Ματίνα Παπαχριστούδη
Η υπόθεση του αμαρτωλού ΚΕΕΛΠΝΟ παράγει για μια ακόμη φορά εξαιρετικό θόρυβο για τις ανάγκες των δυο αντίπαλων πολιτικών διαχειριστών της μνημονιακής πολιτικής. Η σκανδαλολογία με τα εντυπωσιακά ευρήματα της έρευνας επικεντρώνει αυτή τη φορά και σε ΜΜΕ-δημοσιογράφους. Βεβαίως, η περίφημη λίστα πληρωμών διαφήμισης δεν είναι κάτι καινούργιο. Παρουσιάστηκε στην ΕΣΗΕΑ και τα πειθαρχικά της όργανα από τον Καμμένο πριν τουλάχιστον 3 χρόνια, ενώ «τρέχει» και δικαστική έρευνα. Στις νέες συνθήκες πολιτικής όξυνσης, όμως, η ίδια λίστα χρησιμοποιείται για άσκηση πίεσης σε συγκεκριμένα ΜΜΕ, τα οποία αντιπολιτεύονται σκληρά την κυβέρνηση και καθοδηγούν-καθοδηγούνται από τη ΝΔ. Παράλληλα, αξιοποιούνται και για ξεκαθάρισμα λογαριασμών ανάμεσα σε δημοσιογράφους
Προφανώς και δόθηκαν τα εξωφρενικά ποσά ως «αέρας» τα προηγούμενα χρόνια. Όπως συνεχίζουν να δίνονται και σήμερα, αυτή τη φορά σε φιλικές ιστοσελίδες των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Εκατοντάδες είναι οι παλιές και νέες διαδικτυακές σελίδες γεμάτες με διαφήμιση δημόσιων φορέων, που λιβανίζουν ολημερίς υπουργούς και στελέχη της κυβέρνησης. Πρόκειται, λοιπόν, για την έμμεση επιδότηση φίλα προσκείμενων Μέσων, παραδοσιακών και διαδικτυακών, μέσω των «επικοινωνιακών προγραμμάτων», αλλά και για την ένοχη σιωπή των επαγγελματικών ενώσεων. Δεν έχει αλλάξει η ουσία, αλλά μόνο η ορολογία. Από τις καμπάνιες για τη γρίπη στο παρελθόν, περάσαμε σε «νεοφυή επιχειρηματικότητα», «ψηφιακή οικονομία», μπράντ νέιμ της χώρας κ.λ.π. Τράπεζες, δημόσιοι φορείς, νέοι Οργανισμοί που δημιουργήθηκαν στη μνημονιακή περίοδο, περιφέρειες, γενικές διευθύνσεις και ουκ έστιν αριθμός φορέων, ιδιωτικών και κρατικών, χρησιμοποιούν τη χορηγία της «διαφήμισης» ως μέσον προώθησης των συμφερόντων τους.
Έτσι, σε πρώτο επίπεδο, εξασφαλίζουν τη σιωπή Μέσων και δημοσιογράφων για τα πεπραγμένα τους, καθώς καμία είδηση ή γεγονός δεν δημοσιεύεται αν δεν είναι εγκεκριμένο. Σε δεύτερο επίπεδο -αυτό κοστίζει ακριβότερα- έρχεται η θετική προβολή των αρμοδίων στελεχών που πληρώνουν για τη διαφήμιση. Τέλος, η ακριβότερη υπηρεσία είναι η διακίνηση ειδήσεων που πλήττουν τον αντίπαλο. Και οι τρεις παραπάνω επιλογές αποτελούν πλέον τη συντριπτική πλειονότητα της «ενημέρωσης» από τα αστικά ΜΜΕ. Αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα για τους δημοσιογράφους, που κανείς θόρυβος σκανδάλων δεν μπορεί να κρύψει.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Ξαφνική ενεργοποίηση της ΕΣΗΕΑ για την κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων των εκδοτών-δημοσιογράφων στη νέα Οδηγία που ετοιμάζει η ΕΕ. Στην Ευρώπη γίνεται μάχη εδώ και ενάμιση χρόνο για το θέμα αυτό, δηλαδή τον αποκλεισμό των ΜΜΕ ως επιχειρήσεων από την απόδοση πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά οι εγχώριοι εκδότες δεν έχουν πάρει είδηση. Και μόλις κάποιοι από αυτούς ξύπνησαν, έβγαλε ανακοίνωση και η ΕΣΗΕΑ για να προωθήσει το αίτημά τους…
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δημοσιογράφοι δεν έχουν κατοχυρώσει τα πνευματικά-συγγενικά δικαιώματα του «έργου» τους στα ΜΜΕ — αντιθέτως οι νέες συμβάσεις που υπογράφονται περιλαμβάνουν διατάξεις αποικιακού χαρακτήρα. Καμία αντίδραση της ΕΣΗΕΑ ή των μεγαλοδημοσιογράφων δεν έχει εκφραστεί για αυτό το θέμα. Ούτε φυσικά υπάρχει κάποια πρωτοβουλία για την κατοχύρωση των πνευματικών έργων των δημοσιογράφων στα εγχώρια ΜΜΕ.
Ανοιχτή προς διερεύνηση άφησε την εξαγορά των μετοχών του πρώην ΔΟΛ στο πρακτορείο διανομής «Άργος» η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία αίφνης ενεργοποιήθηκε και στα ΜΜΕ. Ο Μαρινάκης έχει δώσει μέρος του ποσοστού 40% στον Αναστασιάδη του Πρώτου Θέματος και τον Κουρτάκη των Παραπολιτικών. Η εξέλιξη είναι ενδιαφέρουσα στον πόλεμο των ΜΜΕ, με δεδομένο ότι αυτή τη στιγμή το «Άργος» έχει το μονοπώλιο στη διακίνηση, ενώ δίνει και τις κυκλοφορίες των εντύπων.