του Κυριάκου Νασόπουλου
Συνέντευξη τύπου με θέμα την «πλήρη ένταξη των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης», αίτημα το οποίο αποτελεί και προμετωπίδα του αγώνα του, διοργάνωσε την Τετάρτη 5/10 το μεσημέρι, στα γραφεία της ΑΔΕΔΥ, ο Συντονισμός Εργατικών Σωματείων, Φοιτητικών Συλλόγων και Συλλογικοτήτων για το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό. Σε αυτήν παρουσιάστηκαν τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες στο θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών τους, ως αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής. Καταγγέλθηκαν οι βαθιά ρατσιστικές νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας, ενώ μέσω των τοποθετήσεων αναπτύχθηκαν αναλυτικά οι θέσεις και οι προτάσεις του Συντονισμού.
Στην αρχική τοποθέτηση εκ μέρους του Συντονισμού, η εκπαιδευτικός και γραμματέας του συλλόγου εκπαιδευτικών ΠΕ «Ο Αριστοτέλης», Ντίνα Ρέππα, ενημέρωσε ότι τα παιδιά που βρίσκονται στις δομές φιλοξενίας και τα οποία οφείλει η πολιτεία να εντάξει στα σχολεία αγγίζουν τις 20.000. Παράλληλα σημείωσε ότι το κυβερνητικό πρόγραμμα για τα προσφυγόπουλα, νομοτελειακά θα οδηγήσει σε «γκετοποίηση» των παιδιών καθώς «τα τμήματα που θα λειτουργούν τις απογευματινές ώρες θα αποτελούνται αποκλειστικά από προσφυγόπουλα και μεταναστόπουλα». «Τα παιδιά πρέπει να ενταχθούν στο πρωινό πρόγραμμα των σχολείων και να έρχονται σε επαφή με τα υπόλοιπα παιδιά. Μόνο έτσι θα μάθουν τη γλώσσα», σχολίασε. Να θυμίσουμε ότι το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι τα προσφυγόπουλα που ζουν σε στρατόπεδα, δε θα ενταχθούν στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά, αλλά σε ένα παραπρόγραμμα που προσχηματικά εντάσσεται διοικητικά στις σχολικές μονάδες. Συγκεκριμένα, θα λειτουργήσουν τμήματα νηπιαγωγείου για χιλιάδες προσφυγόπουλα νηπιακής ηλικίας (4-6 ετών) μόνο μέσα στα στρατόπεδα, ενώ για τα υπόλοιπα παιδιά (6-18 ετών) θα δημιουργηθούν τμήματα αποτελούμενα μόνο από προσφυγόπουλα των στρατοπέδων, τα οποία και θα λειτουργούν μετά και έξω από τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, σε αίθουσες σχολείων που βρίσκονται κοντά στα στρατόπεδα. Μάλιστα, όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, τότε μέσα στα στρατόπεδα. Επίσης, με εξαιρετικά επείγον έγγραφό του προς τις σχολικές μονάδες, το υπουργείο Παιδείας έχει απαγορεύσει στα σχολεία να κάνουν εγγραφές και απαιτεί το αίτημα να γίνεται στο διευθυντή εκπαίδευσης και όχι στη σχολική μονάδα. Όπως εξήγησε η Ντίνα Ρέππα, βασικό αίτημα του Συντονισμού είναι η δημιουργία τάξεων υποδοχής και βοηθητικής διδασκαλίας μέσα στα σχολεία και κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου και, παράλληλα, η συμμετοχή των παιδιών στις κανονικές τάξεις και στο νηπιαγωγείο. Κάτι που απαιτεί μαζικούς και μόνιμους διορισμούς προσωπικού για την κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών αναγκών.
Στην δική του τοποθέτηση, ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Σκορδούλης, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι «κανένα ρεύμα της εκπαιδευτικής πολιτικής δεν αναφέρεται σε μονοπολιτισμικές τάξεις, αντίθετα σε διαπολιτισμικά τμήματα», ενώ και ο Γεώργιος Γρόλλιος, καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, τόνισε την αναγκαιότητα τα προσφυγόπουλα να ενταχθούν πλήρως στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης. Από την πλευρά του ο Περικλής Παυλίδης, επίκουρος καθηγητής του ΑΠΘ, σημείωσε ότι με το να αρνείται κάποιος στα προσφυγόπουλα τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες παροχές, «τα απομονώνει κι αυτό μόνο κακό μπορεί να είναι και για τα ίδια και για τη χώρα υποδοχής».
Επίσης, η εκπαιδευτικός από την Ε’ ΕΛΜΕ Αθηνών, Λίτσα Φρυδά, ενημέρωσε ότι ο Συντονισμός κατά την διάρκεια επισκέψεών του σε στρατόπεδα προσφύγων προχώρησε σε ενημέρωση των γονιών και έχει συγκεντρώσει δεκάδες υπογραφές προσφύγων, οι οποίοι ζητούν την ένταξη των παιδιών στα δημόσια σχολεία. Οι υπογραφές αυτές έχουν κατατεθεί στις αντίστοιχες διευθύνσεις εκπαίδευσης. Η Αιμιλία Τσαγκαράτου, μέλος του ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), πρόσθεσε πως τμήματα υποδοχής υπήρχαν από παλιότερα στα σχολεία, όμως τα τελευταία χρόνια βρίσκονται σε αναστολή, ενώ παρέμβαση πραγματοποίησε και ο ψυχίατρος Θεόδωρος Μεγαλοοικονόμου. Ειδική αναφορά αξίζει να γίνει στην τοποθέτηση του, Αράς Μοράτ, πρόσφυγα ο οποίος ζει στο «Κέντρο Φιλοξενίας» του Ελαιώνα. Τόνισε ότι «οι γονείς των προσφυγόπουλων από τον Ελαιώνα, επιθυμούν τα παιδιά τους να παρακολουθήσουν το κανονικό σχολείο και να μορφωθούν», και εξήγησε ότι το δικό του παιδί, όπως και όλα τα προσφυγόπουλα μπορούν μέσα σε τρεις εβδομάδες να μάθουν ελληνικά. «Γιατί να τα καταδικάζει η κυβέρνηση;» αναρωτήθηκε. Όπως έγινε γνωστό, ο Συντονισμός για το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό θα διοργανώσει το επόμενο διάστημα συγκέντρωση στο υπουργείο Παιδείας για την διεκδίκηση των αιτημάτων, ενώ στα τέλη Νοεμβρίου θα διοργανώσει σχετική ημερίδα με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και πανεπιστημιακών.