▸Πού βρίσκονται τα όρια μεταξύ «λευκού» και «μαύρου» καπιταλισμού; Στις περισσότερες περιπτώσεις τα «σύνορα» είναι πολύ δυσδιάκριτα –και αυτό ήρθε να υπενθυμίζει το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου Raptor στη θαλάσσια περιοχή δυτικά νοτιοδυτικά της Λέσβου.
Όλα τα στοιχεία μέχρι στιγμής δείχνουν ένα στυγερό εφοπλιστικό έγκλημα, που στοίχισε τη ζωή σε 13 ναυτικούς. Με μόνη διαφορά ότι η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου δεν ήταν μια «καθώς πρέπει» επιχείρηση, αλλά μια οντότητα αναμεμειγμένη σε ύποπτες δοσοληψίες. Το γεγονός ότι το πλοίο που είχε αναχωρήσει από την Αίγυπτο με τελικό προορισμό όχι την Κωνσταντινούπολη, όπως είχε αρχικά γραφτεί, αλλά την εμπόλεμη Ουκρανία, ενισχύει τα σενάρια για τα περί μεταφοράς ύποπτου φορτίου από το ηλικίας 39 ετών πλοίο.
Όπως και το γεγονός ότι, σύμφωνα με όσα κατέθεσε ο μοναδικός επιζών, στελέχη της εταιρείας απαίτησαν από τους ναυτικούς να μην εκπέμψουν σήμα κινδύνου όταν το σαπάκι είχε αρχίσει ήδη να μπάζει νερά, αλλά να προσπαθήσουν να απομακρύνουν μόνοι τους τα ύδατα προκειμένου το πλοίο να συνεχίσει το ταξίδι του πάση θυσία.
«Το ναυάγιο του “πειρατικού” φορτηγού πλοίου που συνέβη πριν λίγες ημέρες έξω από τις ακτές της Λέσβου φέρνει στο προσκήνιο τα επικίνδυνα και ανασφαλή πλοία που ταξιδεύουν ασύδοτα στις θάλασσες όλου του κόσμου», τονίζει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ).
«Πρόκειται για πλοία και σημαίες χωρών που είναι στην επικίνδυνη μαύρη αλλά και γκρίζα ζώνη των διεθνών ναυτιλιακών οργανισμών, αλλά και πολλών χωρών του κόσμου», σημειώνει, υπενθυμίζοντας ότι «άλλο πλοίο της ίδιας ναυτιλιακής πλοιοκτησίας πριν από 1,5
χρόνο είχε προσαράξει στα αβαθή, κοντά σε παραλία στην Κίσσαμο της Κρήτης και το οποίο κόπηκε στα δυο».
Η ΠΕΝΕΝ υπογραμμίζει ότι το περασμένο καλοκαίρι το Raptor είχε ελεγχθεί για δεκάδες παραβάσεις στην ασφάλεια από τις ρουμανικές αρχές και του είχαν