Ματίνα Παπαχριστούδη
Το κλείσιμο μιας 20ετίας στην παραγωγή και μετάδοση ριάλιτι παιχνιδιών στην ελληνική τηλεόραση θα τιμηθεί ιδιαίτερα τη νέα σεζόν από τα μεγάλα κανάλια. Η μυθοπλασία, παρά το γεγονός ότι επιδοτήθηκε αδρά, παρά το γεγονός ότι είναι δημοφιλής και φέρνει νούμερα, υποχωρεί την επόμενη σεζόν. Περιορίζεται σημαντικά στη δωρεάν τηλεόραση, μετακομίζει στις συνδρομητικές και τις πλατφόρμες ροής. Το «καλό» υψηλού επιπέδου θέαμα θα προσφέρεται μόνο επί πληρωμή. Η τάση είναι διεθνής και επιβεβαιώνεται με στοιχεία — στις περισσότερες χώρες πάνω από 50% του πληθυσμού είναι διατεθειμένο να πληρώσει έως και δυο συνδρομές για τις πλατφόρμες συνεχούς ροής βίντεο.
Η τηλεόραση με ελεύθερο σήμα παραδίδεται στη φθήνια και το μαζικό εξοντωτικό θέαμα κάθε είδους σόου. Η επάνοδος από τον Σκάι του Big brother, του πρώτου ριάλιτι που έφερε η τηλεόραση του ΑΝΤ1 τον Σεπτέμβριο του 2001, σφραγίζει την τάση αυτή και στην Ελλάδα. Ο χαρακτήρας του πια είναι εντελώς διαφορετικός. Όπως στεγνά το περιέγραψε ο επικεφαλής της πολυεθνικής Edemol, όταν ανακοίνωσε πριν μήνες την επιστροφή του σε 14 χώρες, «ζούμε πια στην κοινωνία του Big Brother» και η μορφή του σόου διαφοροποιήθηκε. Πρόκειται για μια φράση που συνοψίζει τις δομικές αλλαγές συνολικά για το είδος των ριάλιτι στην τηλεόραση. Η πρόκληση περιέργειας για την έγκλειστη ζωή των άλλων, η συνύπαρξη και σύγκρουση εντός της διαγωνιζόμενης ομάδας, η εστίαση και προβολή των συναισθημάτων στους συμμετέχοντες, ήταν χαρακτηριστικά στα οποία επένδυε η τηλεοπτική παραγωγή την πρώτη περίοδο άνθισης του είδους. Είκοσι χρόνια μετά, δεν υπάρχει λόγος για άλλοθι διασκέδασης του κοινού. Ούτε από τους συμμετέχοντες, ούτε από τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Ούτε καν από την κοινωνία, η οποία εκπαιδεύτηκε στον κανιβαλισμό, την αναγνώριση της ύπαρξής της μέσα από την ψηφιακή εικόνα της, την αλληλοεξόντωση και τη βία ως προϋπόθεση επιβίωσης.
Μέχρι στιγμής μετρήσαμε για τη νέα χρονιά 12 ριάλιτι παιχνίδια και σόου κάθε είδους — μαγειρικά, μόδας, μουσικά, αγροτικά, μεταμφιέσεων, σόου διασήμων από τους πέντε τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας. Και οι αιτήσεις συμμετοχής ήδη ξεπερνούν τις 20.000…
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Σε φάση αναδιοργάνωσης βρίσκεται ο χώρος των μίντια, με τους ολιγάρχες της ενημέρωσης να τοποθετούνται σε νέους κλάδους της οικονομίας. Η κυβέρνηση βρίσκεται σε άριστη συνεργασία με τους μιντιάρχες, θεσμοθετώντας όλες τις απαιτήσεις τους. Στη σκιά αυτών των εξελίξεων, ο τομέας της τηλεοπτικής παραγωγής αποκόπτεται ως ανεξάρτητη δραστηριότητα, με τον Κοκλώνη να κατέχει πλέον σημαντικό μερίδιο..
Ο Μαρινάκης φέρεται να αγοράζει το ραδιοφωνικό σταθμό του Πρώτου Θέματος, που έβαλε λουκέτο πριν λίγες μέρες. Παράλληλα, εξαγόρασε την εταιρεία ταχυμεταφορών Courier Center, έχοντας σχέδια επέκτασης στον αναπτυσσόμενο κλάδο των μεταφορών. Ο όμιλος Κυριακού βρίσκεται σε συζητήσεις με την πολυεθνική της United Group που κατέχει πλέον τη συνδρομητική της Nova. Η συνεργασία τους για το «Euro2020» βλέπει στο μέλλον των ψηφιακών τεχνολογιών.
O Μελισσανίδης, ως νέος παίχτης στα μίντια με την εξαγορά της Ναυτεμπορικής και του τυπογραφείου της, φέρεται να έχει σχέδια επέκτασης στον χώρο της διανομής του Τύπου αλλά και στην τηλεόραση, σε πιθανή συνεργασία με τον Σαββίδη. Κινήσεις εντοπίζονται και στον όμιλο Βαρδινογιάννη που κατέχει τους δυο τηλεοπτικούς σταθμούς Star και Alpha. Εν μέσω αυτών των εξελίξεων επανεμφανίζονται στο σκηνικό επιχειρηματίες όπως ο Ρέστης, με βλέψεις για έκδοση περιοδικών.