Ματίνα Παπαχριστούδη
Στη Βουλή βρίσκεται, με αρκετές αλλαγές, ο νόμος για την τηλεόραση που αναπροσαρμόζει το θεσμικό πλαίσιο στις νέες ανάγκες των ιδιωτών. Ο πρώην νόμος Πέτσα, νυν νόμος Λιβάνιου, περιλαμβάνει δυο βασικούς τομείς: Την εισαγωγή κανόνων για τις πλατφόρμες βίντεο συνεχούς ροής και τη διαφήμιση, καθώς και την προσαρμογή των κανόνων για τα εγχώρια τηλεοπτικά κανάλια με τα γνωστά ήδη «δώρα» της κυβέρνησης της ΝΔ στους ιδιοκτήτες τους. Ο νέος αρμόδιος υφυπουργός για τα ΜΜΕ είχε τις απαραίτητες για το Μαξίμου επαφές με στόχο να ξεπεραστούν οι αντιπαλότητες που προκύπτουν από τα ανταγωνιστικά συμφέροντα των ολιγαρχών στην τηλεόραση, να καθησυχάσει τους ιδιοκτήτες καναλιών της περιφέρειας και να κάμψει τις αντιδράσεις των εργαζομένων.
Το τελικό κείμενο παραπέμπει σε σολομώντεια λύση. Αφαιρέθηκε η διάταξη που έδινε προβάδισμα στον όμιλο ΑΝΤ1 για τη λειτουργία του δεύτερου καναλιού του TV Μακεδονία και απειλούσε έναρξη πολέμου ανάμεσα στους ιδιοκτήτες. Όλοι έλαβαν το «δώρο» συνδρομητικών καναλιών, χωρίς καμία διαγωνιστική διαδικασία. Ισχύει το χάρισμα των 3,5 εκατ. ευρώ δόσης για το 2020, αρκεί το ποσό να δόθηκε για… επενδύσεις. Μεγάλο δώρο είναι και η προσθήκη στις επιδοτήσεις του 1,5% για τον ελληνικό κινηματογράφο, των τηλεοπτικών σειρών, παιχνιδιών(!) και ντοκιμαντέρ, τα οποία εντάσσει στην κατηγορία της «ελληνικής κινηματογραφίας»! Θα δίνουν δηλαδή λεφτά για να τα πάρουν πίσω πολλαπλάσια.
Για τους ιδιοκτήτες περιφερειακών καναλιών, απαλλάσσονται από το 1,5% ως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, καταληκτική ημερομηνία για τη χορήγηση των περιφερειακών αδειών. Τους χαρίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές του 2% στον ΕΔΟΕΑΠ, καθώς το χρέος εντάσσεται στην αναμενόμενη κρατική ενίσχυση των ΜΜΕ και των έντυπων Μέσων. Μέση είναι και η λύση για το απασχολούμενο προσωπικό. Στον υποχρεωτικό αριθμό των 400 ατόμων ανά τηλεοπτικό σταθμό, δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να προσμε-
τρούν έως και 60 εργαζόμενους σε θυγατρικές ή συνεργαζόμενες εταιρείες, όχι όμως με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Οι εργαζόμενοι, που συνεχίζουν να χαρακτηρίζονται ως «ανθρώπινοι πόροι», θα εργάζονται για μια σειρά εκπομπές περισσοτέρων καναλιών, αλλά θα «προσμετρώνται» σε ένα κάθε φορά.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Τομή για την πορεία της ιδιωτικής τηλεόρασης ελεύθερης λήψης είναι οι νέοι κανόνες στη διαφήμιση με σφραγίδα της ΕΕ. Από τις 6 το απόγευμα έως και τα μεσάνυχτα οι διαφημίσεις-τηλεπωλήσεις μπορεί να καταλαμβάνουν το 20% του χρόνου και να διαρκούν ως 15 λεπτά. Πρακτικά, δηλαδή, 72 λεπτά ή 1,2 ώρες θα μεταδίδονται διαφημίσεις, χωρίς κανένα όριο στο είδος προγράμματος. Το ίδιο ποσοστό θα ισχύει από τις 6 το πρωί ως τις 6 το απόγευμα.
Η πλειοψηφία στο ΔΣ της ΕΣΗΕΑ, κινούμενη με σαφή πολιτικά κριτήρια υποταγής στην πολιτική της κυβέρνησης, αποδέχθηκε το σχέδιο διαχείρισης συναθροίσεων του Χρυσοχοίδη, με επιχείρημα ότι πήρε πίσω την υποχρέωση δημοσιογράφων-φωτορεπόρτερ να βρίσκονται σε οριοθετημένο από την αστυνομία σημείο. Σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές δημοσιογραφικές ενώσεις, οι προσκείμενοι πολιτικά στη ΝΔ, συνδικαλιστές συμμάχησαν για να μην υπάρξουν αντιδράσεις.
Η ίδια συμμαχία των δυο αντίπαλων δεξιών παρατάξεων έδρασε στην έκδοση ανακοίνωσης-
καταγγελίας στην κατάθεση αγωγής του Αλ. Τσίπρα στην εφημερίδα Τα Νέα και τους δημοσιογράφους Γ. Κουρτάκη, Γ. Παπαχρήστο. Δεν είναι η πρώτη φορά που η πλειοψηφία της ΕΣΗΕΑ λειτουργεί και αποφασίζει κατ’ αυτόν τον τρόπο, αυτή τη φορά, ωστόσο, προκλήθηκε κρίση στο προεδρείο στο οποίο μετέχει η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία βρέθηκε σε δύσκολη θέση.