Χρίστος Κρανάκης
▸Η τελευταία συνέλευση στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών την Τρίτη 21/2 αποτυπώνει την κατάσταση. Την ώρα που η πρόταση της πλειοψηφίας του ΔΣ για αποκλιμάκωση χάνει στήριξη, πληθαίνουν οι «φωνές» για απεργιακή συνέχιση του αγώνα. Οι καλλιτέχνες δεν υποχωρούν. Νέα πανκαλλιτεχνική διαδήλωση την Πέμπτη
Όπως κάθε κίνημα διαρκείας, ειδικά κλαδικού χαρακτήρα, έτσι και αυτό των ανθρώπων της τέχνης βρίσκεται αντιμέτωπο με κρίσιμα διλήμματα. Η κούραση είναι έκδηλη και απολύτως δικαιολογημένη, ειδικά όσον αφορά τους αγωνιζόμενους/ες σπουδαστές/τριες που παλεύουν υπό την απουσία κάποιας αναγνωρισμένης σπουδαστικής ή σωματειακής δομής. Τώρα, άλλωστε, είναι η ώρα που ο «κλήρος πέφτει» στις πιο συγκροτημένες μορφές οργάνωσης, όπως τα εργατικά σωματεία.
Σε αυτά, η συνάντηση της προηγούμενης βδομάδας με τον Μητσοτάκη, ξεχώρισε την «ήρα από το στάρι». Από τη μία, συγκροτείται ένα αντιδραστικό μπλοκ το οποίο -παρά το πιθανώς προοδευτικό του μανδύα- επιδιώκει με τρόπο συνειδητό την αποκλιμάκωση και προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την προαναφερθείσα κόπωση. Ενώ από την άλλη, σχηματίζονται υπερ-μαζικές (παρότι σε κάποιους υποκλάδους μειοψηφικές) τάσεις αμφισβήτησης του υποφαινόμενου συμβιβασμού, οι οποίες παλεύουν για συνέχιση των κινητοποιήσεων στις πράξεις και όχι στα λόγια.
Για του λόγου το αληθές, η τελευταία συνέλευση στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου, αποτυπώνει έκδηλα την κατάσταση αυτή. Η πλειοψηφία του ΔΣ, συνασπισμένη παρά τις διαφορετικές πολιτικές αποχρώσεις εντός της, προχώρησε σε εξόφθαλμο «πισωγύρισμα», καταλήγοντας να μην προτείνει ούτε μια μέρα απεργίας αλλά αντίθετα αρκέστηκε σε ένα έωλο… «να διερευνηθεί το ενδεχόμενο απεργίας». Η συγκεκριμένη ατιμωτική, για την ιστορικότητα του ΣΕΗ και την σημασία της επίθεσης που δέχεται ο καλλιτεχνικός κόσμος, πρόταση, καταλήγει όχι απλά στο να αφήνει τελείως «ξεκρέμαστους» τους σπουδαστές των σχολών που μάχονται να συνεχίσουν τις καταλήψεις τους, αλλά και τους ίδιους τους εργαζομένους του κλάδου για τους οποίους (όπως θα αναλυθεί και παρακάτω) καμία πρόβλεψη για επαρκή μισθολογική κάλυψη δεν υπάρχει!
Στο ΣΕΗ, το πλαίσιο χωρίς νέα απεργία έχασε 165 ψήφους σε μία εβδομάδα
Παρά το γεγονός, πως το πλαίσιο της πλειοψηφίας του ΔΣ υπερψηφίστηκε στη συνέλευση, αξίζει να σημειωθεί πως έλαβε μόλις 180 ψήφους -έναντι 345 του ιδίου πλαισίου την προηγούμενη εβδομάδα. Στον αντίποδα, το αγωνιστικό πλαίσιο της Συνέλευσης Αγωνιζόμενων Ηθοποιών και της Ανατρεπτικής Συσπείρωσης Ηθοποιών (ΑΣΗ) έλαβε ξανά ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά με 157 ψήφους (169 την προηγούμενη). Η πληθώρα δυναμικών τοποθετήσεων που έκλειναν υπέρ της κήρυξης τριήμερης απεργίας -όπως πρότεινε η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών- και η αποκάλυψη του απεργοσπαστικού ρόλου της ηγεσίας του ΣΕΗ, συνιστούν θετική παρακαταθήκη που δείχνει πως (για ακόμα μία φορά) μεγάλα τμήματα της βάσης «ασφυκτιούν» από τις κινήσεις της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας. Εντύπωση πάντως προκάλεσε και πάλι η στάση του ΚΚΕ, οι δυνάμεις του οποίου παρά τις σωστές τους επισημάνσεις αναφορικά με την αναγκαία αναβάθμιση του πολιτικού περιεχομένου του αγώνα κατέληξαν στο να μην κατεβάσουν καν πρόταση για απεργία…
Λίγες μέρες πιο πριν και σε αντίθεση με το ΣΕΗ πάντως, το Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού (ΣΕΧΩΧΟ) και η Ένωση Επαγγελματιών Εργαζομένων «Κάτω Από Τη Σκηνή», συζήτησαν στις γενικές τους συνελεύσεις και έλαβαν αγωνιστικές αποφάσεις για κήρυξη 48ωρης απεργίας. Φυσικά, το εάν οι αποφάσεις αυτές θα καταφέρουν να υλοποιηθούν στην πράξη, είναι κάτι που μέχρι το Πριν να φτάσει στα περίπτερα δεν μπορούσε να διασταυρωθεί, μιας και σε μεγάλο βαθμό η τέλεση ή μη των απεργιών αυτών εξαρτιόταν από την απόφαση του ΣΕΗ, που όπως επισημάνθηκε κινήθηκε κατά της απεργίας.
Όπου όμως και να «κάτσει η μπίλια», το σίγουρο είναι πως πολλά σωματεία και πολλοί εργαζόμενοι στην Τέχνη δεν φαίνονται διατεθειμένοι να «προδώσουν» τον αγώνα των σπουδαστών των καλλιτεχνικών σχολών, ούτε «τσιμπάνε» στην ΚΥΑ που πρότεινε ο Μητσοτάκης. Όπως τονίζουν, η ΚΥΑ που απεστάλη στα «κρυφά» σε ορισμένους εκπροσώπους φορέων που αρνούνται να τη δημοσιεύσουν στους συναδέλφους τους, συνιστά προσπάθεια παραπλάνησης από πλευράς κυβέρνησης και δεν δικαιώνει τα αιτήματα σπουδαστών/εργαζομένων καθώς:
α) δεν αντιστοιχίζει τα πτυχία των ανώτερων επαγγελματικών καλλιτεχνικών σχολών με επίπεδο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) και
β) ορίζει πως το μισθολογικό καθεστώς των θέσεων καλλιτεχνικού έργου θα ορίζεται κάθε φορά με διυπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ) ανάλογα την προκήρυξη χωρίς να προσδιορίζει προσόντα διορισμού, όπως πτυχίο, εμπειρία ή συνδυασμό αυτών. Συνεπώς, δεν προβλέπεται καμία αναγνώριση των σπουδών ούτε και (έμπρακτος) διαχωρισμός των ανώτερων σχολών από τη μεταλυκειακή εκπαίδευση (όπως ΙΕΚ, ΤΕΕ κ.ο.κ.).
Για τα μάτια των κολλεγίων
Ευρεία συζήτηση είχε προκαλέσει, το «γιατί» η κυβέρνηση επιλέγει να τα βάλει ξαφνικά με τους καλλιτέχνες. Ένας από τους βασικούς λόγους, είναι τα οφέλη των ιδιωτικών κολλεγίων! Με το ΠΔ 85/2022 η κυβέρνηση διαλύει τα επαγγελματικά δικαιώματα των δημοσίων και ιδιωτικών καλλιτεχνικών σχολών, αλλά με βάση τους πρόσφατα ψηφισμένους νόμους, τα δικαιώματα αυτά θα μπορούν να τα παρέχουν τα ιδιωτικά κολλέγια. Όπως, με νόημα, σημείωσε αγωνιζόμενη ηθοποιός και μέλος του ΣΕΗ, «μην μας κάνει εντύπωση αν δούμε στο μέλλον να ξεπετάγονται ιδιωτικά καλλιτεχνικά κολλέγια».
Για το λόγο αυτό, το πλαίσιο της Συνέλευσης Αγωνιζόμενων Ηθοποιών, τόνιζε χωρίς περιστροφές στη λίστα αιτημάτων του πως απαιτεί: την ίδρυση Δημόσιου και Δωρεάν Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών, την άμεση απόσυρση του άρθρου 7 του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022 που αναγνωρίζει τα πτυχία των κολεγίων ως ΠΕ και ΤΕ, την διασφάλιση του Άρθρου 16 και των διατάξεών του και την προστασία της Ανωτάτης Δωρεάς και Δημόσιας Παιδείας, την ενίσχυση και διεύρυνση των ήδη υπαρχόντων πανεπιστημιακών τμημάτων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και τέλος, την επαναφορά και αύξηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
https://prin.gr/2023/02/rex/