του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Οι μεγαλοεργολάβοι θα συνεχίσουν να εισπράττουν και να καθορίζουν τα διόδια στις εθνικές οδούς στο ύψος που επιθυμούν γιατί οποιαδήποτε άλλη πολιτική προσκρούει στην Ευρωπαϊκή ‘Ενωση. Την κυνική αυτή ομολογία έκανε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλη, μετατρέποντας τα προεκλογικά «Δεν Πληρώνω» του ΣΥΡΙΖΑ σε… «Θα Πληρώνω για Πάντα».
Ο Χρήστος Σπίρτζης επισήμανε πως οποιαδήποτε αλλαγή του ισχύοντος καθεστώτος προϋποθέτει «διαπραγμάτευση με τις τράπεζες και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» σημειώνοντας πως αυτό δεν είναι εύκολο. Περιγράφοντας την κατάσταση σημείωσε πως «η αλλαγή αυτών των συμβάσεων δεν είναι εύκολη διαδικασία. Τα μέρη δεν είναι μόνο το ελληνικό δημόσιο και οι εργολήπτες ή οι παραχωρησιούχοι. Είναι και ιδιωτικές τράπεζες. Σε δύο αυτοκινητοδρόμους είναι και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων». Μάλιστα προχώρησε ακόμη περισσότερο δηλώνοντας ότι για την ώρα η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει αυτά που παρέλαβε. Οπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός, «οι νέοι σταθμοί των διοδίων, το ύψος των διοδίων, η επίβλεψη των έργων, έτσι όπως έχουν γίνει οι συμβάσεις, δεν περνάνε από το ελληνικό δημόσιο. Θέλω να είναι καθαρό αυτό. Γίνονται αυτόματα από τους παραχωρησιούχους. Αυτό είναι ντροπή για το ελληνικό δημόσιο, αλλά αυτό έχουμε κληρονομήσει».
Στην πράξη ο Χρ. Σπίρτζης παραδέχθηκε πως οποιαδήποτε αλλαγή στο ισχύον καθεστώς μπορεί να υπάρξει μόνο στο βαθμό που θα το θελήσουν οι εργολαβικές κοινοπραξίες, και στην κατεύθυνση αυτή η κυβέρνηση ετοιμάζει ένα πακέτο πειστικών προτάσεων. Συγκεκριμένα επισήμανε πως «αυτά που προτείνουμε είναι κάτι σε αμοιβαίο όφελος και της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού δημοσίου και των έργων, θα γίνουν αποδεκτά και θα υπάρχει μια άλλη λογική σ’ αυτά τα έργα που επί της ουσίας είναι δημόσια έργα, δημόσιες υποδομές». Πρόσεθσε πως, «αν θέλουν οι παραχωρησιούχοι, κατά τη γνώμη μου, να υπάρχει πραγματικά βιώσιμη κατάσταση και στα έργα και στην ελληνική κοινωνία, θα ανταποκριθούν και στα αιτήματα της ελληνικής κοινωνίας και στις θέσεις της κυβέρνησης. Διαφορετικά θα μπούμε ξανά σε μια δυσάρεστη φάση των έργων, που τη ζήσαμε στο παρελθόν, μόνο που αυτή τη φορά η κοινωνία δεν θα είναι μόνη της, θα έχει τη στήριξη και της Κυβέρνησης και της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας». Τέλος είπε ότι στην κατεύθυνση αυτή «εκτιμούμε πως περίπου σε ένα μήνα θα είναι έτοιμο ένα πρώτο σχέδιο με συγκεκριμένα στοιχεία, ώστε να τα θέσουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων σε σχέση με τους παραχωρησιούχους και να τους καλέσουμε σε διάλογο»