Γιώργος Μιχαηλίδης
Μία μεγάλη, μαχητική απεργία στα διυλιστήρια της Esso-Exxon Mobil και της Total στη Γαλλία κόντευε να προκαλέσει παράλυση στη ζωή της χώρας την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές. Οι απεργοί απαιτούν γενναίες αυξήσεις στους μισθούς, καθώς, ενώ η αγοραστική τους δύναμη διαρκώς μειώνεται λόγω του πληθωρισμού, οι πολυεθνικές εταιρείες στις οποίες εργάζονται βγάζουν τεράστια κέρδη εξαιτίας της αύξησης των τιμών των καυσίμων. Με τα βενζινάδικα να «στεγνώνουν», η κυβέρνηση της Γαλλίας ξεκίνησε επιστράτευση και αποστολή των ΜΑΤ, αφού οι πιέσεις της για τερματισμό της απεργίας και κοινωνικό διάλογο είχαν πέσει στο κενό. Μάλιστα, η πρωθυπουργός Ελίζαμπεθ μπορν επικαλέστηκε ακόμα και λόγια του ιστορικού ηγέτη του ΚΚ Γαλλίας Μορίς Τορέζ, ειπωμένα το 1936, περί της επίγνωσης του πότε πρέπει να σταματάει ένας εργατικός αγώνας…
Όμως, με τον πληθωρισμό να υπολογίζεται μεταξύ του 10% και του 15% για το 2023 στη Γαλλία, οι μηδαμινές αυξήσεις που προσφέρονται υπό μορφή μπόνους στους εργαζόμενους των διυλιστηρίων δεν μπορούν να ικανοποιήσουν κανέναν. Η στάση των πολυεθνικών κολοσσών φαίνεται ακόμα περισσότερο προκλητική από τη στιγμή που είναι γνωστό πως πρόσφατα η Total μοίρασε 8 δισεκατομμύρια ευρώ στους μετόχους της ως μερίσματα από τα κέρδη της.
H μεγάλη, μαχητική απεργία στα διυλιστήρια της Esso-Exxon Mobil και της Total και οι διαδηλώσεις ενάντια στην ακρίβεια στη Γαλλία προκαλούν παράλυση #MarcheContreLaVieChere #Marche16Octobre pic.twitter.com/og4r9mIFsN
— Πριν (@PRINgr) October 17, 2022
Η κατάσταση φαίνεται να κρέμεται σε μια κλωστή και η αποφασιστικότητα της κάθε πλευράς να τραβήξει το σχοινί παραπάνω ίσως κρίνει την τελική έκβαση του αγώνα. Χρησιμοποιώντας κατασταλτικές μεθόδους, η γαλλική κυβέρνηση έχει πραγματοποιήσει μερικές εφόδους σε σπίτια εργαζομένων, αναγκάζοντάς τους να εργαστούν με το ζόρι ως προσωπικό ασφαλείας. Ως απάντηση, το συνδικάτο CGT ανακοίνωσε την πρόθεσή του να πραγματοποιήσει απεργία στους σιδηροδρόμους την ερχόμενη Τρίτη, ενώ εξέταζε το ενδεχόμενο επέκτασης της απεργίας και στους πυρηνικούς σταθμούς, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει μπλακ-άουτ κυριολεκτικά και μεταφορικά. Η αποφασιστικότητα για συνέχιση της απεργίας οδήγησε αρχικά τον Μακρόν να παρέμβει, ζητώντας από την Total να λάβει υπόψη τα αιτήματα των εργαζομένων, με την εταιρεία να αλλάζει τη στάση της, δεχόμενη να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις πριν λήξει η απεργία.
Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα αυτού του αγώνα στα γαλλικά διυλιστήρια, γίνεται φανερό πως ο χειμώνας θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος για όλα τα ισχυρά ευρωπαϊκά κράτη. Οι απεργίες που έχουν ήδη εκδηλωθεί σε Αγγλία και Γαλλία σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας, πιθανότατα αποτελούν προμηνύματα για μια περίοδο σκληρών κοινωνικών αγώνων.