«Οι άνθρωποι δεν έχουν την πολυτέλεια να ξοδέψουν χρήματα για ν’ ακούσουν μουσική. Όσον αφορά τη μουσική δημιουργία, προσωπικά, θα περίμενα τους ποιητές και τους συνθέτες να γράψουν πράγματα γι’ αυτά που βιώνει ο ελληνικός λαός και όχι μόνο ερωτικά τραγούδια», τονίζει στο Πριν η αγαπητή ερμηνεύτρια Φωτεινή Βελεσιώτου, η οποία την Παρασκευή άνοιξε μουσικά τις φετινές Αναιρέσεις, παρέα με τη Μελίνα Κανά και τις Ελένη και Σουζάνα Βουγιουκλή.
Συνέντευξη στη Βίκυ Παπαδοπούλου
Πόσο δύσκολοι ή εύκολοι είναι σήμερα οι όροι για να υπηρετήσει κανείς το καλό τραγούδι σε σύγκριση με παλιότερα. Πώς έχουν πληγεί οι καλλιτέχνες από την κρίση; Έχει επηρεάσει η κρίση τη μουσική δημιουργία;
Είναι προφανές, στην εποχή που ζούμε, ότι τα πράγματα είναι σαφώς πιο δύσκολα. Δεν υπάρχουν οι συνθήκες οι κατάλληλες. Δεν μιλάω προσωπικά, μιλάω γενικά. Όταν όλα ευτελίζονται καθημερινά, είναι δύσκολο για το καλό τραγούδι να επιβιώσει. Οι άνθρωποι έχουν καθηλωθεί στον καναπέ και περιμένουν βασανιστικά να έρθει η ώρα για να δουν στην τηλεόραση αυτά τα παιχνίδια που θα αναδείξουν τους «καλύτερους» μαχητές, τους «πιο ταλαντούχους τραγουδιστές», τους «καλύτερους στις μιμήσεις» και τα Σάββατα το βράδυ να διασκεδάσουν με τους δικούς τους στο σπίτι, βλέποντας μουσικές εκπομπές. Βεβαίως και έχουν πληγεί οι καλλιτέχνες από την κρίση. Οι μουσικοί χώροι είναι πια ελάχιστοι. Οι άνθρωποι δεν έχουν την πολυτέλεια να ξοδέψουν χρήματα για ν’ ακούσουν μουσική, άρα και τα «κασέ» των καλλιτεχνών έχουν συρρικνωθεί. Όσον αφορά τη μουσική δημιουργία, προσωπικά, θα περίμενα τους ποιητές και τους συνθέτες να γράψουν πράγματα γι’ αυτά που βιώνει ο ελληνικός λαός και όχι μόνο ερωτικά τραγούδια.
Τι θα λέγατε για το γνωστό επιχείρημα «αυτά θέλει ο λαός» (π.χ., ο λαός θέλει Survivor); Πώς αλληλοεπηρεάζονται η προσφορά και η ζήτηση όσον αφορά το τραγούδι στην εποχή του youtube;
Το γνωστό επιχείρημα «αυτά θέλει ο λαός» δείχνει και το γιατί φτάσαμε στην κατάσταση αυτή. Ο αποπροσανατολισμός είναι τακτική πετυχημένη χρόνων και χρόνων. Άρα δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών γι’ αυτό που μας συμβαίνει. Σήμερα, λοιπόν, στην εποχή του διαδικτύου, ο καθένας μας μπορεί να βρει ό,τι θέλει εύκολα. Δεν υπάρχει παραγωγή CDs και βέβαια το αγοραστικό κοινό, δεν διαθέτει χρήματα για ν’ αγοράσει δίσκους. Είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα για τους νέους δημιουργούς. Οι πόρτες είναι κλειστές. Άρα κάνουν τραγούδια απλώς και τ’ ανεβάζουν στο youtube.
Εκτός από τραγουδίστρια είστε και συνταξιούχος δασκάλα. Πιστεύετε ότι το δημόσιο σχολείο προσφέρει στα παιδιά και τους εφήβους κάποια κριτήρια για τον τρόπο που προσλαμβάνουν και αξιολογούν την τέχνη του τραγουδιού;
Υπηρέτησα, ως δασκάλα, επί 24 χρόνια. Ήταν όμως άλλα χρόνια. Δεν είχαμε μουσικούς στα σχολεία. Ο κάθε δάσκαλος περνούσε μηνύματα στα παιδιά, ανάλογα με τα δικά του «πιστεύω». Σήμερα, που έχουν μπει στα σχολεία μουσικοί με σπουδές, πιστεύω ότι επηρεάζουν θετικά τα παιδιά και τους έφηβους στη σωστή κατεύθυνση.
Πόσο έχουν βοηθήσει το ελληνικό τραγούδι τα τηλεοπτικά τάλεντ σόου; Πόσο αυτά διαφέρουν από τις παλαιότερες εκπομπές «ταλέντων»;
Νομίζω ότι τα τηλεοπτικά τάλεντ σόου τα σημερινά είναι τόσο αποστειρωμένα που δεν αφήνουν περιθώρια στα νέα παιδιά να βγάλουν συναίσθημα. Όλα γίνονται για τη βελτίωση της εμφάνισης, της κίνησης, της φωνής αλλά δύσκολα βρίσκεις κάποιο παιδί να καταθέτει ψυχή. Παλιότερα, θυμάμαι, μια εκπομπή («Να η ευκαιρία»), που έδινε βήμα στα νέα παιδιά. Πολλοί καταξιωμένοι σήμερα τραγουδιστές πέρασαν από εκεί. Σήμερα υπάρχει πληθώρα καλών φωνών (υπάρχουν και σχολές), αλλά ψυχή δεν βλέπεις να κατατίθεται. Στο κυνήγι αυτό του ονείρου, μπαίνουν ταλαντούχα παιδιά, αλλά έχουν μόνο αυτό το όνειρο, δυστυχώς.
Ξεκινήσατε ως ερμηνεύτρια ρεμπέτικων τραγουδιών και τώρα έχετε επεκτείνει το ρεπερτόριο σας με έντεχνα τραγούδια και μπαλάντες. Υπάρχει ακόμα διάκριση ανάμεσα στο ποιοτικό και στο αγοραίο τραγούδι;
Ξεκίνησα ως ερμηνεύτρια ρεμπέτικων και λαϊκών τραγουδιών. Όταν όμως προέκυψε σε μένα η δισκογραφία, τότε άρχισαν να με γνωρίζουν οι φίλοι που με ακολουθούν και τους ευχαριστώ. Ακόμα τραγουδάω ρεμπέτικα, λαϊκά και έντεχνα τραγούδια, αλλά επιβάλλεται να στηρίξω και τα δικά μου τραγούδια. Προφανώς και υπάρχει διάκριση ανάμεσα στο ποιοτικό και στο αγοραίο τραγούδι. Δεν χρειάζεται φαντασία να το καταλάβεις.
Τραγουδήσατε στο Σύνταγμα το καλοκαίρι του 2015 στη μεγαλειώδη συγκέντρωση υπέρ του «Όχι». Σήμερα δύο χρόνια μετά δεν γίνονται πια μεγάλες συναυλίες ή συγκεντρώσεις. Πιστεύετε ότι ο κόσμος έχει παραιτηθεί;
Ο κόσμος δυστυχώς έχει παραιτηθεί. Διαψεύσθηκαν πάρα πολλοί άνθρωποι που ήλπιζαν σε κάτι καινοτόμο.
Σε παλιότερη συνέντευξη είχατε εκφράσει την ανησυχία της, μήπως ο ΣΥΡΙΖΑ γίνει νέο ΠΑΣΟΚ. Πώς βλέπετε την κατάσταση σήμερα στην Αριστερά και στην κοινωνία;
Νομίζω ότι δεν έπεσα και πολύ έξω σ’ αυτό που είχα εκφράσει. Η κατάσταση στην Αριστερά είναι τραγική σήμερα. Ας αναλάβουν κάποια στιγμή όλοι τους τις ευθύνες που τους αναλογούν. Δεν είναι κουβέντα αυτή που εκφράστηκε από την κυβέρνηση ότι δεν διαμαρτύρεται κανείς, άρα όλοι υπομονετικά περιμένουν ακόμα και ελπίζουν.