Ματίνα Παπαχριστούδη
Όπως κάθε χρόνο, η διεθνής εταιρεία Nielsen –η οποία ελέγχει μονοπωλιακά σε όλο τον κόσμο τις μετρήσεις τηλεθέασης– εξέδωσε την ετήσια αναφορά μετρήσεων (year book) για την απόδοση των τηλεοπτικών σταθμών στο κοινό. Η πρώτη παρατήρηση αφορά την ίδια τη μέτρηση στη χώρα μας, για την οποία πλέον δεν αντιδρά κανείς. Η «έρευνα» ποσοστών, στο όνομα των οποίων διεξάγεται ο σφοδρός τηλεοπτικός ανταγωνισμός για την εξασφάλιση διαφήμισης και στηρίζεται η επιχείρηση χειραγώγησης της κοινωνίας, χρησιμοποιεί «δείγμα» 1.300 νοικοκυριών. Δηλαδή, περίπου 3.500 άτομα ηλικιών από 4 έως και 74 ετών, για αναγωγή σε πληθυσμό 10.353.328 ατόμων…
Μπορεί η τηλεοπτική ενημέρωση μέσω των δελτίων ειδήσεων να έχει απωλέσει, σε μεγάλο βαθμό, την επιρροή της, όπως αποτυπώνεται και στα νούμερα της Nielsen.Ωστόσο, συνεχίζει να αξιοποιείται ως δεξαμενή κατασκευής «ψευδο-γεγονότων» και «πολιτικών-κοινωνικών πραγματικοτήτων», τα οποία διακινούνται και διαχέονται από τους μηχανισμούς χειραγώγησης στα άλλα ΜΜΕ — έντυπα ή διαδικτυακά, καθώς και στα ψηφιακά δίκτυα.
Για μια ακόμη χρονιά, επιβεβαιώθηκε πως το «πιστό κοινό» της τηλεόρασης είναι γυναίκες άνω των 55 ετών (μέση παρακολούθηση ημερησίως 8,11 ώρες) και όσοι έχουν χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (7,31 ώρες). Τα τηλεοπτικά κανάλια, βέβαια, ενδιαφέρονται μόνο για το χαρακτηριζόμενο «εμπορικό» κοινό, αυτό των ηλικιών 18 ως 54 ετών. Εκεί, η μέση τηλεθέαση –λέει η Nielsen– ανήλθε την τηλεοπτική σεζόν Σεπτέμβριος 2020 – Αύγουστος 2021 σε 4,5 ώρες κατά μέσο όρο. Ειδικότερα, στα κεντρικά δελτία ειδήσεων στους μεγάλους σταθμούς, η μέση ημερήσια τηλεθέαση μετά βίας ξεπερνά το ένα εκατομμύριο πολίτες.
Υπενθυμίζεται πως η περασμένη σεζόν ήταν η «χρονιά» των δυο lockdown, της πανδημικής κρίσης, των απαγορεύσεων και της άγριας καταστολής, κατά την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ ανέθεσε στους προπαγανδιστές-χειραγωγούς της τηλεοπτικής ενημέρωσης να επιβάλουν το κυρίαρχο αφήγημά της. Τους μήνες της απαγόρευσης κυκλοφορίας καταγράφεται αύξηση παρακολούθησης των τηλεοπτικών καναλιών —τον Μάρτιο και Απρίλιο του 2021 έφτασε τις 5,26 ώρες ημερησίως. Από τον Μάιο και μετά η μέση τηλεθέαση αποτυπώνει μεγάλη πτώση.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Η «συγκυβέρνηση» ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ βρήκε τη βέλτιστη λειτουργία της στον κλάδο των ΜΜΕ. Η τριετής συνδικαλιστική συμμαχία των δύο κομμάτων σε ΕΣΗΕΑ και ΕΔΟΕΑΠ οδήγησε σε ενιαίο ψηφοδέλτιο με δέκα προτεινόμενους για δέκα θέσεις του ΔΣ του οργανισμού. Με την εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη, με τον οποίο υποθετικά διαφωνεί ο ΣΥΡΙΖΑ, συναποφάσισαν ηλεκτρονικές εκλογές, που δεν διασφαλίζουν το αδιάβλητο και τη μυστικότητα της διαδικασίας.
Στη διάρκεια των 6 ημερών ψηφοφορίας για το νέο ΔΣ του ΕΔΟΕΑΠ, η ηλεκτρονική κάλπη ήταν ανοιχτή για όλο το 24ωρο και οι ψηφοφόροι ή άλλοι δίπλα τους είχαν τη δυνατότητα να αλλάξουν πολλές φορές την ψήφο τους. Δια ζώσης προσήλθαν περίπου 2.500 ασφαλισμένοι, ενώ 4.000 ψήφισαν ηλεκτρονικά. Το ενιαίο ψηφοδέλτιο ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, μέσω της εκλογικής χειραγώγησης κέρδισε και τις 10 θέσεις στο ΔΣ, έχοντας ως «αντιπολίτευση» σε αυτό τον εκπρόσωπο της εργοδοσίας!
Ποιος θα τολμήσει, άραγε, να γράψει-προβάλει-μεταδώσει-διαδώσει την αντίθετη άποψη στο κυρίαρχο αφήγημα κυβέρνησης και της οικονομικής εξουσίας; Το καθεστώς διαθέτει απεριόριστα κονδύλια φίμωσης και ελέγχου. Για ενάμιση μήνα το υπουργείο Οικονομικών διαθέτει 1 εκατ. ευρώ στα ΜΜΕ για διαφήμιση «ενίσχυσης» των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η ιδιωτική, πλέον, ΔΕΗ θα διαθέσει τα δυο επόμενα χρόνια 12,5 εκατ. ευρώ για διαφημιστικές προβολές.