Ματίνα Παπαχριστούδη
Ο ολοκληρωμένος και ολοκληρωτικός έλεγχος μίντια και δημοσιογράφων γίνεται με κρατικά κονδύλια, τις περίφημες δαπάνες επικοινωνιακής πολιτικής, προγράμματα που συνεχίζουν να εγκρίνονται από την υπηρεσία του Μεγάρου Μαξίμου, αν και σταμάτησε η δημοσιοποίησή τους ανά 6μηνο και έτος. Ποιος θα τολμήσει, για παράδειγμα, να γράψει σε εφημερίδα ή ιστοσελίδα οτιδήποτε αρνητικό για τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη, ο οποίος για το 2021 διαχειρίζεται κονδύλι ύψους 4.244.157 ευρώ για προβολή κάθε ενέργειας της περιφερειακής αρχής και κάθε είδους φιέστα; Και σαν να μην έφτανε αυτό, η διοίκηση Πατούλη έχει και απευθείας τηλεοπτική κάλυψη-προβολή μέσω της σύμβασης με τον σταθμό Attica TV του Θριάσιου, στον οποίο ελέγχει δελτία ειδήσεων και συγκεκριμένες εκπομπές «προβολής» της δράσης της.
Η κρατική διαφήμιση σημείωσε μεν θεαματική βουτιά την περίοδο των μνημονίων, με το συνολικό ποσό που πήγε στα ΜΜΕ να ανέρχεται σε 10-12 εκατ. ευρώ ανά έτος, αλλά ήταν και παραμένει ένας από τους βασικούς πυλώνες στήριξης λειτουργίας τους. Για πρώτη φορά, όμως, τα διαφημιστικά κονδύλια διανέμονται στα ΜΜΕ με αποκλειστικό κριτήριο τον έλεγχο της δημοσιογραφικής ύλης. Γνώμονας είναι η θετική μόνο προβολή για αυτόν που πληρώνει και η εξαφάνιση όλων των αρνητικών δημοσιευμάτων. Ένα δεύτερο παράδειγμα, άλλωστε, είναι ο νεοδημιουργηθείς φορέας για το «εθνικό σχέδιο ανάκαμψης», με έργο τον συντονισμό των επιχειρηματικών προγραμμάτων, ο οποίος μόνο για διαφημιστική προβολή διαθέτει το ποσό των 650.000 ευρώ!
Ήδη, από το 2016, η κρατική διαφήμιση πήρε τα πάνω της, κυρίως από υπουργεία, περιφέρειες, φορείς του στενού δημόσιου τομέα. Τα ποσά έχουν κυριολεκτικά ξεφύγει τα δυο τελευταία χρόνια της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, με τη λίστα Πέτσα και την καμπάνια εμβολιασμού ως τα πλέον χαρακτηριστικά προγράμματα καθολικού ολοκληρωτικού ελέγχου των ΜΜΕ και των δημοσιογράφων. Με την κυβέρνηση να σέρνει τον χορό της αύξησης των κονδυλίων για επικοινωνία, έχουν πραγματικά ξεσαλώσει και όλες οι άλλες κρατικές δομές, κυρίως οι περιφέρειες και τα υπουργεία, μοιράζοντας εύκολα χρήμα στα φιλικά τους μίντια, παζαρεύοντας την προβολή των προέδρων, διευθυντών και λοιπών στελεχών. …
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Έως τέλος του χρόνου παρατάθηκε το πρόγραμμα της εθελούσιας εξόδου στην Αυγή. Οι εργαζόμενοι, σε νέα γενική συνέλευση, εξέφρασαν την έντονη ανησυχία τους για την επόμενη ημέρα των ΜΜΕ του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς από τις απαντήσεις δεν δόθηκαν εγγυήσεις για τη συνέχιση της καθημερινής έκδοσης και το νέο σχέδιο ανάκαμψης, με δεδομένη την περικοπή κατά 40% της χρηματοδότησης της εφημερίδας και του ραδιοφωνικού σταθμού Στο Κόκκινο.
Την πλήρη κάλυψη στην κυβερνητική πολιτική φίμωσης των ΜΜΕ έδωσαν οι ηγεσίες της ΕΣΗΕΑ αλλά και του ΕΣΡ με τη συμμετοχή τους, μέσω των προέδρων τους, στο φόρουμ για τα fake news που οργάνωσε ο όμιλος ΑΝΤ1, με πληθώρα στελεχών, όπως ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η Ένωση επιβεβαίωσε έτσι ότι είναι η συνδικαλιστική «σύμμαχος» στην κατάπτωση της ελευθερίας του Τύπου στη χώρα, η οποία καταγγέλλεται από διεθνείς οργανισμούς και ΜΜΕ.
Αλλάζει πάλι χέρια το Euronews και μετατρέπεται σε ιδιωτική ανώνυμη εταιρεία. Ο Σαουδάραβας Ναγκίπ Σαουρίς προτίθεται να πουλήσει το 88% των μετοχών του στην πορτογαλική επενδυτική Alpac Capital, της οποίας ηγούνται οι γιοι του Φερνάντο Σάντος και του συμβούλου του Ούγγρου πρωθυπουργού, Βίκτορ Ορμπάν. Το 12% των μετοχών διατηρεί η κοινοπραξία των δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών φορέων της Ευρώπης, ανάμεσα τους η RAI και η France Télévisions.