του Μιχάλη Ψύλου
Συγκλόνισε την Ευρώπη η τραγωδία με το μοιραίο γερμανικό Airbus A320 της εταιρςίας Τζέρμανγουίνγκς, θυγατρικής της Λουφτχάνσα, που συνετρίβη στις νότιες γαλλικές Άλπεις παρασύροντας στο θάνατο 150 ανθρώπους. Από το 2008 είχε να ζήσει η Γηραιά Ήπειρος ανάλογη αεροπορική τραγωδία, όταν είχε συντριβεί κατά την απογείωσή του από τη Μαδρίτη αεροσκάφος MD-82 της εταιρείας Σπανέρ με 154 νεκρούς.
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, το μαύρο κουτί του μοιραίου αεροσκάφους έδειξε ότι για την τραγωδία ευθύνεται ένας άνθρωπος: Ο 28χρονος συγκυβερνήτης του Airbus Αντρέα Λούμπιτς που θέλησε να «αυτοκτονήσει» δολοφονώντας όμως και τους υπόλοιπους επιβαίνοντες στο αεροσκάφος της Τζέρμανγουίνγκς. Ουδείς μπορεί να δώσει μια πειστική εξήγηση για τα κίνητρά του. Από μικρός μάλιστα ήθελε να γίνει πιλότος. Και όμως ο άνθρωπος αυτός κλειδώθηκε στο κόκπιτ του μοιραίου Airbus, ασυγκίνητος από τις κραυγές αγωνίας του κυβερνήτη, που προσπαθούσε να σπάσει την πόρτα του πιλοτήριου. Απαθής μπροστά στις κραυγές των επιβατών που έβλεπαν με τρόμο επί 18 ολόκληρα λεπτά το αεροσκάφος να κατεβαίνει προς το θάνατο. Όπως ανακοινώθηκε, ο Λούμπιτς είχε διακόψει για αρκετούς μήνες την εκπαίδευσή του, μάλλον λόγω κατάθλιψης, όπως έγραψε η Φρανκφούρτερ Αλγκεμάινε Τσάιτουνγκ. H τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί επίσης, αν υπήρχε δυνατότητα να ανοίξει η πόρτα του πιλοτήριου απέξω. Έπειτα από την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου η πόρτα του κόκπιτ των αεροσκαφών δεν ανοίγει απέξω. Όποιος βρίσκεται στο πιλοτήριο έχει τη δυνατότητα να «μπλοκάρει» την πόρτα κάτι που συνέβη στην περίπτωση του μοιραίου Airbus.
Υπάρχουν όμως και ορισμένα άλλα σημαντικά στοιχεία, που πέρασαν μάλλον απαρατήρητα: Όπως ότι το Airbus ήταν «γηρασμένο», καθώς είχε ναυπηγηθεί το 1990, δηλαδή πριν από 25 ολόκληρα χρόνια. Είχε πραγματοποιήσει 46.700 πτήσεις και είχε πίσω του 58.300 ώρες πτήσης. Για ένα αεροσκάφος τα 25 χρόνια υπηρεσίας δεν είναι ασυνήθιστα, αλλά είναι στο ανώτερο όριο της ωφέλιμης ζωής του. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου Α320 της Τζέρμανγουινγκς είναι σύμφωνα με τα στοιχεία της ιστοσελίδας Planespotters.net τα 23,8 χρόνια. Από το 2013 η Λουφτχάνσα είχε αναθέσει τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις της από και προς τη Γερμανία στη χαμηλού κόστους θυγατρική της Τζέρμανγουινγκς, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό έναντι της Ράιανερ και της Ίζιτζετ, οι ναύλοι των οποίων είναι έως και 40% φθηνότεροι από τα εισιτήρια της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας. Η μητρική Λουφτχάνσα διαθέτει αεροσκάφη με μέσο όρο ηλικίας τα 13,8 χρόνια. Άλλες αεροπορικές εταιρείες όπως η Μπρίτις Έργουεϊς και η Ερ Φρανς διαθέτουν πολύ νεότερα μοντέλα Airbus με μέση ηλικία για τη βρετανική εταιρεία τα 12,5 χρόνια και τα 11,2 για τη γαλλική. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι οι λεγόμενες αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστος, όπως η Ίζιτζετ και η Ράιανερ, διαθέτουν αεροσκάφη μέσης ηλικίας 6 ετών. Το A320 της Airbus είναι ένα πολύ ασφαλές αεροσκάφος, αλλά σε αυτή την ηλικία το υλικό των αεροσκαφών καθίσταται αυξητικά ευπαθές» λέει γερμανός μηχανικός στην εφημερίδα Ντι Τσάιτ, διατηρώντας την ανωνυμία του. Το υλικό καταπονείται με την πάροδο του χρόνου. Τον περασμένο Νοέμβριο μάλιστα ένα Airbus της ίδιας εταιρείας που πραγματοποιούσε την πτήση Μπιλμπάο-Ντίσελντορφ λίγο έλειψε να συντριβεί, καθώς πάγωσαν οι αισθητήρες ισορροπίας, με αποτέλεσμα να δοθούν λάθος εντολές στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του αεροσκάφους. Μόλις την τελευταία στιγμή οι πιλότοι κατόρθωσαν να επιλύσουν το πρόβλημα.