της Αρχοντούλας Βαρβάκη
Σε 24ώρη απεργία προχώρησαν την Πέμπτη 23/2 8 πρωτοβάθμια σωματεία εργαζομένων στις Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) ενώ έχουν προγραμματιστεί άλλες δύο, την 1η και 3η μέρα του Μάρτη, ενάντια στην μεταφορά «της αρμοδιότητας διαχείρισης των σταθμών και των διαφημιστικών χώρων (από τη ΣΤΑΣΥ) στον ΟΑΣΑ». Οι κινητοποιήσεις αυτές είναι απόφαση του συντονιστικού των εξής σωματείων: σωματείο εργαζομένων λειτουργίας Μετρό Αθηνών (που είναι και το μεγαλύτερο), ένωση εργαζομένων ΗΣΑΠ, σωματείο ηλεκτροδηγών κίνησης ΣΤΑΣΥ, σύλλογος εργαζομένων Τραμ, σωματείο ηλεκτροδηγών Τραμ Αττικής, σωματείο ηλεκτροδηγών Αττικό Μετρό, σωματείο εργαζομένων κέντρου ελέγχου λειτουργίας Μετρό, και σωματείο εργαζομένων ηλεκτροδηγών ΗΣΑΠ.
Η σχετική κοινή απόφασή τους εξηγεί πως «μοναδικό αίτημα» είναι «να μην προχωρήσει, εδώ και τώρα, η νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, μειώνοντας τα έσοδα της Εταιρείας, απαξιώνοντάς την και ανοίγοντας το δρόμο για να πωληθεί σε ιδιώτες.»
Το υπουργείο στοχεύει σε μια νομοθετική ρύθμιση που θα μεταφέρει μια σειρά εσόδων από τη ΣΤΑΣΥ στον ΟΑΣΑ. Σύμφωνα με όσα είπε ο Σπύρος Ρεβύθης, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων λειτουργίας Μετρό Αθήνας (ΣΕΛΜΑ) στην ΕΡΤ1, πρόκειται για έσοδα από ενοικιάσεις χώρων, από τη διαφήμιση σε συρμούς και εντός και εκτός σταθμών, από τη χρήση κεραιών κινητής τηλεφωνίας που υπάρχουν μέσα στα δίκτυα της ΣΤΑΣΥ και οπτικών ινών.
Η αλλαγή αυτή σημαίνει μεγάλες οικονομικές απώλειες για τη ΣΤΑΣΥ και το γεγονός ότι έχει ήδη περάσει στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) του Υπερταμείου γεννά την αγωνία για την ιδιωτικοποίησή της. Λόγω της εισόδου της στην ΕΔΗΣ είναι υποχρεωμένη να διαθέτει 50% των εσόδων της στην ανάπτυξή της και 50% στην αποπληρωμή του χρέους. Αν σε αυτή την υποχρέωση προσθέσουμε την απώλεια κερδών, ο κίνδυνος χαρακτηρισμού της ΣΤΑΣΥ ως ζημιογόνου εταιρείας γίνεται ορατός κι αυτό σημαίνει πως η εταιρεία θα περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και θα ιδιωτικοποιηθεί.
Από την πλευρά της, η ΣΕΛΜΑ δε βλέπει τη διατήρηση των εσόδων της ΣΤΑΣΥ ως το μόνο αίτημα. «Ανεξάρτητα από το αν η ΣΤΑΣΥ θα είναι χρεωμένη ή όχι, δε θέλουμε την είσοδό της στο “υπερταμείο” και για να το πετύχουμε αυτό χρειαζόμαστε μια κοινωνική συμμαχία που θα το διεκδικήσει», μας λέει ο Αλεξόπουλος Παναγιώτης, μέλος του ΔΣ του ΣΕΛΜΑ.
Παράλληλα με τα παραπάνω οι εργαζόμενοι της ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ) δέχονται προτάσεις για συλλογικές συμβάσεις, προτάσεις που τους καλούν να συμφωνήσουν σε έναν μισθό που θα εξαρτάται από την πορεία του κρατικού προϋπολογισμού, θα έχουν δηλαδή ενσωματωμένο «κόφτη». Μέχρι τώρα οι εργαζόμενοι αρνούνται ομόφωνα, με σαφώς διαφορετικό σκεπτικό η κάθε παράταξη (βλέπε σελ.15).
Οι αλλαγές που προωθούνται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεν πλήττουν μόνο τους εργαζόμενους σε αυτό το χώρο, αλλά τον κόσμο της δουλειάς συνολικά. Το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο «αντιμετωπίζει» την αδυναμία πληρωμής του εισιτηρίου ως πρόβλημα για τα έσοδα της εταιρείας. Αποκλείει την παραχώρηση του εισιτηρίου σε άλλο επιβάτη, η οποία ήδη είχε μπει στο στόχαστρο, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί έναν μηχανισμό συγκέντρωσης προσωπικών δεδομένων του επιβάτη.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, για την έκδοση της κάρτας απεριορίστων διαδρομών που είναι οικονομικά η πιο συμφέρουσα, θα απαιτείται η καταχώρηση ΑΜΚΑ, αριθμού δελτίου ταυτότητας, ΑΦΜ, ονοματεπώνυμου, πατρώνυμου, μητρώνυμου, ημερομηνίας γέννησης, φωτογραφίας, σε κάποιες περιπτώσεις και αριθμού σταθερού και κινητού τηλεφώνου, αριθμού φαξ, ταχυδρομικής διεύθυνσης, ηλεκτρονικής διεύθυνσης, ενώ ο μηχανισμός αυτός θα επιτρέπει τη δημιουργία μιας βάσης δεδομένων με τις ακριβείς διαδρομές που πραγματοποίησε ο κάθε επιβάτης. Το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει αναγνωριστεί και από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η χρήση όλων αυτών των στοιχείων είναι παράλογη και τελικά η δυνατότητα καταγραφής των μετακινήσεων ενός φυσικού προσώπου παραβιάζει το συνταγματικό του δικαίωμα στην ελευθερία κίνησης.
Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ στηρίζοντας τις απεργίες των σωματείων εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ σημειώνει: «Οι αστικές συγκοινωνίες είναι δημόσιο αγαθό και όχι εμπόρευμα. Πρέπει να παραμείνουν δημόσιες, να χρησμοδοτούνται από το κράτος για να παρέχουν ασφαλείς και ποιοτικές μετακινήσεις και επιπλέον να είναι δωρεάν για κάθε εργαζόμενο, άνεργο, μετανάστη, πρόσφυγα και νεολαίο που τις χρησιμοποιεί για να κυκλοφορεί, για να πάει στη δουλειά του, στο σχολείο του, στη σχολή του».