του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Με «κρυμμένες» τροπολογίες και κατεπείγοντα νομοσχέδια συνεχίζει η κυβέρνηση την ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου για την επίσπευση και τη διασφάλιση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Μετά την ψήφιση του υπερ-ταμείου, προωθεί –κατ’ απαίτηση των δανειστών– και άλλες συμπληρωματικές ρυθμίσεις. Έτσι, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και τη στήριξη από ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-Ποτάμι, ψηφίστηκε την Παρασκευή νομοσχέδιο που κυρώνει ευρωπαϊκή οδηγία η οποία ορίζει την απελευθέρωση της αγοράς των σιδηροδρόμων. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 5 του εν λόγω νόμου υποχρεώνεται ο σιδηροδρομικός φορέας κάθε κράτους μέλους να λειτουργεί με βάση τους όρους της αγοράς στο πλαίσιο της προστασίας του «υγιούς ανταγωνισμού» ενώ στο άρθρο 8 της ρύθμισης το κράτος υποχρεώνεται, για μία 5ετία τουλάχιστον, να χρηματοδοτεί τον διαχειριστή των σιδηροδρομικών υποδομών ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα.
Επίσης, διαχωρίζεται η υποδομή από τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες (μεταφορές επιβατών, εμπορευμάτων κ.λπ.) προκειμένου να μπορεί να διατεθεί ξεχωριστά κάθε τμήμα. Επίσης, με νομοθετική ρύθμιση που περιλαμβάνεται σε άσχετο νομοσχέδιο (αφορά τη νομοθεσία για τον κυβερνοχώρο), η κυβέρνηση εξασφάλισε τη νομοθετική ασυλία σε όσους εμπειρογνώμονες εμπλακούν στις ιδιωτικοποιήσεις που θα προωθήσει το υπερταμείο. Έτσι, οι εμπειρογνώμονες (που προέρχονται κυρίως από την ΕΕ) απαλλάσσονται εκ των προτέρων από όποια ποινική ή αστική ευθύνη, αρκεί το Ελεγκτικό Συνέδριο να πιστοποιήσει ότι ακολουθήθηκαν οι τυπικές διαδικασίες. Δηλαδή δεν θα τίθενται υπό έλεγχο οι προτάσεις που θα καταθέτουν αλλά μόνον η …σωστή πρωτοκόλλησή τους! Με τον τρόπο αυτό απαλλάσσονται ουσιαστικά και τα μέλη των διοικήσεων τόσο του υπερ-ταμείου όσο και των θυγατρικών που ελέγχει, αφού θα μπορούν να επικαλεστούν ανά πάσα στιγμή τις γνωματεύσεις των εμπειρογνωμόνων