Λουκάς Αδάμος*
▸Το Patras Innovation Quest – Patras IQ αποτελεί μία Έκθεση Καινοτομίας και Μεταφοράς Τεχνογνωσίας, η οποία διοργανώνεται από το 2012.
Στόχος των διοργανωτών είναι η «αξιοποίηση της γνώσης προς την ανάπτυξη και προώθηση της καινοτομίας, της τεχνολογίας και της επιχειρηματικότητας».
Πίσω από τα φώτα τέτοιων εορτασμών «επιχειρηματικότητας, αριστείας και επιτυχίας», με πρωταγωνιστές καθηγητές ή εκκολαπτόμενους «entrepreneurs», υπάρχει η αθέατη όψη της βαθιάς εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην έρευνα στη χώρα και οι τραγικές συνθήκες που καλούνται να αντιμετωπίσουν. Πίσω από τις φανταχτερές πατέντες και τα ακριβά εκθέματα, κρύβεται τεχνηέντως η σκληρή δουλειά μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών, συμβασιούχων ερευνητών, post-doc ακόμα και αμισθί εργασία προπτυχιακών φοιτητών (!), χωρίς υποτυπώδεις εργασιακές σχέσεις που να εξασφαλίζουν αξιοπρεπή δικαιώματα εργασίας σε μισθό-ωράριο-ασφάλιση.
Και ενώ τα παραπάνω αποτελούν τη βασική στρατηγική αντιμετώπισης των εργαζομένων στην έρευνα και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις στη χώρα μας, προκύπτει εύλογα το ερώτημα: ποιους πρέπει να ωφελεί εν τέλει η έρευνα που παράγουμε;
Κυβερνήσεις, επιχειρηματικός κόσμος, τοπικοί άρχοντες απαντούν: την επιχειρηματικότητα και την κερδοφορία τους. Γι’ αυτό και έχουν όλοι ως βασική στρατηγική, την σύνδεση της έρευνας που διεξάγεται μέσα στα ιδρύματα με τις επιχειρήσεις. Στην ουσία, μέσα από το Patras IQ και αντίστοιχες εκθέσεις που διοργανώνονται ανά ίδρυμα, κυβερνήσεις-κεφάλαιο και ΕΕ θέλουν να πουλήσουν το αδιέξοδο και καταστροφικό όραμά τους ως υποχρεωτική διέξοδο, προωθώντας παράλληλα το άθλιο μοντέλο του επιστήμονα-manager που μπορεί να πουλήσει την ιδέα του, για να βγάλει εκατομμύρια.
Καιρός να αναγνωρίσουμε πως πίσω από τις πολύκροτες δημοσιεύσεις και τις φανταχτερές «φιέστες» υπάρχουν εργαζόμενοι με ανθρώπινες ανάγκες που δεν μπορούν μένουν άλλο στο περιθώριο. Είμαστε εμείς αυτοί που παράγουμε έρευνα και έργο για τα ιδρύματα στα οποία εργαζόμαστε. Αυτή είναι η μεγαλύτερή μας δύναμη και θα πρέπει να την αξιοποιήσουμε. Δεν είμαστε εθελοντές μέσα σε αυτόν τον «κύκλο αριστείας»
*Μέλος παραρτήματος Αχαΐας του Πανελλαδικού Σωματείου Εργαζομένων στην Έρευνα και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΣΕΡΕΤΕ)