Χρίστος Κρανάκης
▸Σπουδαστές και εργαζόμενοι στις τέχνες συνεχίζουν τον αγώνα τους και όχι μόνο αναφορικά με τα «δικά τους» αιτήματα. Στον αντίποδα, τα ιδιωτικά κολλέγια σπεύδουν να καρπωθούν το δώρο που τους κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
«Το καλλιτεχνικό κίνημα δεν μπορεί να μείνει αμέτοχο μπροστά σε ένα έγκλημα που συντελείται χρόνια εις βάρος των κατώτερων στρωμάτων και εκδηλώθηκε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο», αναφέρει η κοινή ανακοίνωση δέκα σωματείων, συνελεύσεων και καταλήψεων του καλλιτεχνικού κόσμου, αναφορικά με την τραγωδία στα Τέμπη.
Σάρκα εκ της σαρκός της κοινωνίας, το κίνημα σπουδαστών και εργαζομένων της τέχνης πήρε την πολιτική πρωτοβουλία να αλλάξει τον χαρακτήρα των πανκαλλιτεχνικών κινητοποιήσεων των τελευταίων ημερών και να τις μετατρέψει σε σημεία παλλαϊκής συνάντησης και καταδίκης του δυστυχήματος. Συγκεκριμένα, με το άκουσμα της τραγικής είδησης, οι άνθρωποι του πολιτισμού αρχικά ακύρωσαν προγραμματισμένη μουσική διαμαρτυρία έξω από το Θέατρο «Μαρία Κάλλας» που θα πραγματοποιούταν στα πλαίσια του αγώνα για την απόσυρση του ΠΔ 85/2022 ως δείγμα πένθους και ελάχιστης αλληλεγγύης στους διασώστες και τους νοσηλευτές. Στη συνέχεια, οι κινηματικοί φορείς του αγώνα συζήτησαν και πήραν την πολιτική απόφαση να τροποποιήσουν το πολιτικό περιεχόμενο και το στίγμα των προγραμματισμένων πανκαλλιτεχνικών κινητοποιήσεων.
Με κοινό τους ανακοινωθέν, ο Συντονισμός Εργαζόμενων στο Χώρο των Τεχνών – Κατάληψη Ρεξ, το Σώμα Συντονισμού Σπουδαστών Δραματικών Σχολών – Κατάληψη Τσίλλερ, το Συντονιστικό της Κατάληψης της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, το Συντονιστικό Δραματικών Σχολών Θεσσαλονίκης – Κατάληψη Βασιλικού Θεάτρου, η Κατάληψη Δραματικής Σχολής ΚΘΒΕ, ο Σύλλογος Σπουδαστών / Κατάληψη Κ.Σ.Ο.Τ., η Κατάληψη Σχολής Καλών Τεχνών του ΠΑΠΕΛ, το Συντονιστικό Κατάληψης ΑΣΚΤ, η Κατάληψη Ολύμπια – Συντονισμός εργαζομένων και σπουδαστών/τριών στο χώρο του χορού και Συντονιστικό Κατάληψης ΤΕΕΤ, καταλόγισαν ως υπαίτιο του δυστυχήματος τη «διαρκή στρατηγική απαξίωση κάθε δημόσιου αγαθού, κάθε δημόσιας και δωρεάν υπηρεσίας» η οποία αποτελεί «πάγια πολιτική στάση του καπιταλιστικού συστήματος» και ενίσχυσαν τα καλέσματα για τις προγραμματισμένες διαδηλώσεις με ένα ανώτερο πολιτικό περιεχόμενο γύρω από την ευρύτερη εξαθλίωση της ζωής. Σε παρόμοιο κλίμα κινήθηκε και η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος, η οποία στήριξε το κάλεσμα των σπουδαστών, συντονιστικών καταλήψεων και σωματείων και τόνισε πως η προγραμματισμένη κινητοποίηση «δεν μπορεί παρά να μετατραπεί σε παλλαϊκή διαμαρτυρία για τις αδικοχαμένες ζωές των συνανθρώπων μας».
Οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών άλλαξαν περιεχόμενο και μετατράπηκαν σε πεδίο συνάντησης της οργισμένης κοινωνίας
Τα καλέσματα των καλλιτεχνών, αγκαλιάστηκαν στην πράξη από ευρύτερα κοινωνικά στρώματα όταν την Πέμπτη 2 Μαρτίου, η οποία έλαβε τα χαρακτηριστικά ημέρας πανελλαδικής δράσης, οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών μετατράπηκαν σε πεδίο συνάντησης της οργισμένης κοινωνίας. Έτσι λοιπόν, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ναύπλιο καλλιτέχνες και συλλογικοί φορείς ενώθηκαν υπό το κεντρικό σύνθημα «Το έγκλημα αυτό δεν θα ξεχαστεί, όλων των νεκρών θα γίνουμε φωνή». Στην Αθήνα, παρά τη δυνατή βροχή, η συγκέντρωση των καλλιτεχνών στο Σύνταγμα πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και αποτέλεσε την αρχή της μαζικής πορείας που κατέληξε στον Σταθμό Λαρίσης. Στην Θεσσαλονίκη, το κάλεσμα των καλλιτεχνών στην Καμάρα πλαισιώθηκε από ευρύτερες συλλογικότητες και διεξήχθη πορεία σε κεντρικά σημεία της πόλης, όπως ακριβώς έγινε και στην Πάτρα με σημείο συγκέντρωσης την πλατεία Όλγας.
Αξίζει να σημειωθεί, πως οι καταλήψεις σπουδαστών και εργαζομένων του πολιτισμού συμμετείχαν και στις συγκεντρώσεις της Τετάρτης 1 Μαρτίου με δικά τους πανό, παρά το γεγονός πως ακόμα δεν είχε συνεδριάσει το συντονιστικό καταλήψεων και δεν είχε αποφασιστεί η τροποποίηση των καλεσμάτων.
Με τη στάση του αυτή, το καλλιτεχνικό κίνημα έδειξε πως -παρά τις αγκυλώσεις κάποιων συνδικαλιστικών ηγεσιών εντός του- θέλει και μπορεί να πάρει ευρύτερα χαρακτηριστικά και να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για ένα διευρυμένο δυναμικό. Άλλωστε οι διεργασίες, μαχητικών τμημάτων του και το διάστημα πριν τα σύννεφα της τραγωδίας στα Τέμπη «σκεπάσουν» τη χώρα είναι ενδεικτικές των διαθέσεών τους για συνέχιση των κινητοποιήσεων. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές/τριες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών και του Τμήματος Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών στο Ναύπλιο προχώρησαν σε κατάληψη της σχολής τους αντιδρώντας στο ΠΔ και προχώρησαν σε παρέμβαση στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου σηκώνοντας πανό στο οποίο ήταν γραμμένο στα αγγλικά το σύνθημα: «Η χώρα που είναι γνωστή για την Τέχνη, τώρα τη σκοτώνει».
Βάζουν «μπρος» τα ιδιωτικά κολλέγια
Ο αγώνας των καλλιτεχνών και η στάση τους μπροστά στο δυστύχημα των Τεμπών, μπορεί να συγκινεί την πλειοψηφία της κοινωνίας, αλλά σίγουρα όχι τους μηχανισμούς ιδιωτικής εκπαίδευσης. Άλλωστε, «τώρα είναι η ώρα» για τα ιδιωτικά κολλέγια να «λάμψουν». Το συστημένο δώρο της κυβέρνησης Μητσοτάκη με το ΠΔ 85/2022 που υποβαθμίζει τα πτυχία και κομματιάζει τα εργασιακά δικαιώματα των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών, πρέπει να αξιοποιηθεί από τα κεφάλαια εκείνα που επενδύουν στην πλήρη ιδιωτικοποίηση και κολλεγιοποίηση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Το αμερικανικό κολλέγιο της Ελλάδας, Deree, ήταν το πρώτο που σήκωσε το «γάντι» διαφημίζοντας επιθετικά τη «Σχολή Καλών και Παραστατικών Τεχνών Frances Rich», μέσω της διοργάνωσης διαδικτυακού σεμιναρίου στις 22 Φεβρουαρίου με τίτλο «Γιατί να σπουδάσω στην σχολή Καλών Τεχνών του Deree;». Σημαντικό μέρος της θεματικής του σεμιναρίου επικεντρώθηκε στην εγκυρότητα των τίτλων σπουδών που προσφέρει το πρόγραμμα και τους επαγγελματικούς δρόμους που ανοίγει…