Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Θεωρία Κίνηση Ιδεών

Δικές μας οι καταστροφές, δικοί τους οι θρίαμβοι

17/02/2022
σε Κίνηση Ιδεών
Δικές μας οι καταστροφές, δικοί τους οι θρίαμβοι
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Δημήτρης Γρηγορόπουλος

Το βιβλίο Καταστροφές και Θρίαμβοι του Στάθη Καλύβα και η ομώνυμη σειρά ντοκιμαντέρ επιχειρούν να «περάσουν» το συμπέρασμα πως είναι σωτήρια για την Ελλάδα η στενή πρόσδεση στα σχέδια του δυτικού ιμπεριαλισμού, ο οποίος πάντοτε «έσωζε» τη χώρα! Ως τέτοια παραδείγματα χρησιμοποιούνται εφτά περίοδοι, από το 1821, την Μικρασιατική Καταστροφή, τον Εμφύλιο μέχρι το χουντικό πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο! Μάλλον ο συγγραφέας μπερδεύει τη χώρα με την αστική τάξη…

Το βιβλίο του Στάθη Καλύβα Καταστροφές και θρίαμβοι που μεταφέρθηκε με σειρά ντοκιμαντέρ στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι επιχειρεί να παρουσιάσει και να αναλύσει την Ιστορία 200 χρόνων της νεότερης Ελλάδας από την Επανάσταση του 1821 ως σήμερα. Όπως αναφέρει ο συγγραφέας στον πρόλογο της ελληνικής έκδοσης, στόχος του είναι «η ανάδειξη των γενικών και διαχρονικών τάσεων της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας μέσα από ένα νέο και… πρωτότυπο ερμηνευτικό σχήμα». Το ερμηνευτικό αυτό σχήμα συνίσταται στην «καταγραφή μιας σειράς υπερφιλόδοξων εγχειρημάτων, αναπόφευκτων καταστροφών και ξένων διασώσεων με θετική σε γενικές γραμμές έκβαση». Ο συγγραφέας κωδικοποιεί το σχήμα αυτό σε εφτά μεγάλους ιστορικούς κύκλους. Θεωρεί ότι το ερμηνευτικό του αφήγημα και στους εφτά κύκλους του δεν αποτελεί αυθαίρετη ιδεολογική κατασκευή, αλλά ανταποκρίνεται στις συνθήκες της εποχής του.

Διαμετρικά αντίθετα με την εκτίμηση του συγγραφέα για το έργο του, το Καταστροφές και θρίαμβοι αποτελεί τυπικό δείγμα ιδεοληπτικής και αντιεπιστημονικής προσέγγισης.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Για μια ψυχιατρική της χειραφέτησης, για το νέο βιβλίο του Θ. Μεγαλοοικονόμου

Το πραγματικό σύστημα και τα «αντισυστημικά» κόμματα

Πρώτο, το ιστορικό σχήμα ότι ο θρίαμβος πάντα έπεται της καταστροφής και το αντίστροφο είναι αυθαίρετο και απόλυτο. Επί παραδείγματι, η απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό ήταν θρίαμβος αυτή καθαυτή, δεν ήταν όμως θρίαμβος λόγω της περιορισμένης έκτασης του νεοσύστατου κράτους, της καχεκτικής οικονομίας του και της ασφυκτικής εξάρτησής του από τις Μεγάλες Δυνάμεις.

Δεύτερο, η αταξική προσέγγιση της ιστορίας οδηγεί τον Καλύβα σε σοβαρά πραγματολογικά λάθη. Η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα σε καιρό ειρήνης υφίστανται εκμετάλλευση και ανεργία και στην καλύτερη περίπτωση απολαμβάνουν μία μέτρια διαβίωση, ενώ σε καιρό πολέμου αποτελούν και συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων. Απεναντίας, η αστική τάξη απολαμβάνει στην ειρήνη την οικονομική και πολιτική ισχύ της, ενώ στον πόλεμο επιδιώκει να αυξήσει την πολιτική και οικονομική της δύναμη. Σε περίπτωση ήττας έχει απώλειες, αλλά σε γενικές γραμμές διατηρεί την ταξική θέση της. Τον θρίαμβο λοιπόν απολαμβάνει η αστική τάξη και την καταστροφή τα λαϊκά στρώματα…

Τρίτο, στα κοινωνικά φαινόμενα αποσιωπάται ο ταξικός τους χαρακτήρας. Επί παραδείγματι, ο χαρακτήρας της Επανάστασης του 1821 προβάλλεται ακαθόριστα ως «πόλεμος ανεξαρτησίας».

Ο συγγραφέας επιχειρώντας να εξορθολογίσει το ερμηνευτικό του σχήμα ισχυρίζεται ότι «δεν αποτελεί αυθαίρετη ιδεολογική κατασκευή, αλλά ότι αποτελεί έκφραση και αποτύπωση της περιρρέουσας πολιτικής οικονομίας, δηλαδή του τρόπου με τον οποίο παράγεται και διανέμεται ο πλούτος μιας κοινωνίας, ενώ αντίστροφα και το κυρίαρχο αφήγημα αντεπιδρά στην πολιτική οικονομία», τη διευκολύνει και την νομιμοποιεί.

Ο Στάθης Καλύβας μάλιστα επαίρεται για την ταξική του μεροληψία και την αποποίηση της όποιας επιστημονικής αντικειμενικότητας, όταν απερίφραστα δηλώνει ότι είναι υπέρ του ευρωνατοϊκού αφηγήματος και όχι του αντιΕΕ

Ωστόσο, αυτός ο «υλισμός» δεν οδηγεί σε αντικειμενικά επιστημονικά πορίσματα. Πρώτο, γιατί ο όρος πολιτική οικονομία δεν έχει ταξικό πρόσημο, αστικό ή εργατικό, στη σύγχρονη ιστορία, για να προσδιοριστεί το αντίστοιχο προοδευτικό ή αντιδραστικό ιδεολογικοπολιτικό αφήγημα, εργατικό ή αστικό. Χαρακτηριστικά, απορρίπτει το μεταπολιτευτικό αφήγημα της εθνικής ανεξαρτησίας, γιατί δεν συνδέει την επαγγελλόμενη ευημερία με την ανάπτυξη της οικονομικής παραγωγής, με αποτέλεσμα τον αλόγιστο δανεισμό, την υπερχρέωση που υποθήκευσε την οικονομική πορεία της χώρας και τη δημιουργία ενός πελατειακού κράτους. Αυτή όμως η σχέση εθνικής ανεξαρτησίας και οικονομίας παραπέμπει στη μεταπολιτευτική Παπανδρεϊκή εκδοχή, που τελικά κατέληξε στο νεοφιλελεύθερο εκσυγχρονισμό, με κύκνειο άσμα τη ΣΥΡΙΖΑϊκή εκδοχή διάσωσης αυτού του αφηγήματος με το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015, πού κατέληξε όμως κακήν κακώς στο τρίτο μνημόνιο…

Υπάρχει όμως και η ριζοσπαστική εκδοχή της αντιιμπεριαλιστικής και αντι-ΕΕ πολιτικής, που προωθεί την αξιοποίηση των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας με την αντικαπιταλιστική πρόταση και οδηγεί στη λύση των λαϊκών προβλημάτων και στην κοινωνική απελευθέρωση.

Ο συγγραφέας όμως λόγω της ταξικής του μεροληψίας απορρίπτει ως ουτοπικό και καταστροφικό το σύνθημα εξόδου από την ΕΕ, ταυτίζοντάς το όμως με την εκδοχή ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ επαινεί και προωθεί την ευρωπαϊκή πολιτική των συστημικών κομμάτων, «των δημιουργικών και εξωστρεφών (βλ. ΕΕ) δυνάμεων της χώρας», που αξιοποιούν ορθολογικά, κατά τη γνώμη του, τις οικονομικές δυνατότητές της.

Ο συγγραφέας μάλιστα επαίρεται για την ταξική του μεροληψία και την αποποίηση της όποιας επιστημονικής αντικειμενικότητας, όταν απερίφραστα δηλώνει ότι είναι υπέρ του ευρωνατοϊκού αφηγήματος και όχι του αντιΕΕ, αν και ένας τυφλός πλέον βλέπει ότι με αυτή την επιλογή η χώρα υποβιβάζεται και εμπλέκεται ασφυκτικά στα δεσμά και στους τυχοδιωκτισμούς του ευρωνατοϊκού ιμπεριαλισμού. Απεκδυόμενος τα άμφια της επιστημονικότητας με καμάρι δηλώνει: «Φιλοδοξία μου είναι οι Καταστροφές και θρίαμβοι να συνδράμουν στην οικοδόμηση του δεύτερου αυτού δρόμου».

Ο Στάθης Καλύβας όμως εκτοξεύει και άλλα ιοβόλα βέλη κατά των προοδευτικών ιδεών και πολιτικών, για να εδραιώσει την αστική του ιδεοληψία. Συνοψίζοντας το αντιεπιστημονικό εγχείρημά του προβάλλει ευθαρσώς μία ιδεαλιστική τελεολογική αντίληψη, με την οποία ομολογεί ότι «η πρόκληση που έθεσα στον εαυτό μου ήταν ο εντοπισμός της βαθύτερης λογικής που καθορίζει την ιστορική μας πορεία ως έθνος». Ισχυρίζεται, με άλλα λόγια, ότι η ιστορική διαδρομή του ελληνικού έθνους (προφανώς και όχι μόνον αυτού) καθορίζεται από μία προϋπάρχουσα λογική, μιαν ιδέα, και όχι από τους διαμορφούμενους οικονομικοκοινωνικούς όρους και την πάλη των τάξεων.

Αποκωδικοποιεί αυτή τη λογική της ιστορίας ως «καταγραφή μιας σειράς υπερφιλόδοξων εγχειρημάτων, αναπόφευκτων καταστροφών και ξένων διασώσεων με θετική σε γενικές γραμμές έκβαση». Αφού αυτή η λογική διέπει την ιστορική μας πορεία καταλήγει στη φαταλιστική άποψη ότι η ιστορική μοίρα μας θα είναι τα «υπερφιλόδοξα εγχειρήματα, οι αναπόφευκτες καταστροφές και οι διασώσεις» από τους σοφούς και καλοκάγαθους ξένους… Με αυτό το μοιρολατρικό σχήμα αναλύει και διαστρεβλώνει δύο κομβικές στιγμές της νεότερης ιστορίας μας: Τη Mικρασιατική Kαταστροφή και τον Eμφύλιο Πόλεμο. Τη Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή δεν αποδίδει στους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και στην εμπλοκή της ελληνικής αστικής τάξης σε αυτούς για τη δυναμική της αναβάθμιση. Απεναντίας, μεταθέτει την ευθύνη στους «λαϊκούς πόθους» για την υλοποίηση της Μεγάλης Ιδέας, που ωθούσαν τις αστικές κυβερνήσεις στον πόλεμο.

Αλλά και στην πάλη για την εξουσία μετά την αποχώρηση των Γερμανών, αποδίδει την ευθύνη για τον εμφύλιο πόλεμο στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και στο ΚΚΕ, αφού, όπως υποστηρίζει, παρά τους συμβιβασμούς τους με τους Άγγλους και τους αστούς πολιτικούς δεν είχαν παραιτηθεί από το «υπερφιλόδοξο εγχείρημα» μετατροπής της χώρας σε σοσιαλιστική κοινωνία, παραπλήσια με αυτή των λοιπών βαλκανικών χωρών, που θα οδηγούσε σε «αναπόφευκτη καταστροφή». Το εγχείρημα αυτό ναυάγησε, κατά τον Καλύβα, χάρη στην αποφασιστική παρέμβαση των Άγγλων, στη «διάσωση μας από τους ξένους» σύμφωνα με το ιστορικό αφήγημα του συγγραφέα…

 

Ετικέτες: Άρθρααστική ιδεολογίαΔημήτρης ΓρηγορόπουλοςΙστορία
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

ΝΑΡ: Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό, όχι εμπόρευμα

Επόμενο

Zoom in στα δάκρυα της Παναγιάς, zoom out σε νεκρούς του Έβρου!

Σχετίζεται με Άρθρα

Το πραγματικό σύστημα και τα «αντισυστημικά» κόμματα

Το πραγματικό σύστημα και τα «αντισυστημικά» κόμματα
από Γιάννης Ελαφρός
22/05/2025
0

Δημήτρης Γρηγορόπουλος Το τελευταίο διάστημα με αφορμή το έγκλημα των Τεμπών η ΝΔ έχει κηρύξει τον πόλεμο στα «αντισυστημικά» κόμματα. Αυτός ο χαρακτηρισμός τελικά...

ΣυνεχίστεDetails

Το Μαξίμου θέλει μόνο να «λιβανίζουν» την κυβέρνηση

Το Μαξίμου θέλει μόνο να «λιβανίζουν» την κυβέρνηση
από Δημήτρης Τζιαντζής
18/05/2025
0

Ματίνα Παπαχριστούδη

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Zoom in στα δάκρυα της Παναγιάς, zoom out σε νεκρούς του Έβρου!

Zoom in στα δάκρυα της Παναγιάς, zoom out σε νεκρούς του Έβρου!

Λευτεριά στον καρκινοπαθή πολιτικό κρατούμενο Αλί Οσμάν Κοσέ!

Λευτεριά στον καρκινοπαθή πολιτικό κρατούμενο Αλί Οσμάν Κοσέ!

Με ΜΑΤ και χημικά χτύπησαν τη μαζική συγκέντρωση για τα βαρέα και ανθυγιεινά (φωτο)

Με ΜΑΤ και χημικά χτύπησαν τη μαζική συγκέντρωση για τα βαρέα και ανθυγιεινά (φωτο)

Αντιφασιστική, διεθνιστική, αντιπολεμική συγκέντρωση το Σάββατο 29/1, 5 μ.μ., πλατεία Ρηγίλλης

Αντιπολεμικές-αντιιμπεριαλιστικές διαδηλώσεις στις 18-19 Φλεβάρη

Φύλλο 24-25.5

Εργαζόμενοι-ες από τη «Λάντζα» μιλούν στο Πριν

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μηχανισμός σκληρής ταξικής επιλογής φοιτητών

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Φεστιβάλ Αναιρέσεις: Τριήμερο μαχητικής πολιτιστικής πρότασης στην Αθήνα

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος
Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος

από Γιάννης Ελαφρός
20/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

23/05/2025
Εκδήλωση αφιερωμένη στον Σπύρο Χαϊκάλη αυτό το Σάββατο 24 Μαΐου-Δεν παίχτηκε η παρτίδα μας ακόμα
Ατζέντα

Εκδήλωση αφιερωμένη στον Σπύρο Χαϊκάλη αυτό το Σάββατο 24 Μαΐου-Δεν παίχτηκε η παρτίδα μας ακόμα

23/05/2025
ΚΕΔΔΑ: Να αθωωθούν οι συλληφθέντες-συλληφθείσες στο ΕΜΠ στις 13/11/2020
Ατζέντα

ΚΕΔΔΑ: Να αθωωθούν οι συλληφθέντες-συλληφθείσες στο ΕΜΠ στις 13/11/2020

20/05/2025

Διεθνή

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο
Διεθνισμός

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο

από Δημήτρης Σταμούλης
24/05/2025

Αφιέρωμα

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 24-25 Μαΐου
Περιεχόμενα

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 24-25 Μαΐου

Οργή για τη συνενοχή στο έγκλημα του Ισραήλ Κατακραυγή για την προκλητική στάση στήριξης του Ισραήλ από την κυβέρνηση. Μαζικές ...

24/05/2025
Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο
Διεθνισμός

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο

Εκδήλωση αφιερωμένη στον ηρωικό παλαιστινιακό λαό και τον αγώνα για γη και ελευθερία που δίνει στη Γάζα κόντρα στο κράτος ...

24/05/2025
Κυβέρνηση: ο καλύτερος φίλος των φονιάδων της Γάζας
Εξωτερική Πολιτική

Κυβέρνηση: ο καλύτερος φίλος των φονιάδων της Γάζας

Γιάννης Ελαφρός ▸ Ο Κ. Μητσοτάκης επιμένει στη «στρατηγική συμμαχία» με το Ισραήλ, αρνείται και την παραμικρή κίνηση διαφοροποίησης Ντράπηκε ...

24/05/2025
Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

Ποιος φταίει για το έγκλημα των Τεμπών; Ποιος ευθύνεται για τα ράντζα των νοσοκομείων; Με τι λεφτά θα σπουδάσουν τα ...

23/05/2025
Οργή για τη συνενοχή  στο έγκλημα του Ισραήλ
Πολιτική

Οργή για τη συνενοχή στο έγκλημα του Ισραήλ

Κατακραυγή για την προκλητική στάση στήριξης του Ισραήλ από την κυβέρνηση. Μαζικές διαδηλώσεις αυτή την εβδομάδα και το προηγούμενο Σάββατο, ...

23/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.