Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

«Πίσω από τις θημωνιές» ενός συστήματος διαφθοράς

23/11/2022
σε Ταινίες-σειρές
«Πίσω από τις θημωνιές» ενός συστήματος διαφθοράς
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Βασίλης Τσιράκης

Με την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία η σκηνοθέτης Ασημίνα Προέδρου διεισδύει στα κοινωνικά προβλήματα και συνομιλεί με την εποχή της

Τις σχέσεις των μελών μιας οικογένειας έχει ως κεντρικό θέμα η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της πολλά υποσχόμενης σκηνοθέτιδας Ασημίνας Προέδρου, θέμα που έχει απασχολήσει τα τελευταία χρόνια στον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά για το οποίο όμως η σκηνοθέτης μας προτείνει μια διαφορετική οπτική. Αντί να απομονώσει την οικογένεια από το κοινωνικό περιβάλλον και να επικεντρωθεί σε μια ενδοσκοπική-ψυχαναλυτική αντιμετώπιση των μελών της, μας δίνει το ακριβώς αντίθετο. Την επίδραση δηλαδή του κοινωνικού περιβάλλοντος και των αντιθέσεων του στα μέλη της οικογένειας και στις μεταξύ τους σχέσεις.

Με την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, αλλά και με το μικρού μήκους Red Hulk με θέμα τον ρατσισμό και το φασισμό, με το οποίο έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό, η Προέδρου φαίνεται να προκρίνει την αλληλεπίδραση της τέχνης με την κοινωνία και τα καυτά θέματα που την απασχολούν, αρνούμενη να υπηρετήσει μια τέχνη ναρκισσιστική, κλεισμένη στον εαυτό της, μακριά από την πραγματικότητα.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Έτσι στο Πίσω από τις θημωνιές το κεντρικό θέμα της στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες, το προσφυγικό, τη διαφθορά και την εκκλησία, δίνοντας έμφαση κυρίως στο πρώτο και στην στάση της ελληνικής κοινωνίας απέναντί του. Στην κατεύθυνση αυτή, το σενάριο της Προέδρου μπλέκει με αριστοτεχνικό τρόπο τους τρεις πυλώνες, μέσα από μια εξαιρετική πλοκή που κρατά σε εγρήγορση τον θεατή στα 120 λεπτά της ταινίας. Αποφεύγοντας τη γραμμική αφήγηση, μας διηγείται την ιστορία μέσα από τρία μέρη, όπου το κάθε μέρος την παρουσιάζει μέσα από τη ματιά του κάθε μέλους της τριμελούς οικογένειας (πατέρας, μάνα, κόρη).

Όμως η ταινία δεν είναι σπονδυλωτή με την κλασσική έννοια του όρου. Εδώ η Προέδρου μας δίνει ένα ευφυές και πρωτότυπο σεναριακό εύρημα που έχει να κάνει με το ότι το καθένα από τα τρία μέρη της ταινίας δεν μας περιγράφει ολόκληρη την ιστορία και την εξέλιξη της –απλά αλλάζοντας τον πρωταγωνιστή και μετακινώντας το κέντρο βάρους στο κάθε μέλος της οικογένειας– αλλά κομμάτια της! Το κάθε μέρος δεν επαναλαμβάνει την ιστορία, αλλά αφήνει έντεχνα κάποια κενά, τα οποία καλύπτονται από το αμέσως επόμενο, ώστε στο τέλος να ενωθούν τα κομμάτια του παζλ και να οδηγηθεί η ιστορία στο φινάλε όπου κυριαρχεί ένα καθολικό ηθικό δίλλημα.

Με τον τρόπο αυτό, το σενάριο δίνει χώρο στον θεατή και τον κάνει συμμέτοχο, όχι όμως με μια αγωνία αστυνομικού τύπου, αφού ήδη από το πρώτο μέρος γνωρίζουμε τον ένοχο, αλλά γιατί τον ωθεί να ψάξει τις αιτίες των πραγμάτων, τα πώς και τα γιατί και να προβληματιστεί προσπαθώντας να εξηγήσει τις συμπεριφορές και τις πράξεις των ηρώων, όχι στο κενό αλλά μέσα σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο.

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία, η Προέδρου υπηρετεί το θέμα με τιμιότητα και συνέπεια, χωρίς φιοριτούρες και περιττά καλολογικά στοιχεία. Όπου χρειάζεται η κάμερα κινείται και όπου δεν το απαιτεί η δραματουργία τα πλάνα είναι στατικά. Επίσης, παρά την τραγικότητα του θέματος, αποφεύγει έντεχνα τις παγίδες τόσο του μελό όσο και των προκάτ επιτηδευμένων σκηνών (με εξαίρεση ίσως τη σκηνή με το νεκρό πουλάκι). Σε ορισμένες σκηνές η υπερβολική χρήση των κοντινών πλάνων σε συνδυασμό με την κινούμενη κάμερα κουράζουν το μάτι του θεατή, ζήτημα όμως που όπως εξηγεί η ίδια σε συνέντευξή της ήταν αναγκαστική της επιλογή εξαιτίας των περιορισμών του κόστους παραγωγής, ειδικά στις σκηνές που απαιτούσαν πολλούς βοηθητικούς ηθοποιούς.

Η ταινία απέσπασε 10 βραβεία ΙΡΙΣ και έξι βραβεία στο 63ο Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η σκηνοθέτης χειρίζεται με μαεστρία τους πολύ καλούς ηθοποιούς μέσα από τη γλώσσα του σώματος αλλά και τους πειστικούς διαλόγους του σεναρίου της, οι οποίοι σε κάποιες περιπτώσεις γίνονται καταιγιστικοί και στους οποίους ως αντιστάθμισμα θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερες σιωπές. Τοποθετώντας την ιστορία σε ένα χωριό στα σύνορα δίπλα στη λίμνη Δοϊράνη, η Προέδρου αξιοποιεί στο έπακρο το σκηνικό τοπίο και με την πολύ καλή δουλειά του διευθυντή φωτογραφίας Σίμου Σαρκετζή, μας δίνει εξαίσιες εικαστικά ατμόσφαιρες και εικόνες στις οποίες όμως ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος, αν δεν υπηρετούν το περιεχόμενο της σκηνής και τη δραματουργία, να «μπερδέψουν» τον θεατή δημιουργώντας του αντικρουόμενα συναισθήματα (σχέση ωραίου και τραγικού).

Σε κάθε περίπτωση, η ταινία, η οποία απέσπασε έξι βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ανήκει κατά τη γνώμη μας στις πιο δυνατές ελληνικές ταινίες της τελευταίας εικοσαετίας, στην κατεύθυνση ενός κινηματογράφου που δεν φοβάται να αναμετρηθεί με την πραγματικότητα, που τολμά και διεισδύει στις κοινωνικές αντιθέσεις, ενός κινηματογράφου που συνομιλεί με την εποχή του

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

ΝΑΡ – ν.ΚΑ: Παρουσία πολλών νέων αγωνιστ(ρι)ών η πολιτική εκδήλωση στην Πάτρα

Επόμενο

Μεράλ Τσιτσέκ: Το σύνθημα «Γυναίκα, ζωή, ελευθερία» εκφράζει ένα σχέδιο για την παγκόσμια απελευθέρωση

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Μεράλ Τσιτσέκ: Το σύνθημα «Γυναίκα, ζωή, ελευθερία» εκφράζει ένα σχέδιο για την παγκόσμια απελευθέρωση

Μεράλ Τσιτσέκ: Το σύνθημα «Γυναίκα, ζωή, ελευθερία» εκφράζει ένα σχέδιο για την παγκόσμια απελευθέρωση

Νέοι τυχοδιωκτισμοί στην Ανατολική Μεσόγειο

Νέοι τυχοδιωκτισμοί στην Ανατολική Μεσόγειο

Παπίκιο Όρος: Στρώνουν αποκαΐδια στην «πράσινη ανάπτυξη»

Παπίκιο Όρος: Στρώνουν αποκαΐδια στην «πράσινη ανάπτυξη»

25η Νοέμβρη: αγώνας φεμινιστικός και ταξικός ενάντια στην έμφυλη βία  και κάθε σεξιστική διάκριση και καταπίεση   

25η Νοέμβρη: αγώνας φεμινιστικός και ταξικός ενάντια στην έμφυλη βία και κάθε σεξιστική διάκριση και καταπίεση  

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων
Πολιτική

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Το «πόρισμα» Καρώνη ξεπλένει την κυβέρνηση των δολοφόνων

Ανακοίνωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για το πόρισμα του Δημήτρη Καρώνη που χρειάστηκε 14 ολόκληρους μήνες για να πει ότι...υπάρχει «υψηλό ενδεχόμενο» ...

14/05/2025
Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών
Κοινωνία

Καμπάνια για δημόσιο σιδηρόδρομο, ακύρωση ιδιωτικοποιήσεων και εμπορευματοποίησης αγαθών

Μια μεγάλη καμπάνια αποφάσισαν να οργανώσουν μια σειρά από πρωτοβάθμια σωματεία επιδιώκοντας την ακύρωση των ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τώρα, με ...

14/05/2025
Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
Νεολαία

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα ...

14/05/2025
Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ
Εκπαίδευση

Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ

Την παρουσία της έξω ακριβώς από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, έκανε γνωστή η ασφάλεια. Ανήμερα των εκλογών, η ασφάλεια ...

14/05/2025
Εκπαίδευση: Ανυποχώρητος αγώνας κόντρα στην αξιολόγηση
Εκπαίδευση

Θεσσαλονίκη: Συγκέντρωση ΣΕΠΕ-ΕΛΜΕ ενάντια σε αξιολόγηση και διώξεις στις 15/5

▸Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αξιολόγηση, τις διώξεις και τα πειθαρχικά, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αντιεκπαιδευτική πολιτική διοργανώνουν την Πέμπτη 15 ...

14/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.