Captainlinux
Η προσπάθεια να φορτωθούν όλες οι ευθύνες για το δυστύχημα στα Τέμπη στον σταθμάρχη της Λάρισας φαίνεται πως αποτυγχάνει παταγωδώς. Όμως, ακόμα και έτσι, λίγα είναι αυτά που λέγονται για τις ευθύνες που βαραίνουν συγκεκριμένα τη Hellenic Train (ΗΤ), ήδη μάλιστα από την έλευσή της στην Ελλάδα.
Από το 2019, η ιταλική εταιρεία αρνούνταν να καταβάλει στον ΟΣΕ το πλήρες ποσό των τελών χρήσης του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο ΟΣΕ είχε διπλασιάσει τα τέλη χρήσης σε 28 εκ. ευρώ, έπειτα από την αναβάθμιση του δικτύου Αθηνών-Θεσσαλονίκης, αλλά, χωρίς να εισπράττει τα προβλεπόμενα ποσά από την ΗΤ, παρέμενε με ελάχιστα έσοδα, αδυνατώντας να καλύψει τα λειτουργικά του έξοδα και να συντηρήσει το δίκτυο μόνο με την πενιχρή κρατική επιδότηση.
Στο μεταξύ, την ίδια στιγμή που ο ΟΣΕ σημείωνε ζημία, η κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε με νέα σύμβαση να επιδοτήσει την ιταλική εταιρεία με
50 εκ. ευρώ το χρόνο, για τα επόμενα 15 χρόνια. Επίσης, στους όρους της σύμβασης που υπέγραψε ως υπουργός μεταφορών ο Κ. Aχ. Καραμανλής, προβλεπόταν η αποδέσμευση του κράτους από την τήρηση του αρχικού χρονοδιαγράμματος για την παράδοση των έργων τηλεδιοίκησης-φωτοσήμανσης, έργα που θα είχαν αποτρέψει το δυστύχημα στα Τέμπη. Η ιταλική εταιρεία συνέχισε να χρησιμοποιεί το ελληνικό δίκτυο, γνωρίζοντας πως αυτό δεν έχει τις προδιαγραφές ασφαλείας που απαιτούνται στα πλαίσια της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Ως αντάλλαγμα, η HT θα γλίτωνε έως και 300 εκ. ευρώ από τη μείωση των κεφαλαιουχικών δαπανών για επενδύσεις που είχε δεσμευτεί να κάνει στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Στο μεταξύ, πέραν των προβλημάτων του δικτύου, οι βλάβες (έως και φωτιές) στις αμαξοστοιχίες της ΗΤ αποτελούσαν συχνό φαινόμενο το τελευταίο διάστημα, με σιδηροδρομικούς να καταγγέλλουν ελλιπή συντήρηση από την επίσης ιδιωτικοποιημένη –και ελεγχόμενη από την ΗΤ– ΕΕΣΣΤΥ. Όλα αυτά, ενώ η ΗΤ, μέχρι και λίγο πριν το δυστύχημα στα Τέμπη, διαφήμιζε, μεταξύ άλλων, την ασφάλεια των τρένων της.
Δημοσιεύθηκε στο ΠΡΙΝ στις 11-03-2023