Άννα Μπαχτή
Η κυβερνητική πρόταση σηματοδοτεί «συρρίκνωση» του Λυκείου, ένταση ταξικών φραγμών, διπλούς εξεταστικούς κόφτες για εισαγωγή σε ΑΕΙ, εξοστρακισμό γενικής μόρφωσης με διατήρηση των Θρησκευτικών και μετατροπή του σε φροντιστήριο.
H πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο βάζει τέλος στο αφήγημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για αποδέσμευση του Λυκείου από πανελλαδικές εξετάσεις και την ελεύθερη πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρόλο που στη συνέντευξή του ο υπουργός με περίσσια υποκρισία προσπαθεί να χαϊδέψει τα αυτιά των μαθητών και των φτωχών οικογενειών εξαγγέλλοντας αναβάθμιση του λυκείου, λιγότερα μαθήματα, ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, το ταξικό αντιδραστικό πρόσημο του λυκείου δεν μπορεί να κρυφτεί και αφορά το σύνολο της εκπαίδευσης. Η πρόταση σηματοδοτεί «συρρίκνωση» του λυκείου, ένταση των ταξικών φραγμών, διπλούς εξεταστικούς κόφτες για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξοστρακισμό της γενικής μόρφωσης με διατήρηση των Θρησκευτικών και μετατροπή του σε φροντιστήριο.
Η αντιδραστική κατεύθυνση του «νέου λυκείου» επιβεβαιώνεται ήδη από τις δηλώσεις του Κ.Γαβρόγλου ότι οι αλλαγές βασίστηκαν στην πρόταση του ΙΕΠ 2017, στα πορίσματα Λιάκου και Γαβρόγλου στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία το 2016. Επίσης, η αναφορά στη «διεθνή εμπειρία» κάνει σαφές πως οδηγός είναι οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ, οι κατευθύνσεις της Ε.Ε, καθώς και οι εκθέσεις ΣΕΒ και ΙΟΒΕ για την εκπαίδευση. Ο νόμος για το λύκειο θα ψηφιστεί ως τον Δεκέμβριο του 2018 και θα εφαρμοστεί για τους μαθητές της φετινής Β΄ Λυκείου δηλαδή το 2019-2020.
Ο Υπουργός ανακοίνωσε πως «οι εγκύκλιες σπουδές πρέπει να ολοκληρώνονται στη Β Λυκείου» και «επαναφορά» της Γ΄ Λυκείου σημαίνει μετατροπή της «σε προπαρασκευαστική τάξη για την εισαγωγή στα ΑΕΙ». Εξοβελίζονται όλα τα μαθήματα γενικής μόρφωσης, εκτός από Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή και Γλώσσα/Λογοτεχνία, που θα γίνει εξάωρο μάθημα πανελλαδικά εξεταζόμενο. Οι ομάδες προσανατολισμού, από τρεις, γίνονται τέσσερις με τρία εξάωρα μαθήματα η καθεμία και με αντίστοιχη αύξηση της ύλης. Ο ισχυρισμός του υπουργού πως τα εξάωρα μαθήματα βοηθούν τα φτωχά παιδιά που δεν έχουν να πληρώσουν φροντιστήριο είναι τουλάχιστον προκλητικός, όταν ήδη στα τμήματα στοιβάζονται 28 και 29 μαθητές, ολιγομελή τμήματα κλείνουν στέλνοντας τους μαθητές σε άλλο σχολείο, οι δημόσιες δαπάνες μειώνονται και τα μέτρα εκπαιδευτικής ενίσχυσης εκλείπουν
Οι νέοι εξεταστικοί κόφτες καθιστούν αδύνατη την απόκτηση απολυτηρίου για πολλούς μαθητές.
Το 40 % του βαθμού απολυτήριου θα προκύπτει από «Πανελλαδικού» τύπου εξετάσεις σε ομάδες σχολείων σε επίπεδο Δήμου ή Νομού με θέματα εξωτερικά στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα των πανελλαδικών που θα βαθμολογούνται από καθηγητές άλλων σχολείων.
Η ταξική κατανομή των μαθητών ξεκινά νωρίτερα, αφού οι μαθητές στο τέλος της Β΄ Λυκείου θα συμπληρώσουν μηχανογραφικό με 10 τμήματα και αυτόματα θα χωριστούν σε τρεις κατηγορίες. Στους μαθητές που δε θα καταθέσουν μηχανογραφικό και θα αποκλείονται από τις Πανελλαδικές. Αυτά τα παιδιά είναι τα πρώτα που θέλουν να τα πετάξουν έξω από το λύκειο και να τα στρέψουν στην τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση. Στους μαθητές που θα επιλέξουν ένα τμήμα από τα λεγόμενα «τμήματα χαμηλής ζήτησης» και θα εισαχθούν με το βαθμό απολυτήριου αν το αποκτήσουν. Και τέλος, στους μαθητές που θα δώσουν πανελλαδικές, όπως και τώρα, για «περιζήτητα» τμήματα με το βαθμό του απολυτήριου να συμμετέχει με ποσοστό 10% στην πρόσβαση. Τα τμήματα χαμηλής ζήτησης θα καθορίζονται από την αγοραία λογική της προσφοράς και ζήτησης με κριτήριο τις προτιμήσεις των μαθητών στο μηχανογραφικό.
Επιπλέον, το «νέο λύκειο» αποτελεί κομμάτι των αντιδραστικών αλλαγών που προετοιμάζονται ή έχουν ήδη συντελεστεί σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προαναγγέλλει νέες αλλαγές στα προγράμματα σπουδών μέχρι και την Α΄ Γυμνασίου. Παραδέχεται πως οι αλλαγές στο λύκειο είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις αλλαγές στην ΤΕΕ υπονοώντας τον στόχο της βίαιης μαζικής στροφής των μαθητών στην υποβαθμισμένη τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση πλήρως υποταγμένη στις ανάγκες της αγοράς, στη μαθητεία-απλήρωτη εργασία και στα διετή ευέλικτα ΚΕΕ στα ΑΕΙ.
Η μαζική έξωση των μαθητών από το λύκειο και η κατηγοριοποίηση των τμημάτων σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης συμβάλλουν στο διακηρυγμένο στόχο του ΟΟΣΑ, Ε.Ε, κεφαλαίου, κυβέρνησης και μνημονιακής αντιπολίτευσης της μείωσης του μεγέθους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της υποταγής της στις «αναπτυξιακές προτεραιότητες» και την «προετοιμασία του ανθρώπινου δυναμικού» στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Τμήματα που δε θα προσελκύουν πελάτες θα οδηγούνται σε κλείσιμο.
Η μαζική έξωση μαθητών από το λύκειο θα φέρει και την έξωση καθηγητών από αυτό και με το καθεστώς της κινητικότητας και της ευελιξίας να επεκτείνεται. Ανοίγει ο δρόμος για την αποκέντρωση, αυτονομία, αξιολόγηση βάσει επιδόσεων που σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση θα οδηγήσει σε έναν νέο χάρτη λιγότερων και μεγαλύτερων σχολείων.
Οι νέοι εξεταστικοί κόφτες καθιστούν αδύνατη την απόκτηση απολυτηρίου για πολλούς μαθητές
Ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν 12χρονο σχολείο για όλους
Απέναντι στον ακρωτηριασμό των μορφωτικών και εργασιακών δικαιωμάτων της νέας γενιάς που επιδιώκουν σήμερα το κεφάλαιο, οι υπερεθνικοί οργανισμοί και σύσσωμο το αστικό μνημονιακό πολιτικό σύστημα για να ξεπεράσει ο καπιταλισμός την κρίση και να ανατάξει τα κέρδη του, το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να σημάνει αγωνιστικό ξεσηκωμό.
Περισσότερο από ποτέ επιβάλλεται η ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού – εργατικού – κοινωνικού μετώπου που με αποφασιστικούς αγώνες θα αναχαιτίσει την αντιδραστική τομή που επιχειρεί η κυβέρνηση στην εκπαίδευση, διεκδικώντας επιθετικά την άμεση βελτίωση της θέσης μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών. Πυξίδα σε αυτή την πορεία η πρόταση για το ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν 12χρονο σχολείο των όλων και των ίσων και την πραγματικά ελεύθερη πρόσβαση σε μια αναβαθμισμένη, ενιαία και με επαγγελματικά δικαιώματα τριτοβάθμια εκπαίδευση. Να διεκδικήσουμε και να επιβάλλουμε μια ζωή που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες δυνατότητες του ανθρώπινου πολιτισμού, την ανατροπή της πολιτικής κυβέρνησης, κεφαλαίου, ΕΕ, στην προοπτική της κατάργησης κάθε εκμετάλλευσης.