Γιώργος Μουρμούρης
▸ Ο θάνατος δύο γυναικών λόγω έλλειψης ασθενοφόρου ήρθε να θυμίσει με τον πιο βίαιο τρόπο την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται το σύστημα υγείας. Σκόπιμη υποστελέχωση με στόχο τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση της διαδικασίας διακομιδών καταγγέλλουν οι υγειονομικοί.
Την άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκεται το σύστημα υγείας της χώρας ήρθαν να καταδείξουν ξανά δύο τραγικά περιστατικά μέσα σε 48 ώρες. Την Κυριακή 4/6, μία 63χρονη γυναίκα άφησε την τελευταία της πνοή σε καρότσα αγροτικού αυτοκινήτου στην Κω, κατά τη μεταφορά της στο νοσοκομείο. Το μοναδικό ασθενοφόρο του νησιού βρισκόταν σε άλλο σημείο για άλλο περιστατικό και ως εκ τούτου η 63χρονη επιχειρήθηκε να μεταφερθεί με αγροτικό όχημα, συνοδεία περιπολικού. Όταν το όχημα έφτασε στο νοσοκομείο, ήταν ήδη αργά, καθώς απλώς επιβεβαιώθηκε ο θάνατός της. Δύο ημέρες αργότερα μία νεότατη γυναίκα στην περιοχή της Νέας Μάκρης, μόλις 19 ετών, έχασε τη ζωή της, καθώς μεταφέρθηκε με καθυστέρηση 2,5 ωρών, όπως καταγγέλλεται, από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Κέντρο Υγείας της περιοχής. Η γυναίκα, που βρισκόταν στον ένατο μήνα της κύησης, διαμαρτυρήθηκε το πρωί της Τρίτης 6/6 για έντονους πόνους στην κοιλιά. Καθώς οι οικείοι της δεν είχαν αυτοκίνητο, άρχισαν να καλούν από νωρίς το πρωί το ΕΚΑΒ, προκειμένου να την παραλάβει ασθενοφόρο, το οποίο τελικά εμφανίστηκε όταν ήταν ήδη αργά.
Μετά τους χιλιάδες ανθρώπους που άφησαν την τελευταία τους πνοή διασωληνωμένοι σε κρεβάτια εκτός ΜΕΘ κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ενώ η κατάσταση διάλυσης που επικρατεί στο ΕΣΥ αποτελεί κοινό βίωμα για ασθενείς και εργαζόμενους, τα δύο τραγικά περιστατικά ήρθαν να καταδείξουν την εικόνα διάλυσης που επικρατεί και στο ΕΚΑΒ. Νησιά που αποτελούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, στους οποίος ο πληθυσμός υπερδιπλασιάζεται το καλοκαίρι, διαθέτουν μόνο ένα δημόσιο ασθενοφόρο. Μεταξύ αυτών, η Χίος, η Σύρος, η Ικαρία, τα νησιά Τήνος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Ίος, Σαντορίνη, καθώς και περιοχές της Κρήτης. Η ίδια κατάσταση επικρατεί και σε πολλούς νομούς της ηπειρωτικής χώρας, ενώ ελλείψεις παρατηρούνται και στην Αττική.
Το 2016 οι τελευταίες 196 μόνιμες προσλήψεις, πάνω από 400 συνταξιοδοτήσεις από τότε
«Για να λειτουργήσει ένα ασθενοφόρο 24 ώρες το 24ωρο χρειάζονται δέκα διασώστες. Στην Κω έχουμε επτά μόνιμους και τρεις επικουρικούς, με αποτέλεσμα να κυκλοφορεί ένα ασθενοφόρο πρωί, απόγευμα και νύχτα», δήλωσε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ, Γιώργος Μαθιόπουλος. Όπως σημείωσε, το πρόβλημα παρατηρείται εδώ και πάνω από 15 χρόνια. «Θέλουμε διασώστες, μόνιμο προσωπικό, γιατί έχουν ανοίξει κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια στην πλατφόρμα του υπουργείου Υγείας (προκηρύξεις) για επικουρικό προσωπικό, αλλά συμμετοχή δεν υπάρχει». Η τελευταία προκήρυξη του ΑΣΕΠ βγήκε το 2014 και το 2016 συμπεριλήφθηκαν στο Κέντρο 196 διασώστες. Την περίοδο που ακολούθησε αποχώρησαν πάνω από 400 άτομα μέσω συνταξιοδοτήσεων», τόνισε.
Για να καλυφθούν στοιχειωδώς τα κενά που δημιουργούνται το καλοκαίρι στους τουριστικούς προορισμούς, όπως εξήγησε ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ, «προσπαθούμε από την Αθήνα ή από άλλες περιοχές της χώρας να ενισχύσουμε τα νησιά, αλλά είναι πολύ δύσκολο», καθώς οι λιγοστοί εργαζόμενοι χρειάζεται να πάρουν τις άδειές τους. Σε περίπτωση που αναγκαστούν να εργαστούν όλο το καλοκαίρι για να καλυφθούν τα νησιά, οι άδειες θα μεταφερθούν για τον χειμώνα, κάτι που απλώς μεταφέρει το πρόβλημα στην Αθήνα. Ο τεράστιος αριθμός περιστατικών που παραμένουν σε αναμονή, τον οποίο ο Γιώργος Μαθιόπουλος εκτίμησε σε 40-50 περιστατικά, οδηγεί στην ανάγκη διαλογής, κάτι που μοιραία, αργά ή γρήγορα, οδηγεί σε απώλεια ανθρώπινων ζωών.
Όπως καταγγέλλει η Αδέσμευτη Φωνή Υπαλλήλων ΔΥΠΑ από το 2016, εκατοντάδες υπάλληλοι πληρωμάτων ασθενοφόρων εργάζονται με συμβάσεις ΔΥΠΑ ορισμένου χρόνου (χωρίς να τους αναγνωρίζονται οι τριετίες), μέσω του ειδικού προγράμματος για την υγεία. Από τότε και κάθε χρόνο, επί επτά έτη, ανανεώνονται ετησίως οι συμβάσεις τους, δεδομένου ότι εάν δεν εργαστούν, τότε το ΕΣΥ στην ουσία θα υπολειτουργεί. Ενδεικτικά, βάσει των οριστικών αποτελεσμάτων, διορίστηκαν στο ΕΚΑΒ Αθήνας 47 υπάλληλοι ειδικότητας πληρωμάτων ασθενοφόρων και 34 οδηγοί-πληρωμάτων ασθενοφόρων στην 1η ΥΠΕ Αττικής.
Και η ΠΟΕΔΗΝ κάνει λόγο για σκόπιμη υποστελέχωση του ΕΚΑΒ, με στόχο τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση της διαδικασίας διακομιδών. «Η πολιτική της κυβέρνησης ΝΔ τα τέσσερα τελευταία χρόνια αποτελεί απροκάλυπτη κλιμάκωση αυτής ακριβώς της στόχευσης και τονίζει μεταξύ άλλων ότι «αντί για προσλήψεις οδηγών και διασωστών στο ΕΚΑΒ είχαμε την ιδιωτικοποίηση αρχικά των δευτερογενών διακομιδών με κρατικό χρήμα προς ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων». Η Ομοσπονδία απαιτεί την πλήρη στελέχωση με μόνιμο προσωπικό σύμφωνα με τις ανάγκες και την ανανέωση και πλήρη τεχνική υποστήριξη του στόλου ασθενοφόρων μέσων (επίγειων, πλωτών, εναέριων).
«Άγιος Σάββας»: «Θερμή» υποδοχή Μητσοτάκη
Με το απύθμενο θράσος και την αλαζονεία που χαρακτήρισαν και τα τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης ΝΔ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε την Πέμπτη 8/6 να επισκεφτεί τον «Άγιο Σάββα». Εκεί όμως έγινε δεκτός με έντονες αποδοκιμασίες, πανό και συνθήματα από δεκάδες υγειονομικούς και ασθενείς του νοσοκομείου, οι οποίοι κατήγγειλαν ότι ασφαλίτες τραμπούκισαν την πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων. «Ο Μητσοτάκης αραδιάζει ψευτιές ότι θα τάχα ενισχύσει το ΕΣΥ, την ίδια ώρα που η διάλυση της δημόσιας υγείας, η υποστελέχωση και υποβάθμιση του ΕΣΥ στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές», αναφέρει για τον θάνατο των δύο γυναικών λόγω έλλειψης ασθενοφόρου η ΑΝΤΑΡΣΥΑ.
«Οι ευθύνες βαραίνουν την κυβέρνηση της ΝΔ, που, όπως κάθε προηγούμενη κυβέρνηση (με συμμετοχή ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ακροδεξιάς), ακολουθώντας πιστά τις οδηγίες της ΕΕ και των μνημονίων, συνεχίζει την πολιτική της υποβάθμισης του ΕΣΥ, της λειτουργίας της δημόσιας υγείας με λογικές κόστους-οφέλους, των ιδιωτικοποιήσεων», προσθέτει σημειώνοντας ότι στηρίζει την απεργία που αποφάσισαν ΕΙΝΑΠ και ΕΙΝΗ για την Τετάρτη 14 Ιούνη, η οποία πρέπει να μετατραπεί σε «πανελλαδική πανυγειονομική απεργία».