Δ. Κωτίδου, Β. Μαστοροδήμου, Β. Παΐζη*
▸ Την περσινή χρονιά, η οποία άφησε βαθύ τραύμα στη σχολική κοινότητα, αρκετοί/ές ψυχολόγοι δουλέψαμε σε δημόσια σχολεία και των δύο βαθμίδων.
Αυτό έγινε για πρώτη φορά σε εκτεταμένη κλίμακα, κυρίως στο πλαίσιο του έργου ΕΣΠΑ «Υποστήριξη σχολικών μονάδων από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς». Ασφαλώς, οι τοποθετήσεις μας δεν ήταν ούτε επαρκείς (δεν καλύπτονταν όλα τα σχολεία), ούτε έγιναν έγκαιρα (έγιναν το Δεκέμβριο).
Μπαίνοντας στα σχολεία, «μοιραζόμασταν» σε πέντε (ή τέσσερα) και δεν είχαμε την δυνατότητα να γνωρίσουμε ούτε τους εκπαιδευτικούς ούτε τα παιδιά. Δουλέψαμε με ατομικούς όρους, με βάση την προσωπική συγκρότηση, χωρίς εποπτεία, εκπαίδευση και συντονισμό. Όμως, ζήσαμε εμπειρίες που δείχνουν αφενός τις πολυδιάστατες ανάγκες ψυχοκοινωνικής στήριξης της σχολικής κοινότητας και αφετέρου το πόσο επουλωτικά και ενδυναμωτικά λειτουργεί το σχολείο για τα μέλη του.
Φέτος, αναμένεται ακόμα η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου, με το υπουργείο Παιδείας να αργεί και να σιωπά σκανδαλωδώς. Επιπλέον, έχει ανακοινώσει σημαντικά μικρότερο αριθμό προσλήψεων, μόλις το 1/5 σε σχέση με πέρυσι. Το υπουργείο «παίζει στα ζάρια» την ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών, ακόμα και τη σωματική τους υγεία με σοβαρές ελλείψεις σε σχολικούς νοσηλευτές και βοηθητικό προσωπικό. Ταυτόχρονα, έχει εκατοντάδες εργαζόμενους/ες σε πλήρη άγνοια για το εάν θα δουλέψουν φέτος.
Την περασμένη εβδομάδα συνυπογράψαμε κείμενο διαμαρτυρίας με στόχο την προώθησή του στα συλλογικά μας όργανα και την οργάνωση κινητοποίησης στο υπουργείο. Όπως σημειώνεται, διεκδικούμε συλλογικά:
Πρώτον, να προχωρήσει άμεσα το υπουργείο στις αναγκαίες προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών αλλά και των λοιπών ειδικοτήτων ΕΕΠ-ΕΒΠ, στη βάση των πραγματικών εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών της σχολικής κοινότητας. Δεύτερον, ένας ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός ανά σχολείο, σε κάθε σχολείο της χώρας, από την αρχή της χρονιάς, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα κατάρτισης πλάνου παρέμβασης και ολόπλευρης υποστήριξης της σχολικής κοινότητας. Τρίτον, παροχή επιμόρφωσης και συχνής εποπτείας και υποστήριξης στους επαγγελματίες για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο ρόλο τους.
Οι 300 υπογραφές ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και άλλων μελών ειδικού/βοηθητικού προσωπικού που έχουν ήδη μαζευτεί αλλά και η στήριξη των αιτημάτων μας από τα εκπαιδευτικά σωματεία δηλώνουν την αγωνιστική μαχητική διάθεση του κλάδου μας.
*Ψυχολόγοι ΠΕ23