Σημαντικές κατακτήσεις φαίνεται πως πετυχαίνει η Stand Up απεργία των εργαζομένων στις 3 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ. Όπως δείχνουν οι πρώτες ενδείξεις το σωματείο UAW (United Auto Workers) βρίσκεται προ των πυλών έστω να κατακτήσει μία πρώτη νίκη όσον αφορά τους εργαζομένους στα εργοστάσια της Ford.
Σε κοινή δήλωσή τους, ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος του σωματείου ενημέρωσαν τα μέλη του ότι οι διαπραγματεύσεις με την εργοδοσία της Ford έφτασαν σε κοινό σημείο συμφωνίας, καταστρώνοντας μία προσωρινή συμφωνία.
Σε βίντεο που αναρτήθηκε στο YT από το επίσημο κανάλι του σωματείου – και έχει αποσπάσει 110 χιλ. προβολές ήδη από τις πρώτες 24 ώρες – ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος του σωματείου προχώρησαν σε μία σύντομη επισκόπηση της συμφωνίας.
Τι παραχωρεί η Ford
Όπως ανέφεραν, τα βασικά σημεία της συμφωνίας περιλαμβάνουν:
- Μισθολογικές αυξήσεις κατά 25%, που θα ολοκληρωθούν σε βάθος τεσσεράμισι ετών, δηλαδή όσο διαρκεί η σύμβαση εργασίας.
- Αύξηση των συνταξιοδοτικών εισφορών.
- Κατάργηση των χαμηλότερων μισθολογικών κλιμακίων για τους εργαζόμενους σε ορισμένες εργασίες ανταλλακτικών της Ford.
- Μείωση του απαιτούμενου χρόνου για να φτάσει ένας/μία εργαζόμενος/η τον ανώτατο μισθό σε τρία από οκτώ χρόνια.
- Δικαίωμα του σωματείου στην απεργία και στο κλείσιμο εργοστασίων της Ford όταν το σωματείο αποφασίσει απεργία.
Τι ζήταγε αρχικά το UAW
Οι παραπάνω κατακτήσεις αναμφίβολα είναι θετικές, χρειάζεται όμως να αντιστοιχηθούν με τα αρχικά αιτήματα του UAW. Το σωματείο, λοιπόν, πριν περίπου 40 ημέρες που ξεκίνησε την απεργία ζήταγε:
- Αύξηση των μισθών κατά 40% κατά τη διάρκεια της σύμβασης.
- Κατάργηση των διαφορετικών μισθολογικών κλιμακίων.
- Επαναπροσδιορισμός προς τα πάνω του επιδόματος κόστους ζωής για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.
- Δικαίωμα στην απεργία.
- Μειωμένο ωράριο εργασίας (ακόμα και 32 ώρες την εβδομάδα) και περισσότερες άδειες μετ’ αποδοχών.
- Περιορισμός της χρήσης προσωρινών εργαζομένων.
- Καλύτερες παροχές συνταξιοδότησης για όλους/ες και αύξηση των παροχών στους ήδη συνταξιούχους.
Τι μέλλει γενέσθαι στην Ford
Οι απεργοί – εργαζόμενοι στα εργοστάσια της Ford θα επιστρέψουν άμεσα στην εργασία τους, ενώ από την Κυριακή θα ξεκινήσει η διαδικασία που θα αποφασίσει την έγκριση ή απόρριψη της παραπάνω συμφωνίας.
Η διαδικασία έχει ως εξής: H εκλεγμένη ηγεσία του σωματείου στο Εθνικό Συμβούλιο της UAW-Ford θα ψηφίσει την Κυριακή 29 Οκτωβρίου για το αν θα στείλει ή όχι τη συμφωνία προς έγκριση στα μέλη. Το ίδιο βράδυ, εάν και εφόσον η αντιπροσωπεία αποφασίσει την αποστολή της συμφωνίας, θα διεξαχθεί ειδικό live event στο Facebook στο οποίο θα παρουσιαστούν αναλυτικά όλα τα μέρη της προτεινόμενης συμφωνίας. Μετά από όλα αυτά, θα λάβουν χώρα περιφερειακές συναντήσεις με τις εκάστοτε τοπικές ηγεσίες του σωματείου, οι οποίες με τη σειρά τους θα αναλάβουν να πραγματοποιήσουν παρόμοιες ενημερωτικές συναντήσεις με τα αντίστοιχα τοπικά μέλη. Τέλος, απομένει τα μέλη να δώσουν την τελική τους ψήφο σχετικά με την έγκριση ή μη της συμφωνίας.
Πάντως ένα μεγάλο ζήτημα παραμένει η τύχη των εργαζομένων στο εργοστάσιο μπαταριών της Ford, την οποία η UAW δεν έθεσε εμφατικά κατά τις διαπραγματεύσεις.
Κάποιες πρώτες σκέψεις
Η εξαγωγή συμπερασμάτων για έναν ταξικό αγώνα που διεξάγεται πέρα από τον Ατλαντικό είναι μία διαδικασία δύσκολη, η οποία απαιτεί συλλογική σκέψη και βαθύτερη κατανόηση των συγκεκριμένων, ιδιόμορφων συνθηκών της ταξικής πάλης στις ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά, αναμφίβολα αναδεικνύεται μία θετική προοπτική για τους/τις εργαζομένους/ες στις ΗΠΑ που προκύπτει από την – όχι χωρίς αντιφάσεις – εργατική «άνοιξη» του τελευταίου διαστήματος. Σίγουρα, δεν μιλάμε για πλήρη δικαίωση των αρχικών αιτημάτων του UAW, καθώς η προτεινόμενη μισθολογική αύξηση είναι μικρότερη από την αύξηση των μισθών κατά 40%, δεν προβλέπεται εργασία 32 ώρες ανά εβδομάδα, ούτε οι συνταξιοδοτικές παροχές φτάνουν στα επίπεδα προ του 2007.
Παρόλα αυτά, δεδομένου της απουσίας ενός πολιτικού φορέα με εργατική/αντικαπιταλιστική πολιτική γραμμή που θα στηρίξει ιδεολογικά, πολιτικά και έμπρακτα την απεργία, οι παραπάνω κατακτήσεις – εάν και εφόσον εγκριθούν – αποτελούν θετική παρακαταθήκη για τη συνέχεια τόσο της απεργίας στις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και σε άλλους κλάδους. Ενδεικτικά, πρέπει να κρατήσουμε πως από την προτεινόμενη συμφωνία, η Ford θα πληρώνει 850 έως 900 δολάρια παραπάνω σε μισθολογικά κόστη ανά όχημα, ενώ η απεργία κόστισε στην αυτοκινητοβιομηχανία 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε κέρδη και 80.000 οχήματα.
Ακόμα, πρέπει να αναλογιστούμε πως το σωματείο πέτυχε το δικαίωμα στο να κλείνει το εργοστάσιο όταν απεργεί, κάτι που σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (συμπεριλαμβανομένου της Ελλάδας) τείνει να καταργηθεί ως νόμιμο δικαίωμα των εργαζομένων.