του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Βαλίτσες για …«χοντρές μπίζνες» στο Πεκίνο, ετοιμάζει ο Αντώνης Σαμαράς σε ένα ταξίδι ιδιαίτερα κρίσιμο για την εξυπηρέτηση των πλέον δυναμικών τμημάτων του ελληνικού κεφαλαίου, την ίδια στιγμή που ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ «τρώγονται» για τους όρους δημιουργίας ενός …«κεντροαεριστερού» πόλου προκειμένου να διασφαλίσουν την πολιτική τους επιβίωση. Αυτή θα είναι η εικόνα της κυβέρνησης την εβδομάδα που ξεκινά αύριο, στην οποία θα κυριαρχήσει η επίσκεψη Σαμαρά στην Κίνα, από τις 15 έως τις 19 Μαΐου.
Το συγκεκριμένο ταξίδι του πρωθυπουργού έχει μία σαφέστατη ιδιαιτερότητα σε σχέση με αντίστοιχα που έχει κάνει στο παρελθόν, κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το συνεχώς αυξανόμενο ρόλο της Κίνας στο διεθνή καταμερισμό. Ο Αντώνης Σαμαράς, θα ακολουθήσει μεν το «δρόμο του μεταξιού» ως εκπρόσωπος των συμφερόντων της «ελληνικής επιχειρηματικότητας», εστιάζοντας όμως στη διασφάλιση ζωτικών θεμάτων του πλέον ισχυρού, απαιτητικού αλλά και …«αρπακτικού» τμήματός της: Του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Κι αυτή είναι μια πολύ δύσκολη αποστολή.
Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες τραπεζικές πηγές, κεντρικός στόχος του ταξιδιού του Αντώνη Σαμαρά –παρότι δεν προβάλλεται αναλόγως– είναι να «διασφαλίσει καλύτερους όρους χρηματοδότησης και αναχρηματοδότησης δανείων που έχουν λάβει εγχώριοι εφοπλιστές και επιχειρηματίες», με ιδιαίτερη έμφαση στους πρώτους. Αξίζει να επισημάνουμε ότι μετά την «υποχώρηση» –λόγω της οικονομικής κρίσης– των ελληνικών και ευρωπαϊκών τραπεζών στη δανειοδότηση των Ελλήνων πλοιοκτητών, σταδιακά το κενό καλύπτουν οι κινεζικές τράπεζες. Για να γίνουν αντιληπτά τα οικονομικά μεγέθη, η δανειοδότηση της China Development Bank προς την εταιρία Dryships του εφοπλιστή Γ. Οικονόμου το 2011 ήταν 120 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η συνολικη χρηματοδότηση του τραπεζικού οργανισμού σε ανάλογες επενδύσεις, φθάνει τα 210 δισεκατομμύρια δολάρια! Ένα από τα βασικά προβλήματα που θα κληθεί να επιλύσει ο πρωθυπουργός είναι τα …επιχειρηματικά «παράπονα» για τις διαδικασίες έγκρισης και εκταμίευσης των τραπεζικών ροών που θεωρούνται ιδιαίτερα χρονοβόρες, παρέχοντας τις ανάλογες εγγυήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι συζητήσεις που αναμένεται να γίνουν στο Πεκίνο σχετικά με την κινέζικη επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και τους σχεδιασμούς που υπάρχουν για τη δημιουργία ενός ακόμη «εναλλακτικού λιμανιού» με τη δημιουργία νησίδας για την αποθήκευση εμπορευμάτων στην περιοχή του φαληρικού Δέλτα. Ξεκάθαρη για τα παραπάνω ήταν άλλωστε και η εκτίμηση που έκανε για το πρωθυπουργικό ταξίδι στην Κίνα ο πρεσβευτής της στην Αθήνα, Ντου ΚιΓιεν, τονίζοντας πως υφίστανται διαπραγματεύσεις με τρεις πολυεθνικές ώστε «ο Πειραιάς να ξανακερδίσει το ρόλο του ως κύριου διαμετακομιστικού κέντρου στη Μεσόγειο».
Δευτερεύοντες στόχοι του ταξιδιού του πρωθυπουργού (αν και επικοινωνιακά θα προβληθούν περισσότερο) είναι η υπογραφή συμφωνιών που θα καταστήσουν «ελκυστικές» για τα κινεζικά κεφάλαια επενδύσεις στους κλάδους του τουρισμού, της εμπορίας τροφίμων αλλά και των εξαγωγών γούνας που παρουσιάζουν αξιοσημείωτη άνοδο. Για την προετοιμασία του ταξιδιού άλλωστε την Πέμπτη υπήρξε διυπουργική συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τη συμμετοχή των υπουργών Οικονομίας, Ναυτιλίας και Τουρισμού, καθώς και μέλη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ, που είναι αρμόδιο για την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως υπάρξει κινεζικό ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Όσον αφορα το …τυπικό του πράγματος, ο Αντώνης Σαμαράς θα επισκεφθεί το Πεκίνο και τη Σαγκάη και θα συναντηθεί με τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζιν Πινγκ και τον πρωθυπουργό Λι Κεκ Γιανγκ.
Όσον αφορά τους «κυβερνητικούς εταίρους» που θα απομείνουν στην Αθήνα, θα κινηθούν σε πολύ πιο …ρηχά νερά, αφού πριν αναλάβουν ξανά το μερίδιο που τους αναλογεί στην προάσπιση των «μνημονιακών» συμφερόντων, πρέπει να καθορίσουν τους όρους με βάση τους οποίους θα το κάνουν.
Η ηγετική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκτός από τους τριγμούς που δημιούργησαν οι κόντρες για την οικονομική του κατάσταση –μεταξύ της παλιάς και της νέας φρουράς– έχει να αντιμετωπίσει έντονη κριτική στο εσωτερικό μετά την άρνηση της ΔΗΜΑΡ για σύμπραξη στις επερχόμενες ευρωεκλογές. Από την ηγετική ομάδα εκτιμάται ως προϋπόθεση …επιβίωσης για το ΠΑΣΟΚ όμως άλλα στελέχη (όπως ο Φ. Σαχινίδης και άλλοι) θεωρούν την τακτική αυτή αδιέξοδη και δεν αποκλείουν ακόμη και λύσεις ακραίας διαφοροποίησης. Πάντως η προοπτική αυτής της συμμαχίας φέρεται να έχει τις ευχές της Νέας Δημοκρατίας, που εκτιμά ότι είναι κίνηση που εγγυάται μεγαλύτερες δυνατότητες μελλοντικών κυβερνητικών συμμαχιών.
Η ΔΗΜΑΡ παρουσιάζει «καθυστερήσεις» στην επιλογή της τακτικής της, θέλοντας να κρατήσει «όλες τις πόρτες ανοιχτές» και προς το ΠΑΣΟΚ και προς τον ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να υπάρχουν διέξοδοι σε μελλοντικές εξελίξεις.