του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Ούτε καν …τα προσχήματα δεν τηρήθηκαν στην ψήφιση της σύμβασης για την παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά στην Cosco. Αφού το σχετικό νομοθέτημα υπαγορεύθηκε δημόσια από την κινεζική πολυεθνική κατά τη διάρκεια της διαδικασίας νομοθέτησης του και μία ημέρα πριν αναχωρήσει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας για το Πεκίνο.
Ενδεικτική της σημασίας που έχει η εν λόγω σύμβαση ήταν και η δήλωση του κινέζου πρέσβη Ζου Ξιάο Λι που επισήμανε ότι: «η Ελλάδα μετατρέπεται σε σημαντικό κόμβο πάνω στη ζώνη “Belt and Road” και το έργο Κόσκο στον Πειραιά έχει καταστήσει την Ελλάδα ένα βασικό συνδετικό κρίκο».
Ομολογημένη, άλλωστε, πρόθεση της επίσκεψης Τσίπρα στο Πεκίνο είναι η «προσέλκυση επενδύσεων» προφανώς με …ανάλογους όρους και πολιτικές συμπεριφορές. Μεταξύ άλλων, ο Α. Τσίπρας θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της Κόσκο αλλά και τον πρόεδρο της εταιρίας ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου Αλιμπάμπα. Η τελευταία, μάλιστα, συνάντηση φέρεται να σχετίζεται και με τις πρόσφατες εξελίξεις και τα κανόνια στον χώρο του λιανικού εμπορίου.
Η συζήτηση της σύμβασης με την Κόσκο ξεκίνησε με επείγουσες διαδικασίες στην αρμόδια διαρκή επιτροπή της Βουλής την Τετάρτη. Ενώ το νομοσχέδιο είχε κατατεθεί στην Βουλή από την Τρίτη το βράδυ, η Κόσκο εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστήριξε ότι σε μια σειρά σημείων «το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και εντελώς αντίθετο, αφενός με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ». Απαίτησε μάλιστα «την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα με το ελληνικό Δημόσιο, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιονδήποτε τρόπο».
Έτσι, την Πέμπτη το πρωί διακόπηκε η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής για 2,5 ώρες και στη συνέχεια ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας εμφανίστηκε με διορθώσεις δύο σελίδων στο νομοσχέδιο ακριβώς στα σημεία που ζητούσε η Κόσκο. Την ίδια στιγμή, κυβερνητικές πηγές διέρρεαν ότι η πολυεθνική έχει συμφωνήσει με τις διορθώσεις.
Αποκαλυπτικός ως προς το τι έγινε ήταν στην τοποθέτηση του ο Θοδωρής Δρίτσας, δηλώνοντας ότι η Κόσκο αξίωσε δεσμεύσεις της κυβέρνησης και μάλιστα ακραίου χαρακτήρα τις οποίες ουσιαστικά αποδέχθηκε κάνοντας …«υπέρβαση». Όπως είπε ο Θ. Δρίτσας, η Κόσκο είχε «εισηγήσεις νομικά υπερβολικής κάλυψης υπερβολικής εξασφάλισης» και έτσι «γεννήθηκε ένα ζήτημα ουσιαστικά εκ του μη όντος» προσθέτοντας πως «από τη στιγμή που γεννήθηκε, σπεύσατε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να το αξιοποιήσετε για να αναδείξετε αναξιοπιστία της κυβέρνησης». Ομολογώντας την ενδοτικότητα της κυβέρνησης, ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι «δεν έχουμε καμία αντίρρηση να εξαντλήσουμε όλη την καλή πίστη για να μη μείνει η παραμικρή υποψία ότι η κυβέρνησή μας δεν είναι συνεπής» και «να εξασφαλιστεί το πλαίσιο της εμπιστοσύνης που είναι απαραίτητο» κι έτσι «να βρούμε λύσεις που να βοηθούν στην υπέρβαση κάθε επιφύλαξης». Μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η απόφαση αυτή αφορά συνολικά την κυβέρνηση αφού η αρχική ρύθμιση «ήταν μια πρωτοβουλία της γενικής γραμματείας της κυβέρνησης στο πλαίσιο της συνήθους διαδικασίας» και «αυτό μεταφέρθηκε ως ότι ο Δρίτσας αδειάζει το Μαξίμου»
Προκλητική ήταν η παρουσία ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-Ποταμιού και Ένωσης Κεντρώων στη Βουλή, που εμφανίστηκαν ουσιαστικά ως συνήγοροι των συμφερόντων της Κόσκο στηρίζοντας τον κυβερνητικό ενδοτισμό ενώ παράλληλα εξαπέλυαν κατηγορίες για τακτική που δεν αποκαθιστά την εμπιστοσύνη των επενδυτών. «Σήμερα έπρεπε να είναι μέρα χαράς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενώ τόσο ο Στ. Θεοδωράκης, ο Β. Λεβέντης και ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος υπερασπίστηκαν τη συμφωνία δηλώνοντας ότι θα την ψηφίσουν. Να σημειωθεί πως η παρούσα σύμβαση, στο μεγαλύτερο μέρος της, είναι η ίδια που είχε συνταχθεί από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου ενώ των 40% των επενδύσεων της Κόσκο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και τα κονδύλια που προβλέπονται στον πρόσφατα ψηφισμένο «αναπτυξιακό» νόμο. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και η δέσμευση του Α. Τσίπρα για παραχώρηση στο δήμο Κερατσινίου της περιοχής των Λιπασμάτων Δραπετσώνας.