του Κυριάκου Νασόπουλου
Δυο επιπλέον αποφασιστικά βήματα για το ολοκληρωτικό ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και του δημόσιου πλούτου της χώρας στο ντόπιο και ξένο κεφάλαιο που επιχειρεί η συγκυβέρνηση με τις υποδείξεις της τρόικας συντελέστηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε. Από τη μια, ανακοινώθηκε πως 14 περιφερειακά αεροδρόμια «παραχωρήθηκαν» για τα επόμενα 40 και πλέον χρόνια (δυνατότητα επέκτασης για ακόμη μια δεκαετία) στην κοινοπραξία της γερμανικής εταιρείας Fraport AG με την εταιρεία Slentel Ltd, συμφερόντων Δ. Κοπελούζου. Από την άλλη, υπογράφτηκε με κάθε επισημότητα και ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ του ΟΛΠ και της ΣΕΠ ΑΕ (θυγατρική της COSCO) που προβλέπει την παραχώρηση στην COSCO ολόκληρου του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά.
Στην περίπτωση των 14 αεροδρομίων εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει πως έχουμε να κάνουμε με το ξεπούλημα όχι περιφερειακών, όπως τα βάφτισε παραπλανητικά η κυβέρνηση, αλλά μερικών ίσως από τα πιο εμπορικά και τουριστικά αεροδρόμια της χώρας. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων, Ρόδου, Μυκόνου, Ζακύνθου, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς Κω, Σαντορίνης, Σάμου, Μυτιλήνης, Σκιάθου, Καβάλας και Ακτίου. Τα 14 παραπάνω αεροδρόμια εξυπηρέτησαν το 2013 συνολικά 19,1 εκατ. επιβάτες.
Όπως ανακοίνωσε την Τρίτη 25/11 το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η κοινοπραξία των εταιρειών Fraport AG και Slentel Ltd, ανακηρύχτηκε «προτιμητέος επενδυτής» έναντι των άλλων δυο ενδιαφερομένων. Επρόκειτο για την κοινοπραξία της αμερικάνικης εταιρείας Corporation America SA με τη METKA ΑΕ, που ανήκει στον όμιλο Μυτιληναίου, αλλά και της κοινοπραξίας της πορτογαλικής εταιρείας Vinci Airports SAS με την Άκτορ Παραχωρήσεις ΑΕ συμφερόντων Μπόμπολα.
Η Fraport AG, που έχει το πλειοψηφικό πακέτο στην κοινοπραξία, διαχειρίζεται 12 αεροδρόμια της Γερμανίας και άλλων χωρών με ετήσια κίνηση 161 εκατ. επιβάτες. Η γερμανική εταιρεία συνεργάζεται με τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος κατέχει και το 5% του αεροδρομίου της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος» στη διαχείριση και δύο ρωσικών αεροδρομίων, της Αγίας Πετρούπολης και του Πούλκοβο.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd κατέθεσε προσφορά η οποία ανερχόταν σε εφάπαξ καταβολή 1,234 δισ. ευρώ, καθώς και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, το οποίο θα καθορίζεται κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό. Αναλυτικά, για την πρώτη ομάδα αεροδρομίων (Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Καβάλα, Κέρκυρα, Άκτιο) η επιλεγμένη κοινοπραξία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 609 εκατ. ευρώ και 11,3 εκατ. ετήσιο μίσθωμα, ενώ για τη δεύτερη ομάδα (Ρόδος, Σαντορίνη, Σάμος, Μυτιλήνη, Κως, Σκιάθος, Μύκονος) 625 εκατ. ευρώ και 11,6 εκατ. αντίστοιχα. Τέλος, προβλέπεται πως πρέπει από την πλευρά της κοινοπραξίας να γίνουν επενδύσεις στα 14 αεροδρόμια συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
Αξίζει να τονιστεί πως, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), το εν λόγω τίμημα θα μπορούσε να καλυφθεί σε μια μόλις δεκαετία. Παράλληλα, η πτώση των παρεχόμενων υπηρεσιών θα έρθει σαν φυσικό επακόλουθο της ιδιωτικοποίησης των 14 αεροδρομίων.
Στο μέτωπο τώρα του λιμανιού του Πειραιά, την Πέμπτη 27/11, παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, υπεγράφη τελικώς ο «αναθεωρημένος» φιλικός διακανονισμός μεταξύ του ΟΛΠ και της ΣΕΠ ΑΕ. Σε αυτόν προβλέπεται ότι παραχωρείται στην ΣΕΠ ΑΕ ολόκληρος ο προβλήτας ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ενώ της δίνει και τον πρώτο λόγω σε ό,τι αφορά τη διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου (67%) του ΟΛΠ που βρίσκεται σε εξέλιξη. Στην αρχική σύμβαση προβλεπόταν ότι ο κινέζικος κολοσσός θα έπρεπε να κατασκευάσει την προβλήτα ΙΙΙ και πως το δυτικό της τμήμα, το οποίο μπορεί να υποδεχτεί τα μεγαλύτερα πλοία, θα ανήκε στον ΟΛΠ.
Επεισοδιακή ήταν η γενική συνέλευση των μετόχων που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 25/11, καθώς σε αυτήν παρενέβησαν δυναμικά οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ, οι οποίοι εισέβαλαν στην αίθουσα απαιτώντας να μην προχωρήσει η διαδικασία. Πιο συγκεκριμένα, εκπρόσωποι της ΟΜΥΛΕ και της Ένωσης Λιμενεργατών στον ΟΛΠ ζήτησαν το αναθεωρημένο κείμενο της σύμβασης που εγκρίθηκε τη Δευτέρα από το ΔΣ του ΟΛΠ και το οποίο δέχεται το βασικό αίτημα της COSCO για αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, να κατατεθεί εκ νέου στο Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου το δικαστήριο να αποφανθεί για την εγκυρότητά του. Τελικά, η συνέλευση πραγματοποιήθηκε σε άλλο χώρο και ενέκρινε τον «φιλικό διακανονισμό».
Το φιλέτο των λιμενικών υποδομών του Πειραιά, με την υπογραφή και του «φιλικού διακανονισμού» πέρασε εξ ολοκλήρου στα χέρια της COSCO κι έτσι ο κινεζικός κολοσσός καθίσταται απολύτως κυρίαρχος στο λιμάνι του Πειραιά. Το γενικό ξεπούλημα του λιμανιού θα ολοκληρωθεί με την παραχώρηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ σε ιδιώτες.