▸Νέα πεδία κερδοφορίας, αλλά και νέα «χαράτσια» φέρνει ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος που κατέθεσε η κυβέρνηση στη βουλή. Ο «κλιματικός νόμος» δεν αποτελεί κάποιο συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, απλά υιοθετεί τις αποφάσεις της ΕΕ, κυρίως όσον αφορά την αλλαγή εξοπλισμού, ώστε να πωλούνται νέα «πράσινα» προϊόντα. Έτσι, για παράδειγμα, όσον αφορά τις μετακινήσεις δεν υπάρχει κάποιο σχέδιο για ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών και μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων, αλλά όλη η προσοχή στρέφεται στα χρονοδιαγράμματα εισαγωγής των πανάκριβων ηλεκτρικών οχημάτων.
Το νομοσχέδιο προβλέπει «διακοπή λειτουργίας όλων των λιγνιτικών μονάδων το αργότερο έως τις 31/12/2028, με ρήτρα επανεξέτασης το 2025, με προϋπόθεση τη διασφάλιση της επάρκειας ισχύος και την ασφάλεια εφοδιασμού». Δεν απαντιέται το γιατί η Ελλάδα «τρέχει» στην αποανθρακοποίηση νωρίτερα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες· τα μονοπώλια του φυσικού αέριου έχουν βάλει το χέρι τους…
Δύο διατάξεις περνούν στα ψιλά: Η πρώτη προβλέπει το Αναπτυξιακό Στρατηγικό Πλαίσιο «GR-eco islands» για να περάσουν τα νησιά στην «κλιματική ουδετερότητα». Σύμφωνα με αυτή, θα μπορούν «νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, ανεξαρτήτως του κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα τους», να αναλαμβάνουν μελέτες και έργα. Μάλιστα, οι ανάδοχοι θα μπορούν να εντοπίζουν τα έργα που τους συμφέρουν και να προχωρούν!
Η δεύτερη αφορά ένα νέο χαράτσι: Από το 2025 τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε «ζώνες υψηλής τρωτότητας» (κίνδυνος για πλημμύρα ή πυρκαγιά) θα πρέπει να έχουν υποχρεωτική ασφάλιση κινδύνου (προϋπόθεση για ηλεκτροδότηση του κτιρίου)! Δηλαδή, αντί να πάρει η πολιτεία μέτρα, ξανά «ατομική ευθύνη» για τους πολίτες, που πρέπει να προχωρήσουν σε υποχρεωτική ιδιωτική ασφάλιση…