του Κυριάκου Νασόπουλου
Σε τελείως διαφορετικά «μήκη κύματος», σε ό,τι έχει να κάνει με το θέμα της απασχόλησης των ναυτικών, φαίνεται πως κινούνται η νέα ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ). Αυτό τουλάχιστον το συμπέρασμα προέκυψε, σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, έπειτα από τη συνάντηση των δυο πλευρών, στις 18/3, η οποία και οδηγήθηκε σε πλήρες αδιέξοδο. Αιτία, ο ισχυρισμός του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Θοδωρή Δρίτσα πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να πάρει νομοθετική πρωτοβουλία που να αφορά τις θέσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Αναλυτικά, στη συγκεκριμένη σύσκεψη, που έγινε με πρωτοβουλία της πλευράς των ναυτεργατών, η ΠΕΝΕΝ προσπάθησε να παρουσιάσει στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου τις θέσεις της για τα βασικότερα προβλήματα που σχετίζονται με τη ναυτεργασία. Οι εκπρόσωποι της ΠΕΝΕΝ επισήμαναν πως πρέπει τάχιστα να καταργηθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτιλία καθότι «εξασφαλίζει ασυδοσία στη ναυτιλιακή και επιχειρηματική δραστηριότητα αποκόπτοντας με τον τρόπο αυτό κάθε γνήσιο δεσμό των ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων με τη χώρα και την εθνική μας οικονομία». Παράλληλα, τονίστηκε πως πρώτο μέλημα της νέας ηγεσίας του υπουργείου θα πρέπει να είναι η αντιμετώπιση της ανεργίας και η προστασία όλων των ανέργων ναυτικών και πως πρέπει να παρθούν πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση για την άμεση απορρόφησή τους, σύμφωνα πάντα «με το θεσμό των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ) και τα συγκροτημένα δικαιώματα των ναυτεργατών». Για να επιβληθεί όμως η πλήρης απασχόληση των ελλήνων ναυτεργατών, κατά την ΠΕΝΕΝ, απαιτείται η βούληση της κυβέρνησης και προσωπικά του αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου να συγκρουστεί με τις γνωστές πιέσεις και απειλές των εφοπλιστών. Στο τραπέζι της συζήτησης η ΠΕΝΕΝ έθεσε ακόμα την αποκατάσταση των ΣΣΕ, οι οποίες καταστρατηγούνται σωρηδόν, με την ταυτόχρονη κατάργηση των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν τις επιχειρησιακές συμβάσεις, καθώς και την επανασύσταση του Οίκου Ναύτη ως αποκλειστικού φορέα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης της ναυτικής οικογένειας. Τέλος, υπογραμμίστηκε η πάγια θέση της ΠΕΝΕΝ για την πλήρη αποκατάσταση των απωλειών που υπέστησαν τα τελευταία πέντε χρόνια οι απόμαχοι ναυτεργάτες. Η συνάντηση οδηγήθηκε σε «ναυάγιο», όταν το λόγο πήρε ο Θοδωρής Δρίτσας για να παρουσιάσει την πρόταση του υπουργείου για την απασχόληση. Μεταξύ άλλων, ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε πως δεν μπορεί να παρθεί καμιά νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά τις οργανικές συνθέσεις στην ποντοπόρο ναυτιλία, χαρακτηρίζοντας το ζήτημα ως αντικείμενο διαπραγμάτευσης αποκλειστικά μεταξύ των ναυτεργατικών σωματείων και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Πάντως, όσες απόπειρες έχουν γίνει στο παρελθόν για να συζητηθεί στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης των ΣΣΕ η απασχόληση, οι θέσεις εργασίας και οι οργανικές συνθέσεις συνάντησαν την απόλυτη άρνηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Κάπου εκεί οι τόνοι ανέβηκαν, με τον πρόεδρο της ΠΕΝΕΝ Αντώνη Νταλακογεώργο να έρχεται σε οξύτατη αντιπαράθεση με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου και να τον κατηγορεί για «οβιδιακή μεταμόρφωση των προεκλογικών αλλά και προγραμματικών δηλώσεων του ΣΥΡΙΖΑ». Ακόμη, αλγεινή εντύπωση κατά την διάρκεια της συνάντησης προκάλεσε και η παρέμβαση του νέου αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Γιάννη Θεοτοκά, ο οποίος και ισχυρίστηκε ότι «ρυθμίσεις νομοθετικού περιεχομένου υπέρ της απασχόλησης των ναυτικών θα οδηγήσουν στη φυγή των πλοίων και σε απομάκρυνση και των υπόλοιπων ναυτικών από την ελληνική ναυτιλία». Οι μειώσεις των οργανικών θέσεων των ναυτικών στην ποντοπόρο ναυτιλία, οι οποίες προωθήθηκαν τα τελευταία χρόνια από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έγιναν στο όνομα της δήθεν ανταγωνιστικότητας και της επιστροφής πλοίων στο εθνικό νηολόγιο. Παρ’ όλα αυτά, η καθοδική του πορεία συνεχίστηκε κατά 80% και οι θέσεις εργασίας για τους έλληνες ναυτικούς συρρικνώθηκαν κατά 60.000. Η ανεργία πλέον στον κλάδο έχει ξεπεράσει το 50%. Τέλος, αξίζει να τονιστεί πως ένα ακόμη «ανοιχτό μέτωπο» στις σχέσεις ΠΕΝΕΝ και υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου αποτελεί το θέμα των απλήρωτων ναυτικών.
Την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο εκταμίευσε το ποσό του 1.061.666,81 ευρώ για την ενδοκυκλαδική συγκοινωνία υπέρ της ναυτιλιακής εταιρείας ΝΕΛ Λάινς, ώστε εκείνη να καλύψει τις υποχρεώσεις της απέναντι στους απλήρωτους ναυτικούς της. Τονίστηκε όμως, για ακόμη μια φορά, ότι το υπουργείο δεν μπορεί να πάρει νομοθετική πρωτοβουλία ώστε το μεγαλύτερο μέρος του ποσού να δοθεί από την εταιρεία στους ναυτικούς. Από την πλευρά τους, οι απλήρωτοι ναυτικοί απαιτούν όχι μόνο να τους καταβληθούν οι δεδουλευμένες αποδοχές, αλλά και να προχωρήσει το υπουργείο σε νομοθετική λύση για τη διασφάλιση των δεδουλευμένων. Στην κατεύθυνση αυτή, σε καθημερινή σχεδόν βάση πραγματοποιούν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας τόσο στο προαύλιο χώρο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου όσο και στα γραφεία της ΝΕΛ Λάινς.