Ο αγώνας των εργαζόμενων στη λειτουργία του Μετρό με την τριήμερη κατάληψη από τη Δευτέρα ως Τετάρτη στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας της εταιρείας στα Σεπόλια, απέδειξε ότι το μέτωπο της αντιπαράθεσης με τη σαρωτική αντεργατική πολιτική της συγκυβέρνησης παραμένει ανοιχτό.
του Δημήτρη Σταμούλη
Το γεγονός ότι η τριήμερη κινητοποίηση δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις των επιβατών, ανάγκασε τον αρμόδιο υπουργό Κ. Χατζηδάκη να αναφερθεί στον αγώνα τους, προσπαθώντας να τον υπονομεύσει, αφού αποκάλεσε τους αγωνιζόμενους «μειοψηφία» και διαμήνυσε ότι «ο νόμος πρέπει να εφαρμοστεί». Η κυβέρνηση προσπαθεί να εμφανίσει κάθε σωματείο ή κλάδο που αντιστέκεται στην πολιτική της ως «μειοψηφία», ώστε να απομονωθεί κοινωνικά και να κατασταλεί πιο εύκολα.
Ο Σπύρος Ρεβύθης, αντιπρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στη λειτουργία του μετρό (ΣΕΛΜΑ) μιλώντας στο Πριν τόνισε ότι «το σωματείο έχει 1.400 μέλη, η απόφασή μας ήταν ομόφωνη, και όλοι οι εργαζόμενοι συμμετείχαν στον αγώνα» και ότι «μειοψηφική είναι στην ελληνική κοινωνία η πολιτική της κυβέρνησης».
Οι εργαζόμενοι αντέδρασαν δυναμικά στην αποψίλωση άρθρων της συλλογικής τους σύμβασης –και βέβαια των μισθών τους– η οποία λήγει τον Απρίλιο κι ενώ το σωματείο τους βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με τη διοίκηση του μετρό. Η μαχητική απάντησή τους έφερε αποτέλεσμα, καθώς η διοίκηση απάντησε ότι «η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ισχύει μέχρι νεωτέρας».
Ο πρόεδρος του ΣΕΛΜΑ Α. Σταματόπουλος κατήγγειλε δε ότι «δρομολογείται σχέδιο υποβάθμισης της εταιρείας για να δοθεί σε ιδιωτικά συμφέροντα», ενώ ο Σπ. Ρεβύθης κατήγγειλε ότι τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να εμφανιστεί το μετρό ως ελλειμματική εταιρεία. «Το μετρό δεν είναι ελλειμματικό, παράγει καθημερινά έργο, 1 εκατομμύριο επιβάτες πληρώνουν μετρητά το εισιτήριό τους και αναρωτιόμαστε πού πάνε τα χρήματα του ελληνικού λαού», τόνισε χαρακτηριστικά και εξήγησε ότι γι’ αυτό το λόγο το σωματείο ζητά οικονομικό έλεγχο στην εταιρεία. «Μας έλεγαν πρότυπο μετρό στην Ευρώπη και τώρα η εκστρατεία παρουσίασης του μετρό ως προβληματικής επιχείρησης θα ανοίξει άμεσα το δρόμο στη μείωση των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, θέτοντας ζήτημα ιδιωτικοποίησης ενός αγαθού που πρέπει να είναι δημόσιο και όχι είδος πολυτελείας», ανέφερε ο Σπ. Ρεβύθης. Πρόσθεσε δε ότι για τους εργαζόμενους του μετρό, οι δημόσιες συγκοινωνίες «πρέπει να είναι ποιοτικές, να έχουν φθηνό εισιτήριο για τον χαμηλοσυνταξιούχο και δωρεάν για τον άνεργο που αναζητεί εργασία, είναι δημόσιο αγαθό κι όχι ακριβό εμπόρευμα».
Η κινητοποίηση των εργαζομένων στο μετρό ανέδειξε την αναγκαιότητα του συντονισμένου εργατικού αγώνα για την ανατροπή της επίθεσης και της κυβέρνησης. Ειδικά σε μια περίοδο που η επίθεση της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ οξύνει στο έπακρο τη λεηλασία του εργατικού εισοδήματος (φορολογικό, γιγάντωση ανεργίας κ.ά.) το ΣΕΛΜΑ πήρε την πρωτοβουλία απευθυνόμενο σε «κάθε εργαζόμενο, συνδικαλιστή και σωματείο που θέλει να συντονιστεί στον αγώνα για να μην περάσουν οι νέες μειώσεις που φέρνει το ενιαίο μισθολόγιο» να διοργανώσει ανοιχτή σύσκεψη την Πέμπτη, τονίζοντας ότι «τώρα είναι η ώρα να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας».
Στη σύσκεψη αγώνα ανταποκρίθηκαν πάνω από 100 εργαζόμενοι και συνδικαλιστές από περίπου 35 σωματεία και χώρους, όπως συγκοινωνίες, νοσοκομεία, ιδιωτικές εταιρείες τηλεπικοινωνιών, μέσα ενημέρωσης, υπουργεία, ενέργεια, Χαλυβουργία κ.ά. Εκεί έλαμψαν διά της απουσίας τους οι συνδικαλιστές ηγεσίες από τα σωματεία των μεταφορών (συνδικάτο ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ κ.ά.), ενώ κατά τη διάρκεια της πρόσφατης κατάληψης, καμία ανακοίνωση συμπαράστασης δεν εξέδωσαν ούτε η ΓΣΕΕ ούτε το ΕΚΑ, που όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά στη σύσκεψη από συνδικαλιστή, «έχουν κατεβάσει ρολά»!
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Α. Σταματόπουλος κατήγγειλε συνδικαλιστές που τον πίεσαν να σταματήσουν την κατάληψη, λειτουργώντας ως το μακρύ χέρι της κυβέρνησης και της εργοδοσίας και τους οποίους χαρακτήρισε «ρουφιάνους». Ο Σπ. Ρεβύθης κατήγγειλε δε στο Πριν ότι «όχι μόνο κανένα σωματείο της ΣΤΑΣΥ δεν τους συμπαραστάθηκε, αλλά τους διαμήνυσαν “να μην κινητοποιηθούν”, γιατί έτσι θα χαλάσουν την προσπάθεια για εξαίρεση των συγκοινωνιών». «Αυτή η λογική των εξαιρέσεων έχει χρεωκοπήσει, κανείς μας δεν θα εξαιρεθεί, η κυβέρνηση είναι ανάλγητη και λεηλατεί τους εργαζόμενους όλους για να χρηματοδοτεί τους τραπεζίτες», τόνισε ο συνδικαλιστής.
Στη σύσκεψη αναδείχτηκε η ανάγκη πανεργατικού αγωνιστικού συντονισμού σωματείων και αγωνιζόμενων χώρων, μακριά από τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία και τον υποταγμένο συνδικαλισμό πολλών σωματείων, καθώς πολλοί συνδικαλιστές τόνισαν πως «πρέπει άμεσα να συγκροτήσουμε έναν δικό μας συντονισμό αγώνα» και κάλεσαν σε ανυπακοή στους νόμους που ψηφίζει η συγκυβέρνηση με πραξικοπήματα. Η σύσκεψη κατέληξε στη συγκρότηση ομάδων εργασίας, σύντομα θα εκδοθεί κοινή ανακοίνωση, ενώ όπως μας είπε και ο Σπ. Ρεβύθης, τη Δευτέρα 21/1 (6 μ.μ. αμαξοστάσιο Σεπολίων) «θα γίνει μια σύσκεψη πρωτοβάθμιων σωματείων που όμοιά της δεν έχει υπάρξει».