Ειρήνη Γεωργάκη Κόλλια
Πάλη για μια κοινωνία χωρίς ταξικές και έμφυλες ανισότητες
Η δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη επειδή αρνήθηκε τη συνουσία με δύο άντρες έρχεται να ταρακουνήσει την ελληνική κοινωνία, δυο μήνες μετά από τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου. Στην περίπτωση της Ελένης, δυο πρόσωπα πιθανόν από το στενό της περιβάλλον –και όχι ανώνυμοι «δράκοι» που ξεπήδησαν από ένα σκοτεινό δρομάκι– τη δολοφόνησαν και προσπάθησαν να καλύψουν τα ίχνη τους πετώντας την στη θάλασσα, λες και το σώμα της ήταν χρήσιμο μόνο για να ικανοποιήσει τις ορέξεις τους. Φαίνεται, μάλιστα, από τις μέχρι τώρα καταθέσεις τους, ότι είχε ακόμα τις αισθήσεις της και τους παρακαλούσε να την πάνε στο νοσοκομείο!
Όμως το σώμα της μίλησε και μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία κατέδειξε τους δράστες. Το περιστατικό αυτό ήρθε λίγους μήνες μετά από τη δολοφονία του ακτιβιστή οροθετικού Ζακ Κωστόπουλου και της 20χρονης τρανς London Moore (20ου τρανς θύματος για το 2018 στις ΗΠΑ). Λίγες μέρες πριν την αποφυλάκιση των βασανιστών του Βαγγέλη Γιακουμάκη, του 20χρονου που δέχτηκε ακραίες παρενοχλήσεις στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων. Σχεδόν ένα χρόνο μετά την αυτοκτονία της Έλενας Φραντζή, της 29χρονης από την Κύπρο που δεν άντεξε την κακοποίηση από τον ιερέα θετό της πατέρα και τη συγκάλυψη της τοπικής κοινωνίας και της αστικής δικαιοσύνης.
Όλα αυτά τα «μεμονωμένα περιστατικά» δεν μας εκπλήσσουν, μας εξοργίζουν! Δεν είναι τυχαίες περιπτώσεις, δεν είναι «κακές στιγμές». Είναι η κουλτούρα που δημιουργεί η ίδια η καπιταλιστική κοινωνία ως εκμεταλλευτικό σύστημα αλλά και οι εδραιωμένες πατριαρχικές σχέσεις που οδηγούν σε αντιλήψεις κατωτερότητας του γυναικείου φύλου και πρακτικές έμφυλης καταπίεσης και βίας. Είναι οι βαθιά ριζωμένες αντιδραστικές αντιλήψεις ότι μια γυναίκα που θα «προκαλέσει» με το ντύσιμο ή το φέρσιμό της είναι λογικό να βιαστεί, ακόμα και να σκοτωθεί. Μάλιστα, το αστικό κράτος αμφισβητεί το δικαίωμα της αυτοάμυνας και της αυτοπροστασίας απέναντι σε σεξουαλική επίθεση καταδικάζοντας την 22χρονη στην Κόρινθο που προσπάθησε να αμυνθεί κατά τη διάρκεια σεξουαλικής επίθεσης.
Τις ώρες που ακολούθησαν τη σύλληψη των δραστών, τα ΜΜΕ έχουν μετατραπεί για άλλη μια φορά σε ανθρωποφάγο δικαστήριο υπολήψεων, συνηθειών, εθνικοτήτων. Αυτή τη φορά, και μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, δεν έχουν ακόμα επιρρίψει ευθύνες στην ίδια την Ελένη, όπως έκανε το ιρλανδικό δικαστήριο σε θύμα βιασμού επειδή φορούσε «προκλητικό εσώρουχο». Οι δυο γυναίκες, δυο διαφορετικών δυτικών χωρών, έχουν δυο διαφορετικές ιστορίες και πολύ διαφορετική κατάληξη.
Η Ελένη αρνήθηκε και δολοφονήθηκε, η 21χρονη Ιρλανδή βιάστηκε και ενοχοποιήθηκε. Στην ελληνική περίπτωση, οι δυο δράστες χωρίζονται λόγω εθνικότητας σε κακό Αλβανό που ομολόγησε (κακός Αλβανός Αλέξανδρος, καλός Βορειοηπειρώτης Κατσίφας) και καλό Έλληνα γιο ντόπιου επιχειρηματία, θυμίζοντάς μας ότι οι βιαστές δεν είναι κάποιοι άνθρωποι ξεχωριστοί και ιδιαίτεροι, αλλά μεγαλωμένοι στην κουλτούρα του βιασμού, της ιδιοκτησίας του άντρα στη γυναίκα, της γυναικείας υποταγής και της μάτσο κουλτούρας. Χρέος μας είναι η πάλη ενάντια στις πατριαρχικές αντιλήψεις και πρακτικές που κοστίζουν ζωές, όπως τη ζωή της Ελένης. Όπως παλεύουμε καθημερινά για να ανατρέψουμε την επίθεση του κεφαλαίου στον κόσμο της εργασίας, παλεύουμε για να ξεριζώσουμε τις σεξιστικές και φασιστικές αντιλήψεις και πρακτικές από την κοινωνία, για μια κοινωνία χωρίς ταξικές και έμφυλες ανισότητες!
Εκ παραδρομής αρχικά στο κείμενο είχε μπει λάθος υπογραφή στη διαδικτυακή έκδοση.
Η ανοιχτή συνέλευση για τη γυναικοκτονία στη Ρόδο στην οποία συμμετέχουν φεμινιστικές, αντιρατσιστικές, αντιφασιστικές συλλογικότητες και άτομα, διοργανώνει πορεία διαμαρτυρίας την Παρασκευή 14.12 στις 18:00 στην Καπνικαρέα