Ρωγμές της Ευρώπης
Η Ευρώπη σφραγίζεται από τους πολεμικούς ανταγωνισμούς και τις ταξικές διαιρέσεις
«Το να στοχαζόμαστε γύρω από την Ευρώπη σημαίνει να στοχαζόμαστε γύρω από ένα ανοιχτό ερώτημα», διαβάζουμε στο κεντρικό κείμενο του 2ου Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας που εγκαινιάστηκε στο Ρέθυμνο στις 15 Σεπτεμβρίου 2017. Η ρήση του Έρικ Χόμπσμπομ μάς εισάγει στη φετινή θεματική της διοργάνωσης, που είναι η διερεύνηση των ταυτοτήτων/ετεροτήτων που δημιουργούνται εντός της ραγδαία μετασχηματιζόμενης ευρωπαϊκής επικράτειας και το αν μπορούμε να μιλάμε για μια δυνάμει νέα ευρωπαϊκή ταυτότητα ή αν αυτή έχει αποτύχει να υπάρξει.
Όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ: «Οι ταυτότητες που συγκροτούν οι άνθρωποι στην ήπειρο αυτή σε σχέση με τις μεταβολές αντιλήψεων και πρακτικών που συντελούνται σε επίπεδο έμφυλων, διαπροσωπικών, αλλά και ευρύτερα κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων, συνιστά όλο και πιο συχνά ένα από τα θέματα της σύγχρονης φωτογραφικής δημιουργίας. Και αυτό εκφράζεται αφενός με μια εντεινόμενη τάση ενδοσκοπικής χρήσης του μέσου και αφετέρου, με μια απόπειρα κριτικής κατανόησης του τόπου, με τις ποικίλες αποχρώσεις και σημασίες που μπορεί η έννοια αυτή να λάβει, ως τόπος μνήμης, ως έκφραση κρατικής κυριαρχίας, ως εξορία, ως γη, ως κόμβος συνάντησης, ως πεδίο πολεμικών συρράξεων, ως χώρος παραγωγής της ίδιας της εικόνας, ως μη-τόπος». Τo MedPhoto Festival, το οποίο διοργανώνεται από την συλλογικότητα KOLEKTIV8, φιλοξενεί ένα μωσαϊκό φωτογραφικών projects, που δοκιμάζουν να συμβάλουν στη διερεύνηση των αλλαγών αυτών, απεικονίζοντας το παλιό και το νέο πρόσωπο των ανθρώπων της Ευρώπης και σκιαγραφώντας τις ευρωπαϊκές κοινωνίες έτσι όπως διαμορφώνονται.
Η κεντρική έκθεση «Critical Archives III: Identities» είναι σε εξέλιξη από τις 22/12 μέχρι τις 10/3, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο, με συμμετοχές από την Ελλάδα και την Ευρώπη, σε επιμέλεια Μαρίας Μαραγκού, Παύλου Φυσάκη, Δημήτρη Κεχρή και Γιώργου Καραηλία. Η έκθεση εγκαινιάστηκε με εκατοντάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο στις 13 Ιανουαρίου. Όπως γράφουν ο Δημήτρης Κεχρής και η Ελένη Παγκαλιά στο επιμελητικό κείμενο: «Η έκθεση δημιουργεί ένα καλειδοσκοπικό πορτρέτο της Ευρώπης, φέρνοντας στο προσκήνιο τη συνύπαρξη των πιο ετερόκλητων όψεων που διαχρονικά την απαρτίζουν. Όψεων που επιχειρείται να συγχωνεύονται ή/και να εξοβελίζονται για την κατασκευή ενός συμπαγούς προσώπου. Η θεσμική έκφραση της απόπειρας αυτής, από τη Σύνοδο Κορυφής της Κοπεγχάγης το 1973 μέχρι σήμερα, φαίνεται να παραμερίζει συστηματικά το ότι οι ταυτότητες είναι συγκειμενικές κατηγορίες που ο σχηματισμός τους καθορίζεται σε σημαντικό βαθμό από κοινωνικές σχέσεις και πρακτικές και όχι αφηρημένες έννοιες που επιβάλλονται με θεσμικές αποφάσεις. Και φαίνεται να ματαιώνεται η απόπειρα αυτή από την ίδια την ιστορία της Ευρώπης με τους εγγεγραμμένους πολεμικούς ανταγωνισμούς, τις ταξικές διαιρέσεις, την αντιπαράθεση οικονομικών συμφερόντων. Μια ιστορία που χτίζεται διαρκώς με τον ορθό λόγο και με τον μύθο».
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των: Julián Barón, Lewis Bush, Turi Calafato, Federico Clavarino, Giovanna Del Sarto, Rineke Dijkstra, Çağdaş Erdoğan, George Georgiou, Jim Goldberg, Paul Graham, Robin Hammond, Nick Hannes, Jovana Hasimi, Alessandro Imbriaco, Davide Monteleone, Simon Norfolk, Mark Power, Georges Salameh, Jérôme Sessini, Άνιας Βουλούδη, Θάλειας Γαλανοπούλου, Γεράσιμου Δομένικου, Πέτρου Ευσταθιάδη, Γιάννη Καρπούζη, Δημήτρη Κοιλαλού, Χαράλαμπου Κυδωνάκη, Γιώργου Μάκκα, Νίκου Μάρκου, Μάρι Μασουρίδου, Στεφανίας Ορφανίδου, Νίκου Πηλού, Κοσμά Σταθόπουλου και Δάφνης Τόλη.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, πραγματοποιήθηκε διεθνής διαγωνισμός, μέσω της πλατφόρμας του Lens Culture, ενός από τους πιο δημοφιλείς κόμβους φωτογραφίας διεθνώς, στον οποίο συμμετείχαν πάνω από 350 φωτογράφοι. Η κριτική επιτροπή περιλάμβανε φωτογράφους, επιμελητές και συγγραφείς: David Campany, Laura Serani, Julian Baron, Αλίκη Τσίργιαλου, Γιώργος Καραηλίας, Marina Paulenka. Το βραβείο των 3.000 ευρώ απονεμήθηκε στον ισπανό Alvaro Deprit για το project «Fiesta».
Κεντρική στόχευση του Φεστιβάλ, αποτελεί και η ανάδειξη του φωτογραφικού βιβλίου ως αυτόνομου έργου και ως βασικού πλαισίου παρατήρησης. Έτσι, το MedPhoto συγκροτεί συλλογή με φωτογραφικά βιβλία από όλον τον κόσμο και θα προχωρήσει σε συνεργασίες με δημοτικές, πανεπιστημιακές και δανειστικές βιβλιοθήκες και εκπαιδευτικά ιδρύματα ανά την Ελλάδα.
——–
Η κεντρική έκθεση μέχρι τις 10/3 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα www.medphoto.gr
Ο διωγμός ενός ενοχλητικού φωτογράφου
Ο φωτογράφος Τσάντας Ερντογάν συνελήφθη στις 13 Σεπτεμβρίου 2017 στην Κωνσταντινούπολη στην περιοχή Καντικιόι με πρόσχημα ότι φωτογράφιζε το κτίριο της εθνικής υπηρεσίας πληροφοριών, ενώ οι ήδη δημοσιευμένες φωτογραφίες του, αναφέρθηκαν από τις αρχές ως επιπλέον λόγοι που οδήγησαν στη σύλληψή του. Με βάση το νομικό οπλοστάσιο της «Κατάστασης Έκτακτης Ανάγκης», που έχει επιβάλει η τουρκική κυβέρνηση, τού απαγγέλθηκαν κατηγορίες για συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση.
Φωτογραφική δουλειά του Ερντογάν έχει επανειλημμένως δημοσιευτεί σε εφημερίδες και οργανισμούς διεθνούς εμβέλειας (Νιου Γιορκ Τάιμς, Ασοσιέιτεντ Πρες, Agence France Press, Getty Images, Γκάρντιαν, Γουόλ Στριτ Τζέρναλ), ενώ πρόσφατα εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο Control, με τον εκδοτικό οίκο Akina Books, το οποίο καταπιάνεται με τα κινήματα αντίστασης, τις LGBTQI κοινότητες και τη ζωή ανθρώπων του περιθωρίου στην Τουρκία.
Ο Ερντογάν είναι γνωστός εδώ και χρόνια για τη μαχητική στάση του σε ζητήματα δημοκρατικών δικαιωμάτων και πολιτικών ελευθεριών και δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση τον στοχοποίησε, όπως έχει κάνει με εκατοντάδες υπέρμαχους της ελευθερίας του λόγου. Ο φωτογράφος Τσάντας Ερντογάν δέχθηκε την αλληλεγγύη από πολλές πλευρές, μεταξύ αυτών και από το MedPhoto Festival και τους συμμετέχοντες σε αυτό, που λίγες μέρες νωρίτερα γεύτηκαν μια πρώτη επιτυχία: ο Τσάντας Ερντογάν αφέθηκε ελεύθερος.
2ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας. by Πριν on Scribd