ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ
Νέος δήμιος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, μετά τον Κ. Μητσοτάκη το 1992-93, θέλει να γίνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Το σχέδιο εκχώρησης γραμμών σε ανώνυμες εταιρείες ΚΤΕΛ και ιδιώτες οδικούς μεταφορείς επιβατών ανοίγει την Κερκόπορτα της ιδιωτικοποίησης.
Με την πάγια και επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, τακτική της αιφνίδιας αλλά και εκπρόθεσμης, κατάθεσης τροπολογίας σε άλλο νομοσχέδιο, αυτό για τα υδροπλάνα και τα αστικά ΚΤΕΛ, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης και η κυβερνητική πλειοψηφία προχωρούν ακάθεκτοι σε νέο σχέδιο ιδιωτικοποίησης και ξεπουλήματος των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, εκχωρώντας ποσοστό ευθύνης αυτών σε ανώνυμες εταιρείες ΚΤΕΛ και σε άλλους ιδιώτες οδικούς μεταφορείς επιβατών.
Ειδικότερα η κατάπτυστη τροπολογία αναφέρεται στον «μητροπολιτικό σχεδιασμό των αστικών μεταφορών» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, υπό την «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ. Στο όνομα των τροποποιήσεων γραμμών με ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα ανά περιοχή, ώστε να καλύπτεται όλη η Αττική και η Θεσσαλονίκη από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ, εμπλέκει και ιδιώτες. Όπως αναφέρεται ρητά στην τροπολογία που υπερψηφίστηκε από τους δύο κυβερνητικούς εταίρους και καταψηφίστηκε από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης («παρών» το Ποτάμι), η μελέτη αυτή θα υποβάλλεται και θα εγκρίνεται από το αρμόδιο υπουργείο με συμμετοχή και των κατά τόπους ΚΤΕΛ ή εταιρείες που θα ιδρύουν ΟΤΑ α΄ και β’ βαθμού. Για να μπουν από το… παράθυρο οι ιδιώτες των ΚΤΕΛ, μάλιστα, το υπουργείο σκαρφίστηκε την εξής πατέντα: Ο έλεγχος της συχνότητας και της επάρκειας των δρομολογίων, που θα έχουν καθοριστεί, θα γίνεται με την εναρμόνιση ή τη δημιουργία των συστημάτων των ΚΤΕΛ με την τηλεματική και τα συστήματα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ενώ σε περίπτωση μη εκτέλεσης της σύμβασης με το κατά τόπους αρμόδιο ΚΤΕΛ, προβλέπεται η σύμβαση να μπορεί να καταρτίζεται και «με άλλους οδικούς μεταφορείς επιβατών»!
Πέρα από τις όποιες αστειότητες σχετικά με το κατά πόσον θα είναι έτοιμα, τηλεματική και ηλεκτρονικό εισιτήριο, από τα ΚΤΕΛ π.χ της Θεσσαλονίκης, σε τέσσερις μήνες, όπως ορίζει η τροπολογία και στηλιτεύει το συνδικάτο εργαζομένων ΟΑΣΘ, το ζήτημα είναι ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά, μετά την πλήρη διάλυση της υφιστάμενης υποδομής σε αμαξοστάσια (ξεπούλημα Ελληνικού) και οχήματα (μόλις 800 στα 2.000 οχήματα βγαίνουν καθημερινά για δρομολόγια!), και την συρρίκνωση του συγκοινωνιακού έργου, τώρα επιχειρεί το τελειωτικό κτύπημα στον δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών που εξυπηρετούν τους εργαζόμενους και το λαό. Ο δε υπουργός Χρ. Σπίρτζης έχει το θράσος να δηλώνει ότι «επ΄ουδενί η ρύθμιση προβλέπει ιδιωτικοποίηση», όταν ήδη οι εταιρείες ΚΤΕΛ, που έχουν απογειώσει τις τιμές των εισιτηρίων τους, έχουν καταργήσει εργατικά δικαιώματα και λειτουργούν με αποκλειστικό γνώμονα το μέγιστο κέρδος, τρίβουν τα χέρια τους. Ειδικά στην περίπτωση του ΟΑΣΘ, η δήθεν… κρατικοποίησή του οδηγεί στην εκ νέου ιδιωτικοποίησή του, με βάση το νέο καθεστώς που ψηφίστηκε την Τετάρτη στο βουλή.
Απέναντι στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, οι αντιδράσεις των ηγεσιών του συνδικάτων του κλάδου ήταν από χλιαρές έως… ανύπαρκτες. Μπορεί η ΓΣΕΕ, το ΕΚ Θεσσαλονίκης και άλλοι φορείς του υποταγμένου και εργοδοτικού συνδικαλισμού να αντέδρασαν στα λόγια, ωστόσο μόνο το συνδικάτο ΟΑΣΘ πραγματοποίησε στάσεις εργασίας και 24ωρη απεργία την Πέμπτη, ενώ την Παρασκευή ανέστειλε σε «ένδειξη καλής θέλησης» την βραδινή στάση εργασίας. Το δε συνδικάτο ΟΑΣΑ, στην Αττική, όπου κυριαρχούν ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ, η μόνη ενέργεια που εξήγγειλε ήταν… συντονιστικό για αύριο Δευτέρα υπό την αιγίδα της κλαδικής ομοσπονδίας ΟΣΜΕ για «ανταλλαγή απόψεων για την τροπολογία» (!) και όταν δοθούν γραμμές σε ιδιώτες τότε να γίνουν κινητοποιήσεις! Το ΜΕΤΑ δε διαφοροποιήθηκε ουσιαστικά προσθέτοντας στην «ομπρέλα» των φορέων και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας, ενώ το ΠΑΜΕ (ΔΑΣ) πρότεινε συμμετοχή στην απεργία που οργανώνει στις 8/11 και αργότερα οι περαιτέρω κινητοποιήσεις.
Η Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία, όπως δήλωσε στο Πριν ο Σταύρος Μανίκας, κατήγγειλε τις κυρίαρχες παρατάξεις σημειώνοντας πως για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση έχουν βάλει πλάτες, όταν στήριζαν τον μνημονιακό νόμο Ρέππα του 2011, αποδεχόμενες την διάλυση των αστικών συγκοινωνιών αλλά και των διαδοχικών εφαρμοστικών νόμων. Η ΕΑΣ πρότεινε άμεσα 48ωρη απεργία για την ανάκληση της τροπολογίας, συμμετοχή στις απεργίες σωματείων και ομοσπονδιών σε 1 και 8 Νοεμβρίου, νέα γενική συνέλευση με πρόταση περαιτέρω κλιμάκωσης και μετά τις 10/11 με απεργίες διαρκείας.