Κωνσταντίνα Θεοχαροπούλου, Αντώνης Βουτσίνος
▸Τις τελευταίες μέρες μια από τις μεγαλύτερες αλυσίδες φροντιστηρίων κυκλοφόρησε διαφημιστικό φυλλάδιο, ανακοινώνοντας ότι ξεκινάει νέα τμήματα «Αριστείας» στο Γυμνάσιο για αποκλειστικά άριστους μαθητές –γεγονός που θα πιστοποιείται από τη βαθμολογία του μαθητή.
Ταυτόχρονα, σε αυτά τα τμήματα ο μαθητής θα προετοιμάζεται για εξετάσεις εισαγωγής σε πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια, μέσα από ειδικό πρόγραμμα σπουδών.
Ήρθε λοιπόν η ώρα, η έννοια της αριστείας να αξιοποιηθεί και από την ιδιωτική εκπαίδευση. Χρόνια τώρα οι φροντιστές επιδίδονται σε έναν διαρκή και σκληρό ανταγωνισμό, με στόχο τις περισσότερες επιτυχίες σε εξετάσεις κάθε είδους. Αντίστοιχα, μαθητές ήδη από το Δημοτικό, μέσα από εντατικά μαθήματα, καλούνται να διαχειριστούν θέματα αναβαθμισμένης δυσκολίας για να εξασφαλίσουν μία θέση σε Πρότυπο σχολείο. Είναι πλέον σύνηθες μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού να βρίσκονται όλη μέρα σε «εκπαιδευτική διαδικασία», να συζητούν μεταξύ τους για πιθανά θέματα και τις λύσεις τους και ελάχιστο ελεύθερο χρόνο. Αλήθεια, πού πήγε η ξέγνοιαστη αθωότητα αυτών των χρόνων;
Το υπουργείο Παιδείας στήνει με ραγδαίους ρυθμούς Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια, τα οποία θα φιλοξενούν την αφρόκρεμα που θα πρέπει να δοκιμαστεί σε γραπτό διαγωνισμό φυσικά. Ποιος θα αναλάβει να προετοιμάσει αυτά τα παιδιά; Μα φυσικά τα φροντιστήρια. Το γεγονός ότι αυτές οι εξετάσεις εφαρμόζονται, αλλά ταυτόχρονα δεν αναφέρονται καν στα σχολικά προγράμματα σπουδών και καμιά προετοιμασία δεν γίνεται γι’ αυτά στο δημόσιο σχολείο, αυτομάτως υποβαθμίζει τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Δημόσια σχολεία και οι μαθητές τους καταλήγουν να θεωρούνται Β΄ κατηγορίας και ο κερδισμένος σε αυτήν την περίπτωση είναι τα Φροντιστήρια.
Τα Φροντιστήρια κερδοσκοπούν στην πλάτη του δημόσιου σχολείου, αφού η προκαθορισμένη τεράστια ύλη του, είναι σχεδόν ακατόρθωτο να ολοκληρωθεί από τους καθηγητές. Έτσι, τα παιδιά διαγωνίζονται σε θέματα ακόμα και αδίδακτης ύλης, με αποτέλεσμα να πρέπει να αποφασίσουν εξαρχής σε ποια ταχύτητα θα διαγωνιστούν. Σε αυτό το δίλημμα έρχεται να δώσει απάντηση ο διαχωρισμός τμημάτων σε φροντιστηριακό μάθημα και «μελέτη», σύμφωνα με τον οποίο οι «άριστοι θα απολαμβάνουν ποιοτικό, αναβαθμισμένο μάθημα, ενώ οι υπόλοιποι θα συμβιβάζονται με την “ολιστική” γνώση.
Το ιδεολόγημα της αριστείας που φέρνει η κυβέρνηση είναι ο πυρήνας μέσα στον οποίο συγκροτείται και αναπαράγεται η ιδιωτική εκπαίδευση. Γνωρίζουμε καλά ότι τα Φροντιστήρια είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις, οι οποίες πριμοδοτούνται από το κράτος και πολλές φορές υποκαθιστούν το ίδιο το σχολείο. Γνωρίζουμε επίσης ότι οι πρώτοι που θα επωφεληθούν της αριστείας θα είναι οι φροντιστές, επεκτείνοντας τις επιχειρηματικές τους κινήσεις στις μικρότερες βαθμίδες εκπαίδευσής, όπως το Δημοτικό. Με πρόσχημα την προετοιμασία των μαθητών για τις εξετάσεις, νομιμοποιούν πρακτικά φροντιστήρια στο Δημοτικό, τα οποία είναι παράνομα.
* εργαζόμενοι στην ιδιωτική εκπαίδευση