Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός

Τα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-χο σάρωσαν τα Όσκαρ

18/02/2020
σε Πολιτισμός, Ταινίες-σειρές
Τα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-χο σάρωσαν τα Όσκαρ
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Λεωνίδας Βέργος

Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από την 7η τέχνη

Σε κοινέςΚατηγορίες

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Γιώργος Ζώης: Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος στο Ισραήλ ενώ ο στρατός του δολοφονεί

Τα φετινά βραβεία Όσκαρ ήταν πολυαναμενόμενα. Δικαίως, όχι μόνο επειδή το 2019 προσέφερε στο παγκόσμιο κοινό πραγματικά διαμάντια της 7ης τέχνης, αλλά και επειδή –και κυρίως, θα πούμε εμείς– είδαμε για πρώτη ίσως φορά τέτοια καλλιτεχνικά άρτια δημιουργήματα να προβάλλουν τις στιγμές εξαθλιωμένου βίου της κοινωνικής πλειοψηφίας κάθε χώρας, της εργατικής τάξης (Παράσιτα, Τζόκερ), αλλά και τη φρίκη του πολέμου (1917 – τι πιο απαραίτητο στη συγκυρία που ζούμε;). Στα φετινά Όσκαρ λοιπόν υπήρξαν αδικίες, όπως διαχρονικά συμβαίνει, αλλά και δικαιώσεις. Όσον αφορά τις δεύτερες, θα σταθούμε στην κατάκτηση των ίσως τριών σημαντικότερων βραβείων της τελετής και όχι μόνο (καλύτερης ταινίας, σκηνοθέτη, σεναρίου, ξενόγλωσσης) από το νοτιοκορεατικό κοινωνικό δράμα – μαύρη κωμωδία του Μπονγκ Τζουν-Χο, Παράσιτα.

Με πρωταγωνιστές μια λουμπενοποιημένη κοινωνικά οικογένεια (γονείς άνεργοι, παιδιά περιπλανώμενα στην εργασιακή επισφάλεια) και θεματική την κοινωνική εξαθλίωση την οποία βιώνει η οικογένεια αυτή στον σύγχρονο ολοκληρωτικό καπιταλισμό, η ταινία δίκαια θεωρείται η πιο ταξική, από άποψη θεματικής, ταινία της χρονιάς, κατά πάσα πιθανότητα των τελευταίων χρόνων ίσως και δεκαετίας. Όταν ο γιος πιάνει δουλειά ως καθηγητής ιδιαίτερων μαθημάτων στην έπαυλη μιας μεγαλοαστικής οικογένειας, μέσα από σκαρφίσματα καταφέρνει να «χώσει» την υπόλοιπη οικογένειά του στις υπηρεσίες  του σπιτιού: παιδοψυχίατρος, οικονόμος, σοφέρ. Ο τίτλος παίρνει σάρκα και οστά τη στιγμή που η μεγαλοαστική οικογένεια εγκαταλείπει την έπαυλη για διακοπές. Η οικογένεια που πρωταγωνιστεί καταλαμβάνει το άδειο πλέον σπίτι, ενώ ταυτόχρονα ανακαλύπτει ότι τα τελευταία χρόνια ζούσε κρυφά, μέσα στην απόλυτη αθλιότητα, στο υπόγειο του σπιτιού ένας άπορος, προκειμένου να ξεφύγει από τα χρωστούμενά του στις τράπεζες. Τα άτομα αυτά «παρασιτούν» – τρέφονται με την ιδιοκτησία των πλουσίων, στους οποίους το σπίτι ανήκει. Μια ιδιοκτησία την οποία φυσικά απέκτησαν εκμεταλλευόμενοι την εργατική δύναμη των  φτωχών. Και ακριβώς για τον λόγο αυτό, πρόκειται στην πραγματικότητα για την αντίστροφη σχέση. Τα «Παράσιτα» του τίτλου δεν είναι οι φτωχοί που κατέλαβαν την έπαυλη. Είναι οι πλούσιοι, που χτίζουν τον πλούτο και την εξουσία τους πάνω στο μόχθο, τη φτώχεια και την εξαθλίωση της κοινωνικής πλειοψηφίας. Είναι αυτοί που δεν μετέχουν επ’ ουδενί στην παραγωγή των κοινωνικών αγαθών και όμως καρπώνονται όλο τον πλούτο. Ενδεικτική της σχέσης αυτής είναι η απεικόνιση στην ταινία του αντίκτυπου που έχει στην κάθε κοινωνική τάξη το φαινόμενο της καταρρακτώδους βροχής. Η πλούσια οικογένεια, καθώς έχει επιστρέψει στη θαλπωρή της άνετης έπαυλής της, μπορεί και την απολαμβάνει. Η φτωχή, από την άλλη, βλέπει το ημιυπόγειο φτωχικό της πλημμυρισμένο, τη μηδαμινή –οριακά– περιουσία της κατεστραμμένη.

Θα ήταν παράλειψη, βέβαια, να μην αναφερθούμε στην τεχνική αρτιότητα της ταινίας. Αξιόλογες ερμηνείες, συγκλονιστική σκηνοθεσία και σενάριο. Ο σκηνοθέτης, άλλωστε, είναι ένας από τους πιο καταξιωμένους της Νότιας Κορέας. Σε επίπεδο τεχνικής, πάντως, το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της ταινίας είναι η ξαφνική εναλλαγή, στα μέσα αυτής, του στοιχείου της μαύρης κωμωδίας με αυτό του κοινωνικού δράματος. Εδώ ακριβώς συνίσταται σε μεγάλο βαθμό η κοινωνική κριτική που ο Μπονγκ Τζουν-χο –με μία από τις πιο χαρακτηριστικές μεθόδους του– μας προσφέρει και όλα αυτά δικαιώθηκαν στη βραδιά των Όσκαρ.

Τα πραγματικά «παράσιτα» είναι οι πλούσιοι, που χτίζουν τον πλούτο και την εξουσία τους πάνω στο μόχθο, τη φτώχεια και την εξαθλίωση της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Όπως εύστοχα παρατήρησε και ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του: «…οι αντιδράσεις των θεατ(ρι)ών κάθε εθνότητας στην ταινία ήταν πάνω-κάτω οι ίδιες. Στην αρχή νόμιζα πως η ταινία έβγαζε μια νοοτροπία καθαρά νοτιοκορεατική. Στη συνέχεια κατάλαβα πως η ταινία εκφράζει τα συμπτώματα μιας άλλης χώρας, που λέγεται καπιταλισμός, και στην οποία ζούμε όλοι…». Έτσι, ενώ η ταινία παράχθηκε στη μακρινή για τον ελληνικό λαό Νότια Κορέα, αναδεικνύει κομβικά κάτι που υπερβαίνει τα εθνικά σύνορα, την ταξική δηλ. διαίρεση της κοινωνίας σε πλούσιους και φτωχούς. Πλήθος κοινωνικών ζητημάτων αναδεικνύονται μέσα από το έργο: η ανεργία, η επισφαλής εργασία, το στεγαστικό ζήτημα, η υπέρμετρη φορολόγηση στις πλάτες των φτωχών και η μηδαμινή στο κεφάλαιο. Το πώς η ίδια η πραγματικότητα αλλάζει στοιχειωδώς τις συνειδήσεις των κολασμένων της γης. Και για αυτό η ταινία χρειάζεται και την προσοχή μας, ιδίως όμως την προσοχή της νέας γενιάς. μαθητιώσας – φοιτητιώσας και μη, σύντομα/ήδη άνεργης ή επισφαλώς εργαζόμενης νεολαίας.

Είναι ιδιαίτερα ευτυχές το γεγονός ότι μία τέτοιας θεματικής ταινία έλαβε τεράστιας προσοχής από το παγκόσμιο λαϊκό κοινό, με το σάρωμα στα πιο γνωστά βραβεία της 7ης τέχνης να αποτελεί «το κερασάκι στην τούρτα». Αυτό δείχνει ότι αφενός η ίδια η κινηματογραφική κοινότητα, επηρεασμένη και από τη δομική κρίση του συστήματος, αντιλαμβάνεται τις παθογένειες του συστήματος βαρβαρότητας, αδηφαγίας και σαπίλας που λέγεται καπιταλισμός, και επιθυμεί, έστω αυθόρμητα, να μιλήσει γι αυτές – αφετέρου ότι το παγκόσμιο λαϊκό κοινό, που δέχεται την επίθεση, αγκαλιάζει αυτή την καλλιτεχνική απεικόνιση. Και η κατάκτηση των δύο σημαντικότερων βραβείων του κινηματογραφικού χώρου από την απόλυτη ενσάρκωση αυτής της τάσης σε μια ταινία μόνο ικανοποιημένους μπορεί να αφήνει όλους εμάς που ταυτιζόμαστε με όσα περιγράφει.

Η αριστερά και δη η κομμουνιστική και αντικαπιταλιστική μπορεί και πρέπει να αξιοποιεί ανάλογα έργα τέχνης. Να τα μετατρέπει σε πρωτοπόρα μέσα κοινωνικού προβληματισμού και πολιτικής ζύμωσης, στο πλαίσιο ενός πολιτιστικού-ιδεολογικού αντιπροτάγματος στην κανιβαλική κουλτούρα του ολοκληρωτικού καπιταλισμού.

Ετικέτες: Όσκαρ
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Να δημιουργήσουμε κίνημα-ασπίδα για τη λαϊκή κατοικία

Επόμενο

Καναλλάκι Πρέβεζας: Πετυχημένη σύσκεψη ενάντια στις εξορύξεις

Σχετίζεται με Άρθρα

«Καμία άλλη γη»: Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ η μαρτυρία του εκτοπισμού των Παλαιστινίων

«Καμία άλλη γη»: Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ η μαρτυρία του εκτοπισμού των Παλαιστινίων
από Δημήτρης Τζιαντζής
03/03/2025
0

Η λεηλασία της Δυτικής Όχθης από τον ισραηλινό στρατό και τους εποίκους είναι το θέμα του βραβευμένου με Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ Καμία άλλη γη....

ΣυνεχίστεDetails

Όσκαρ αυθαιρεσίας στο υπουργείο Πολιτισμού

Όσκαρ αυθαιρεσίας στο υπουργείο Πολιτισμού
από Δημήτρης Τζιαντζής
13/09/2024
0

Λογοκρισία στην ταινία Animal επειδή τόλμησε να δείξει τη σκοτεινή πλευρά της τουριστικής βιομηχανίας  Γι’ άλλη μια φορά το υπουργείο Πολιτισμού απέδειξε ότι έχει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Καναλλάκι Πρέβεζας: Πετυχημένη σύσκεψη ενάντια στις εξορύξεις

Καναλλάκι Πρέβεζας: Πετυχημένη σύσκεψη ενάντια στις εξορύξεις

Δικάζονται οι συλληφθέντες της ΑΣΟΕΕ

Δικάζονται οι συλληφθέντες της ΑΣΟΕΕ

Ιρλανδία: Ο λαός θέλει, το Σιν Φέιν δεν μπορεί

Ιρλανδία: Ο λαός θέλει, το Σιν Φέιν δεν μπορεί

Συμφωνία Βάρκιζας: Παρέδωσαν τα όπλα και  την αυτοπεποίθηση για ανατροπή του συσχετισμού

Συμφωνία Βάρκιζας: Παρέδωσαν τα όπλα και την αυτοπεποίθηση για ανατροπή του συσχετισμού

Φύλλο 24-25.5

Εργαζόμενοι-ες από τη «Λάντζα» μιλούν στο Πριν

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μηχανισμός σκληρής ταξικής επιλογής φοιτητών

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Φεστιβάλ Αναιρέσεις: Τριήμερο μαχητικής πολιτιστικής πρότασης στην Αθήνα

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος
Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος

από Γιάννης Ελαφρός
20/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

25/05/2025
Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»
Ατζέντα

Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»

25/05/2025
Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη
Ατζέντα

Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη

24/05/2025

Διεθνή

Η πιο μεγάλη ώρα  για τον λαό της Παλαιστίνης
Πολεμικές Συγκρούσεις

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

από Δημήτρης Τζιαντζής
25/05/2025

Αφιέρωμα

Η πιο μεγάλη ώρα  για τον λαό της Παλαιστίνης
Πολεμικές Συγκρούσεις

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Παναγιώτης Ξοπλίδης Επιταχύνεται και κορυφώνεται η επιχείρηση γενοκτονίας και ξεριζωμού από τη Γάζα. Συνενοχή και υποκρισία της ΕΕ, προδοτική η ...

25/05/2025
ΚΕΔΔΑ: Να πάψουν πια οι διώξεις των συλληφθέντων στα Σεπόλια για την απαγορευμένη διαδήλωση στις 17 Νοέμβρη του 2020
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Να πάψουν πια οι διώξεις των συλληφθέντων στα Σεπόλια για την απαγορευμένη διαδήλωση στις 17 Νοέμβρη του 2020

Τη Δευτέρα 26/5/2025 θα ξεκινήσει από την αρχή η δίκη για τους  διαδηλωτές που συνελήφθησαν στα Σεπόλια μετά τη λήξη ...

25/05/2025
Συνέδριο-πρόκληση για μπίζνες που τροφοδοτούν τη γενοκτονία από το Επιμελητήριο Πειραιά
Κοινωνία

Συνέδριο-πρόκληση για μπίζνες που τροφοδοτούν τη γενοκτονία από το Επιμελητήριο Πειραιά

Προκλητικό συνέδριο σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ διοργανώνει την Τετάρτη 28 Μαΐου το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο ...

25/05/2025
Να μπει τέλος στην κοροϊδία των 8,7 ευρώ!
Στρατευμένοι

Εκδικητικές συμπεριφορές αξιωματικών στην 783 ΤΜΕ Κομοτηνής

Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων «Σπάρτακος» ▸ Άμεσα μέτρα για να αλλάξει η κατάσταση στη μονάδα ζητούν φαντάροι Την συμπεριφορά αξιωματικών, οι ...

25/05/2025
Στη μνήμη του Συντροφότατου
Μνήμη

Στη μνήμη του Συντροφότατου

Μία πολύ όμορφη εκδήλωση έλαβε χώρα το Σάββατο 24 Μάη, στον χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνος. Πλήθος κόσμου αγκάλιασε τα δρώμενα ...

25/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.