποτάμια. Έχει και θάλασσες και φουρτούνες. Έχει και πλοία. Ποιοι θα είναι οι επιβάτες και πλοηγοί ταυτόχρονα; Και με ποια εφόδια θα πλεύσουν και προς τα πού; Ο Θόδωρος κι ο Βλαντιμίρ μας έδειξαν το δικό τους ταξίδι και τον τρόπο τους. Με αυτούς και χωρίς αυτούς, το ταξίδι συνεχίζεται για όσους δεν θέλουν να γίνονται «λάφυρα του ανέμου που αναστρέφει το πέλαγο» και να βρεθούν «στον βυθό της αβύσσου» (Κ. Καρυωτάκης).

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (27.1.24)

Ετικέτες: Αιμιλία ΚαραλήΆρθραΘόδωρος Αγγελόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Συντονισμός Γ. Συνελεύσεων και Καταλήψεων: Πετύχαμε την πρώτη νίκη! Συνεχίζουμε!

Επόμενο

Το μαχητικό ψηφοδέλτιο της Πρωτοβουλίας για την Ανατροπή στα ΜΜΕ για τις εκλογές στο ΔΣ της ΕΣΗΕΑ

Σχετίζεται με Άρθρα

Ας πούμε κάτι άλλο, για αλλαγή

Ας πούμε κάτι άλλο, για αλλαγή
από Δημήτρης Τζιαντζής
01/06/2025
0

Γιώργος Τσαντίκος

ΣυνεχίστεDetails

Φωνές που δεν βοούν στην έρημο

Φωνές που δεν βοούν στην έρημο
από Δημήτρης Τζιαντζής
25/05/2025
0

Μαριάννα Τζιαντζή

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Το μαχητικό ψηφοδέλτιο της Πρωτοβουλίας για την Ανατροπή στα ΜΜΕ για τις εκλογές στο ΔΣ της ΕΣΗΕΑ

Το μαχητικό ψηφοδέλτιο της Πρωτοβουλίας για την Ανατροπή στα ΜΜΕ για τις εκλογές στο ΔΣ της ΕΣΗΕΑ

Αγρότες: Μπλόκα για ζωή ενάντια στη νέα ΚΑΠ

Αγρότες: Μπλόκα για ζωή ενάντια στη νέα ΚΑΠ

F35/F16: «Πελατάκια» των ΗΠΑ Ελλάδα και Τουρκία, τεράστιες δαπάνες για όπλα και πολεμικές επεμβάσεις

F35/F16: «Πελατάκια» των ΗΠΑ Ελλάδα και Τουρκία, τεράστιες δαπάνες για όπλα και πολεμικές επεμβάσεις

506 Μ/Κ ΤΟ Πολυκάστρου: Παγωνιά και αδιαφορία για τους φαντάρους

506 Μ/Κ ΤΟ Πολυκάστρου: Παγωνιά και αδιαφορία για τους φαντάρους

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα
Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα

από Κυριάκος Νασόπουλος
29/05/2025

Αφιέρωμα

Νερό… από κοινωνικό αγαθό σε ευκαιρία για νέα κέρδη
Αφιερώματα

Νερό… από κοινωνικό αγαθό σε ευκαιρία για νέα κέρδη

Φάκελος: Περιβάλλον Κερδών Δημήτρης Κοιλάκος* Μεγάλοι αγώνες για το νερό Το ότι το νερό είναι πηγή ζωής είναι αυτονόητο. Μάλιστα ...

03/06/2025
Εργαζόμενοι στην Cosco: Συνεχίζουν αγωνιστικά απαιτώντας νέα ΣΣΕ
Εργαζόμενοι

Allou Fun Park/Cosco/Speedex: Ο αποφασιστικός αγώνας έφερε νίκες

▸ Σημαντικές νίκες πέτυχαν το προηγούμενο διάστημα οι εργαζόμενοι σε τρεις χώρους εργασίας του «σκληρού» ιδιωτικού τομέα, στο λιμάνι του ...

03/06/2025
Ακροβασίες 31/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 31/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

03/06/2025
Σχόλια στο Ημίφως 31/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 31/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

03/06/2025
ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων
Πολιτική

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Μαρία Δημάκου

03/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.