της Ιωάννας Καρδαρά
Τραγικό θάνατο βρήκε ο διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού πετρελαϊκού ομίλου Τοτάλ Κριστόφ ντε Μαρζερί, ύστερα από τη συντριβή ιδιωτικού αεροσκάφους στο αεροδρόμιο στο Βνούκοβο της Μόσχας. Το ιδιωτικό αεροσκάφος τύπου Φάλκον Τζετ 50 στο οποίο επέβαινε ο 63χρονος συνετρίβη ύστερα από σύγκρουση του αεροσκάφους με εκχιονιστικό μηχάνημα. Στο δυστύχημα έχασαν επίσης τη ζωή τους τρία άτομα από το πλήρωμα και ο οδηγός του οχήματος. Διεξάγεται ήδη έρευνα για τις συνθήκες του δυστυχήματος από την Επιτροπή της Πολιτικής Αεροπορίας και από την ομοσπονδιακή υπηρεσία της ρωσικής πολιτικής αεροπορίας. Ωστόσο και η γαλλική Υπηρεσία Έρευνας και Ανάλυσης για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας έσπευσε να στείλει τρεις ερευνητές στη Μόσχα ώστε να εξεταστούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το αεροπορικό δυστύχημα. Όπως αναφέρουν δημοσιογραφικές πηγές, ο Κριστόφ ντε Μαρζερί επέστρεφε από συνάντηση με τον ρώσο πρωθυπουργό Ντμίτρι Μεντβέντεφ.
Η γαλλική εταιρεία αρνήθηκε να παράσχει λεπτομέρειες για τις συνθήκες του δυστυχήματος, αλλά σύμφωνα με ρωσικά μέσα ενημέρωσης πιθανότατη αιτία να ήταν η ομίχλη.Τα πρώτα πορίσματα έχουν βγει από τη ρωσική ερευνητική επιτροπή. Σύμφωνα με τα αυτά, το δυστύχημα οφείλεται σε «εγκληματική αμέλεια». Μέχρι στιγμής εξετάζονται τρία σενάρια από τους ρώσους ερευνητές, οι οποίοι αποδίδουν τη συντριβή του αεροσκάφους σε λάθος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, στις κακές μετεωρολογικές συνθήκες ή σε σφάλμα στη διακυβέρνηση του αεροσκάφους. Η επιτροπή, μάλιστα, διευκρίνισε ότι ορισμένα μέλη της διεύθυνσης του αεροδρομίου, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να επιχειρήσουν να εμποδίσουν την έρευνα, «θα απαλλαγούν προσωρινά από τα καθήκοντά τους». Επιπλέον, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του Βνούκοβο θα περάσουν από εξέταση σχετικά με το αν είχαν καταναλώσει αλκοόλ ή ψυχότροπες ουσίες. Σύμφωνα με την ερευνητική επιτροπή, ο οδηγός του εκχιονιστικού Βλαντίμιρ Μαρτινένκο, ο οποίος τέθηκε υπό κράτηση 48 ώρες στο πλαίσιο της έρευνας, βρισκόταν, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, σε κατάσταση μέθης τη στιγμή του δυστυχήματος, μια κατηγορία που διαψεύσθηκε από το δικηγόρο του.
Το «Μεγάλο Μουστάκι», όπως αποκαλούνταν ο Κριστόφ ντε Μαρζερί, διατηρούσε πολύ καλές σχέσεις με τη Ρωσία. Η Τοτάλ είχε στενή συνεργασία με ρώσικες εταιρείες και φημολογούνταν ότι τα επόμενα χρόνια ο βαθμός συμμετοχής της εταιρείας στον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας επρόκειτο να αυξηθεί. Στη βάση μιας κοινοπραξίας με τη Λουκόιλ, η εταιρεία σχεδίαζε να συμμετάσχει στην εκμετάλλευση του πετρώδους κοιτάσματος Μπαζένοβσκαγια της Δυτικής Σιβηρίας. Ανέκαθεν ωστόσο η Τοτάλ αποτελούσε μία από τις λίγες εταιρείες της Δύσης που, παρά τις κυρώσεις και την πίεση, συνέχιζε να διατηρεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τη Ρωσία. Ο Μαρζερί αποτέλεσε ένθερμο υπερασπιστή της Ρωσίας και δεν υποστήριξε τις κυρώσεις κατά της χώρας. Αντιθέτως πρότεινε να απεξαρτηθούν οι εξοφλήσεις για τους φυσικούς πόρους από το δολάριο. Ο ίδιος πριν από λίγες μήνες είχε δηλώσει πως η Ευρώπη θα έπρεπε να σταματήσει να σκέφτεται τη διακοπή της εξάρτησής της από το φυσικό αέριο, αλλά να επικεντρωθεί στην εύρεση τρόπων ώστε η μεταφορά να είναι όλο και πιο ασφαλής. Ακόμη είχε προειδοποιήσει πως οι εντάσεις και οι συγκρούσεις Δύσης και Ρωσίας έφερναν τη Μόσχα όλο και κοντύτερα στην Κίνα. Χαρακτηριστικά είχε σχολιάσει: «Θα χτίσουμε ένα νέο Τείχος του Βερολίνου; Η Ρωσία είναι εταίρος και δεν θα έπρεπε να χάνουμε το χρόνο μας προστατεύοντας τους εαυτούς μας από ένα γείτονα». Ο απροσδόκητος θάνατός του επομένως διευκόλυνε πολλούς και συγκεκριμένα όσους στοιχίζονται πίσω από την αμερικάνική γραμμή των κυρώσεων.
Τα αίτια ωστόσο παραμένουν ακόμη άγνωστα μιας και ο χειριστής του εκχιονιστικού μηχανήματος, που κατηγορείται ότι ευθύνεται καταγγέλλει πως έχει στηθεί σκευωρία εις βάρος του, δηλώνοντας ότι δεν πίνει αλκοόλ καθώς αντιμετωπίζει καρδιολογικά προβλήματα.