Γαλλία
Λίτσα Φρυδά
Εντυπωσιακή η συμμετοχή στη γενική απεργία της Πέμπτης, έστειλε ένα ηχηρό μήνυμα στον Μακρόν, το γαλλικό κεφάλαιο και ολόκληρη την Ευρώπη. Διεργασίες συντονισμού για τη συνέχεια των κινητοποιήσεων μέχρι την απόσυρση του νέου συνταξιοδοτικού
Εντυπωσιακός ήταν ο αριθμός των διαδηλωτών την Πέμπτη, ημέρα γενικής απεργίας στη Γαλλία. 800.000 άτομα σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικών και 1,5 εκατομμύριο σύμφωνα με τα συνδικάτα, κατέβηκαν στους δρόμους – από τη Λίλη ως τη Μασσαλία, από την Τουρ ως την Τουλούζη, από την Λα Ρος-συρ-Υον και την Χάβρη, (πρωτεύουσα της απεργίας το 2016 ενάντια στον νομοσχέδιο για την Εργασία) έως το Παρίσι και τα προάστιά του, για να εκφράσουν όχι απλά την δυσαρέσκειά τους αλλά την απόλυτη εναντίωσή τους στο νομοσχέδιο για το συνταξιοδοτικό, καθώς και στην εξουσία του Μακρόν και στον «κόσμο» του γενικότερα, όπως χαρακτηριστικά λένε.
Ριζοσπαστικοποίηση και μαχητικότητα ήταν τα χαρακτηριστικά των μαζικών κινητοποιήσεων την πρώτη ημέρα της γενικής διακλαδικής απεργίας, στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, που υπογραμμίζει την αποτυχία της τακτικής του Μακρόν, ο οποίος προσπάθησε να παρακάμψει το κίνημα και να εξαγοράσει τη μεταρρύθμιση για τις συντάξεις με μειώσεις στη φορολογία και με ωραίες υποσχέσεις περί ανάπτυξης. Άλλωστε, η αναγκαιότητα συγκρότησης ενός πλατιού αγωνιστικού μετώπου, ως απαραίτητης προϋπόθεσης για την συνέχιση των αγώνων που θα έχουν νικηφόρο αποτέλεσμα, αποτελούσε από καιρό κοινή διαπίστωση. Έτσι, οι προσπάθειες για πραγματική σύγκλιση στην μάχη του συνταξιοδοτικού, την μεγαλύτερη και πιο αντιλαϊκή μεταρρύθμιση της πενταετίας Μακρόν, πήραν πλέον σάρκα και οστά. Μέλη συνδικαλιστικών οργανώσεων, εργαζόμενοι αγωνιστές, «Κίτρινα Γιλέκα», φεμινιστικές και αντιρατσιστικές οργανώσεις, φοιτητικές οργανώσεις και μαθητές, καθώς και δεκάδες χιλιάδες ανένταχτοι πολίτες έκαναν τους δρόμους των γαλλικών πόλεων να σειστούν, παρά την τεράστια καταστολή που υφίσταται το κίνημα τον τελευταίο χρόνο.
Κι αυτό μοιάζει να είναι μόνο η αρχή. Τα συνδικάτα έχουν πάρει θέση μάχης και προετοιμάζουν σταθερά την συνέχιση των κινητοποιήσεων, απολαμβάνοντας τη σιωπηρή υποστήριξη μεγάλου μέρους της γαλλικής κοινωνίας. Σημαντικός για τους αγώνες ήταν και ο ρόλος του κινήματος των «Κίτρινων Γιλέκων» τα οποία, μέσα από Γενικές Συντονιστικές Συνελεύσεις και με την παραδειγματική αυτοοργάνωση τους, συνέβαλαν και στην οργάνωση της γενικής απεργίας της 5ης Δεκέμβρη, απευθύνοντας κάλεσμα στους ανθρώπους της εργασίας και κάνοντας εμφανή την διάκριση ανάμεσα στην συνδικαλιστική γραφειοκρατία και τα σωματεία βάσης. Το αποτέλεσμα ήταν να πέσει στο κενό η επικοινωνιακή τακτική της κυβέρνησης, που επέλεξε να καταγγείλει την απεργία ως «συντεχνιακή» με στόχο την υπεράσπιση ειδικών συνταξιοδοτικών προνομίων, ιδιαιτέρως των συνταξιούχων που προέρχονται από τους Σιδηροδρόμους (SNCF) και στο Μετρό (RATP). Τις τελευταίες εβδομάδες, μάλιστα, πλήθαιναν τα καλέσματα σε απεργία και στον ιδιωτικό τομέα, κυρίως στον τομέα των διυλιστηρίων, όπου η CGT καλούσε από τον Οκτώβρη τους εργαζόμενους να ενταχθούν στο κίνημα και να ανοίξουν τη δυνατότητα μιας απεργίας διαρκείας.
Ελπιδοφόρα και κρίσιμη η συμμετοχή του κινήματος των «Κίτρινων Γιλέκων» στην απεργία
Σιδηροδρομικοί και εκπαιδευτικοί συμμετείχαν μαζικά στην απεργία και είναι οι πρώτοι που αποφάσισαν μέσα από μαζικές Γενικές Συνελεύσεις την συνέχιση της με ισχυρή πλειοψηφία, καλώντας σε νέες κινητοποιήσεις στο πλαίσιο ενός αγώνα μη συντεχνιακού, αυτό-οργανωμένου και διακλαδικού. Ιδιαίτερα μαζική ήταν επίσης η συμμετοχή των εργαζομένων στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (EDF), που έφτασε το 44 %, ενώ σε κάποιους πυρηνικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας ξεπέρασε το 80 %. Στα διυλιστήρια στην περιφέρεια Μπους-ντι-Ρον, η πλειοψηφούσα CGT ανακοίνωσε πως η απεργία θα διαρκέσει από τις 5 έως τις 9 Δεκεμβρίου τουλάχιστον, ενώ η περαιτέρω πορεία θα συζητηθεί από τους εργαζόμενους. Παράλληλα, σύμφωνα με την εφημερίδα La Provence, οι εργαζόμενοι στον τομέα των πετροχημικών της εταιρείας Lavera βρίσκονται επίσης σε κινητοποίηση. Η CGT του κλάδου αποφάσισε να σταματήσει την αποστολή με αγωγούς και βυτιοφόρα όλων των προϊόντων για 24 ώρες, ενώ στις Naphtachimie και Kem one ανακοίνωσε την παύση των αποστολών έως τις 9 Δεκέμβρη.
Έτσι, μετά και το μπλοκάρισμα των σιδηροδρομικών γραμμών σε ποσοστό 90% την Πέμπτη, είναι πιθανή η προοπτική της έλλειψης καυσίμων σε όλη τη χώρα. Αυτό αποτελεί βασικό στοιχείο στη διαμόρφωση ενός συσχετισμού δυνάμεων ανάμεσα στο κίνημα και τη γαλλική κυβέρνηση, με στόχο να αναγκαστεί η τελευταία – που είναι στριμωγμένη στη γωνία – να υποχωρήσει στο ζήτημα της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού.
Ήδη ο Γάλλος πρωθυπουργός την επόμενη κιόλας των ιστορικής σημασίας διαδηλώσεων επίσπευσε την ομιλία του που ήταν προγραμματισμένη για την επόμενη Τετάρτη, με την οποία θα ανακοίνωνε «την συνολική αρχιτεκτονική της μεταρρύθμισης». Προσπαθώντας να διαιρέσει το αγωνιστικό μέτωπο των σιδηροδρομικών και των εκπαιδευτικών που σφυρηλατείται στην απεργία και στον δρόμο, παρουσίασε τους πρώτους ως συντεχνία και τους δεύτερους ως χειραγωγούμενους, λέγοντας πως οι πρώτοι θα χάσουν τα προνόμια τους, ενώ οι δεύτεροι δεν θα υποστούν καμιά μείωση στις συντάξεις τους…