Γιώργος Μουρμούρης
Απαιτούνται 2.500 νέα λεωφορεία και προσλήψεις οδηγών για την ομαλή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών
Τον γύρο των ΜΜΕ έκανε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο μία φωτογραφία από λεωφορείο του ΟΑΣΑ στη γραμμή της Βάρκιζας, στην οποία απεικονίζονταν δεκάδες επιβάτες να συνωστίζονται χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα τήρησης κανενός μέτρου προστασίας από τον κορονοϊό. Έκπληκτοι σχολιαστές «έπεφταν από τα σύννεφα» με την κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας. Και ας αποτελεί μία πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι κατά την μετακίνησή τους στο λεκανοπέδιο, τόσο πριν την πανδημία όσο και μετά την άρση της καραντίνας. «Οι εικόνες αυτές δεν έχουν καμία σχέση ούτε με την πανδημία ούτε με τον κορονοϊό. Είναι αποτέλεσμα πολιτικών των μνημονιακών χρόνων», λέει στο Πριν ο Σταύρος Μανίκας, οδηγός της ΟΣΥ, μέλος του αγωνιστικού σχήματος της Ενωτικής Αγωνιστικής Συνεργασίας (ΕΑΣ) και του ΔΣ του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ. «Αυτή τη στιγμή στο πρόγραμμα της ΟΣΥ προβλέπονται περίπου 2.280 βάρδιες ημερησίως, οι οποίες για να πραγματοποιηθούν χρειάζονται γύρω στις 1.100 “ετοιμοπόλεμα” λεωφορεία και τρόλεϊ, τα οποία δεν υπάρχουν». Εξάλλου, για να εκλείψει το φαινόμενο των καθυστερήσεων και του συνωστισμού απαιτούνται περίπου 2.500 λεωφορεία, δηλαδή αριθμός υπερδιπλάσιος αυτών που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία. Όμως, πέραν της έλλειψης οχημάτων υπάρχει και έλλειψη οδηγών με αποτέλεσμα, για να βγουν οι βάρδιες, οι εργαζόμενοι να αναγκάζονται να δουλεύουν ακόμα και στα ρεπό τους. «Ακόμα και έτσι όμως το πρόγραμμα δεν βγαίνει. Και ως εκ τούτου είναι λογικό και αναμενόμενο να δημιουργούνται καθυστερήσεις», προσθέτει. Η… παλιά-νέα πραγματικότητα του συνωστισμού υπό κορονοϊό στα λεωφορεία, εκτός από ταλαιπωρία και πιθανούς κινδύνους για τους επιβάτες, κρύβει και μία εργασιακή «γαλέρα» για τους οδηγούς: Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) πρέπει στο εξής να λειτουργούν με κλιματισμό αλλά και ανοιχτά παράθυρα, με αποτέλεσμα η θερμοκρασία του οχήματος να μην μειώνεται. Έτσι ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να εργάζεται επί 8 ώρες σε θερμοκρασίες που πολλές φορές ξεπερνούν τους 40 βαθμούς, φορώντας μάσκα και όντας επιφορτισμένος, πέραν των άλλων, με τον έλεγχο της τήρησης των μέτρων προστασίας εντός του οχήματος, υπό την απειλή προστίμου ύψους 150 ευρώ! Ακόμη όμως και η ίδια η πρόβλεψη για πλήρωση έως του 50% της χωρητικότητας του λεωφορείου είναι έωλη, καθώς δεν έχει διευκρινιστεί αν αφορά τον αριθμό των καθήμενων, των ορθίων ή τη συνολική χωρητικότητα του οχήματος. «Αν πρόκειται για το σύνολο, σημαίνει ότι σε ένα δωδεκάμετρο λεωφορείο μπορούν να μπουν 51 επιβάτες, κάτι που σημαίνει συνωστισμό: Θα είναι ο ένας δίπλα στον άλλον, χωρίς να τηρείται καμία απόσταση ασφαλείας», σημειώνει ο Στ. Μανίκας, καταγγέλλοντας ότι «τα μέτρα είναι για το θεαθήναι». Στους εργαζόμενους των ΜΜΜ, που βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή εκτεθειμένοι στην πανδημία με μηδαμινά μέτρα προστασίας (ακόμα και οι προστατευτικές μάσκες δόθηκαν μετά από πίεση της ΕΑΣ) εξακολουθούν να οφείλονται άδειες, ρεπό καθώς και ένα μεγάλο χρηματικό ποσό από οριζόντια μείωση της περιόδου των μνημονίων που αποδόθηκε σε «λάθος». Μπροστά στις νέες συνθήκες το σχήμα της ΕΑΣ διεκδικεί αύξηση των κονδυλίων για κάλυψη των έκτακτων αναγκών στις μεταφορές, προσλήψεις οδηγών, αγορά λεωφορείων, μείωση του ωραρίου εργασίας για προστασία των οδηγών που θα εργάζονται σε συνθήκες καύσωνα και πανδημίας, χωρίς μείωση αποδοχών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, και βεβαίως ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας.